Hller med!
Applder, prat och fokus p kndisar frstrde en del. Lite TV4-feeling ver detta. Fattas bara att Martin Timell dyker upp som tomte. Luciafirandet r en helhet som inte ska avbrytas med sdant - det r ingen vanlig konsert. P slutet ska de tga ut sjungande glns ver sj och strand.
Men en del var riktigt fint och strkarna funkade bra tycker jag. Helena Paparizou r jttebra artist i sitt rtta element men sngstilen gr sig inte p samma stt hr.
Det var bttre frr!
/Vn av ordning
Citat:
Ursprungligen postat av
Rokushiki
Inga stjrngossar, men tnk vilket liv om det varit tvrtom!
Jag kan tnka mig att vuxna mn inte r s vldigt sugna p att g med strut p huvudet, eller som tomtar och pepparkaksgubbar heller fr den delen. P dagis r det ju gulligt, men ven bland barn har jag ftt uppfattningen att det r tuffare att vara tomte n stjrgosse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ektoplasma
Bra artikel!
Sngerna fr sin frklaring t ex
Citat:
Att traditionerna knutna till staffansridningen respektive stjrngossarna kom sammanblandas, har nog ocks med de gamla bestmmelserna fr julfriden att gra. Enligt medeltida lag varade nmligen julfriden frn tomasdagen, 21 december, till tjugondedag jul. Annandagen helgades nda till r 1770, fljt av staffansridningen, som inledde den offentliga delen av julfirandet med att drngarna red till grannbyn fr att ge hstarna vatten och dricka sig sjlv fulla i lustiga lag.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Pissenisse-
tomtar finns det mnga p svt s det rcker.