2014-12-14, 01:43
Bannlyst
inte en enda babbe i luciatget. dags fr blaskan att skriva om att det var fr mycket svenskar?
Citera
2014-12-14, 02:15
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Det svenska folket har lussat lngt innan vi ens blev kristna. Det r en vldigt gammal tradition och en sdan ska handskas med respekt och vrdnad.

SVT har inte gjort det genom ren. D det sitter fullstndigt idioter och traditions-hatare dr.

S innan vi blev vi blev kristna hyllade ett kristet helgon genom att lyssna p lkiga snger och kka bullar och dricka kaffe? njae...
Citera
2014-12-14, 02:20
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
inte en enda babbe i luciatget. dags fr blaskan att skriva om att det var fr mycket svenskar?

Men babbar som firar Lucia mste vl i SDiternas vrld vara vlintegrerade i den svenska kulturen vilket r vad Sd vill, eller? Just det det var det dr med den nedrvda essensen...
Citera
2014-12-14, 03:40
Medlem
TigerKids avatar
Hller med!
Applder, prat och fokus p kndisar frstrde en del. Lite TV4-feeling ver detta. Fattas bara att Martin Timell dyker upp som tomte. Luciafirandet r en helhet som inte ska avbrytas med sdant - det r ingen vanlig konsert. P slutet ska de tga ut sjungande glns ver sj och strand.

Men en del var riktigt fint och strkarna funkade bra tycker jag. Helena Paparizou r jttebra artist i sitt rtta element men sngstilen gr sig inte p samma stt hr.

Det var bttre frr!
/Vn av ordning

Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Inga stjrngossar, men tnk vilket liv om det varit tvrtom!
Jag kan tnka mig att vuxna mn inte r s vldigt sugna p att g med strut p huvudet, eller som tomtar och pepparkaksgubbar heller fr den delen. P dagis r det ju gulligt, men ven bland barn har jag ftt uppfattningen att det r tuffare att vara tomte n stjrgosse.

Citat:
Ursprungligen postat av Ektoplasma
Tja, funkar Wikipedia fr dig?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stjrngosse
Bra artikel!
Sngerna fr sin frklaring t ex

Citat:
Att traditionerna knutna till staffansridningen respektive stjrngossarna kom sammanblandas, har nog ocks med de gamla bestmmelserna fr julfriden att gra. Enligt medeltida lag varade nmligen julfriden frn tomasdagen, 21 december, till tjugondedag jul. Annandagen helgades nda till r 1770, fljt av staffansridningen, som inledde den offentliga delen av julfirandet med att drngarna red till grannbyn fr att ge hstarna vatten och dricka sig sjlv fulla i lustiga lag.

Citat:
Ursprungligen postat av -Pissenisse-
tomtar finns det mnga p svt s det rcker.
Citera
2014-12-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FacelessEntity
Marxismen ska alltid dda traditioner. Vem fan applderar i kyrkan?

Lnge sedan du var i kyrkan och lyssnade p musik eller krsng?
Citera
2014-12-14, 03:54
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nja, men vad har stjrngossar med Lucia att gra egentligen? Det mste vara nn slags tillgjord konstruktion fr att f med grabbarna i kren. Jag saknade dem inte det minsta.
Verkar s, och pojkarna p dagis/i skolkassen.

Citat:
nyare svensk tradition ingr stjrngossarna som eftertrupp till det populra luciatget vid firandet den 13 december. Stjrngossarna togs in i luciafirandet fr att tillsammans med tomtar ge ven pojkarna roller i tget.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stjrngosse
Citera
2014-12-14, 03:55
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotcaller
Lnge sedan du var i kyrkan och lyssnade p musik eller krsng?

Kanske r senil men brukar man appldera mitt i luciatget och st och ta emot ovationer och buga?

Hr har vi ett rejlt luciafirande frn 97

I frra rets Lucia frn rebro r det inte en massa applder (i a f inte i TV-sndningen) och gstsolisterna r mer en del i helheten. Och TV-programledare behvs inte.
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-14 kl. 04:39.
Citera
2014-12-14, 05:01
Bannlyst
jag tittade enbart for de arabiska tonerna.
Citera
2014-12-14, 05:36
Medlem
Ektoplasmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
S innan vi blev vi blev kristna hyllade ett kristet helgon genom att lyssna p lkiga snger och kka bullar och dricka kaffe? njae...

Fattar du ens konceptet med dynamiska traditioner? Luciafirandet smlter samman mngder av traditioner, bl.a. Lusse-firande (som har med Lusse-per, dvs djvulen att gra). I Norden ingr ven de frkristna traditionerna som en del i mixen.

Att du pratar om de "lkiga" sngerna tror du kanske gr dig lite hftigt kulturradikal, men i i sjlva verket framstr du som en obildad tlp som tror att den egna bildningsbristen utgr ett fredme. Dessa lkiga snger r djupt lskade av miljoner mnniskor vrlden ver och har s varit i flera hundra r, vilket jag gr gissa r berydligt lngre livslngd n den musik du klassar som o-lkig

Ingen tvingar dig att delta, uppskatta eller vrna traditionen, men du kan ju tminstone frska ta reda p vad den handlar om, fr oss som faktiskt bryr sig.
Citera
2014-12-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Jag gr mig lustig ver vad som n passar mig. Det kallas yttrandefrihet som du vl r en vn av?

Det fr du grna gra. Men det betyder ju att det du sger r helt irrelevant.

Det r min pong. Du r helt irrelevant. (Men du fr grna uttrycka din ignorans).
Citera
2014-12-14, 11:48
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoo2000
Det fr du grna gra. Men det betyder ju att det du sger r helt irrelevant.

Det r min pong. Du r helt irrelevant. (Men du fr grna uttrycka din ignorans).

Irrelavant? nu blev jag ledsen...
Citera
2014-12-14, 12:38
Medlem
Tycker det var ok i r och att den arabiska sngen var en av hjdpunkterna. Helena Paparizo r en bra popartist men tycker att man ska ha en riktig sngerska som verkligen kan sjunga fr ltar som Glns ver sj och strand! Sonja Aldn dremot kan ju sjunga svra snger, och Anders Ekborg var ocks bra.

2013 var bttre enligt min uppfarrning, bde Luciatget och artisterna (Sofia Karlsson). Det finns fortfarande p Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=CjnRRxrYCxg
Senast redigerad av Primafacie 2014-12-14 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in