Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
RPU:n kom i alla fall fram till att det inte rådde någon APS. Omgivningen har inte tydligt märkt någon förändring. Någon enstaka uppfattade ett möjlig sämre allmänt mående, men inget konkret; någon uppfattade istället "tillbakadragenhet" (ett förvisso möjligt depressivt tecken), men också som du påpekar förlorade intresset för husdjuren.
Vad det gäller hennes tidigare mående och fungerande, postar jag ytterligare en passage som pekar i riktningen normalitet, under JH:s utveckling; styvfar Roland (FUP s179, andra delen):
JH har själv i förhör medgivit svartsjuka. Svårare än så är det nog inte. Hon är/var förälskad i JA och fick inte ha honom för sig själv. Men utan några vittnesmål om antisocialitet eller annan abnormitet, missbruk etc, så ter sig onekligen mord och styckning som väldigt dramatiska gärningar. Jag undrar om hon inte begrep att ett hammarslag mot huvudet är potentiellt dödligt. Det mest sannolika utfallet är att brottsoffret drösar i backen. Sen då? Släpa in den slocknade, eventuellt döde i lägenheten. Sen då? Allt detta måste hon ha tänkt på, allehanda utfall. Ska hon bara lämna liket eller hur ska hon smussla ut kroppen? Allt det måste hon rimligtvis ha tänkt på. Ändå får efterarbetet en improviserad framtoning, men jag vet inte.
Sant , men under RPU:n visste inte den som utförde den under vilka omständigheter JH befunnit sig. Det framkom ju under rättegången när denne vittnade om att han inte fått alla papper.
Så det blir ju lite missvisande pga det.
Sedan så är som sagt en psykos inget som går att påvisa OM gärningen ligger för lång tid ifrån RPU:n. Sedan så beror det på hur hon hamnat där och hur stark den är.
Det är ju som sagt inget tillstånd som går att diagnostisera om man inte gör undersökningen när personen är inne i den.
Och som sagt så skrev jag att det inte är nån diagnos , utan mer iaktagande.
Han själv haft precis samma situation , samma ingredienser och samma stressuppbyggnad.
Man hamnar i en annan dimension men utåt sett är man nästan gladare.
Inombords är det kaos , stress upp över öronen och depression.
Sedan när det släpper fattar man inte hur man tänkte.
Så har man inte varit där har man ingen aning.
Medicin hjälper , utan medicin blir det problem.
Jag mördade ingen , JH mördade någon.
Jag förstår att hon googlat på mediciner och tänkt tanken på antidepressiva mediciner.
Hon tog bara inte steget att ta hjälp , hon ville vara stark , där är problemet.