2014-06-23, 15:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Det är användbart skrev jag, och tyckte att det var värt att nämna när du tog upp latin. Det var inte ett svar på TS frågeställning dock, eftersom jag i inlägget innan menade att det inte finns ett direkt svar.
Det är alltså användbart att studera morfologin när det gäller både grekiska och latin.
Jo. Så är det ju såklart. Det jag siktade på var knappast något som är giltigt överallt utan som skulle maximera TS potential att kunna prata hjälpligt i det land han kommit till. Kan han redan engelska och mandarin så är det relativt få ställen där han inte skulle kunna kommunicera med folk alls. Sydamerika och delar av Afrika är väl sådana områden och åtminstone i Sydamerika är latin ett förvånansvärt bra verktyg för att förstå språket (däremot inte att själv tala). Om man däremot ska till de delar av Afrika som är mindre bildade så kan folk antingen engelska eller franska, eller känner någon som kan engelska eller franska.

Men visst finns det saker att lära sig från grekiska. Och ja, om man ska göra något mer omfattande är det en bättre idé att lära sig det språk man ska göra det i!
Citera
2014-06-24, 01:29
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Du har nog bra mycket mer nytta av spanska än tyska...

Det beror på hur man tänker. Ser man det krasst ekonomiskt så är tyska att föredra eftersom vi har så stor handel med Tyskland. Tyska är en stor merit när man söker många jobb.
Citera
2014-06-24, 13:02
Bannlyst
Jag kommer ihåg när jag bjöd en italiensk tjej på en drink (en tjej som bodde i vår studentkorridor, och som jag sett många, många gånger).

Det var helt utan baktankar (jag hade lite pengar att spendera), men hon trodde det betydde nåt annat. På det viset så inser man att det inofficiella kulturella språket och beteendet betyder väldigt mycket.

Hon trodde jag krävde sex, efter jag bjudit henne på en drink, vilket jag givetvis inte ens hade funderat på. För mig var hon en trevlig italiensk tjej, som jag kände väl och ville bjuda på en drink.

I hennes egen kultur, i Italien, betydde en bjud-drink, att dom skulle gå och ha sex. Nu i efterhand är jag glad att hon inte hette Corleone, och kanske hade rötterna i Sicilien.

Blodshämnd är en tradition jag ställer mig lite tveksam inför...
Senast redigerad av frukostvin 2014-06-24 kl. 13:20.
Citera
2014-06-25, 01:26
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det beror på hur man tänker. Ser man det krasst ekonomiskt så är tyska att föredra eftersom vi har så stor handel med Tyskland. Tyska är en stor merit när man söker många jobb.
Finns många skäl för tyska som inte är krasst ekonomiska.
  • Finkultur i världsklass. Teater, opera, konst...
  • Tidningar och tidskrifter i världsklass. FAZ, Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel, Die Zeit...
  • Fackböcker i världklass. På nätet är det inte sällan som tyska Wikipedia har bättre systematiska genomgångar av ämnen än engelska versionen.
  • Allmän-TV i världsklass. Sätt upp en liten parabol på 40 cm och du har femtiotalet kanaler gratis.
Hundra miljoner talare vid vår husknut. Sverige för vuxna, helt enkelt.
Senast redigerad av KungPeng 2014-06-25 kl. 01:31.
Citera
2014-06-25, 02:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPeng
Finns många skäl för tyska som inte är krasst ekonomiska.
  • Finkultur i världsklass. Teater, opera, konst...
  • Tidningar och tidskrifter i världsklass. FAZ, Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel, Die Zeit...
  • Fackböcker i världklass. På nätet är det inte sällan som tyska Wikipedia har bättre systematiska genomgångar av ämnen än engelska versionen.
  • Allmän-TV i världsklass. Sätt upp en liten parabol på 40 cm och du har femtiotalet kanaler gratis.
Hundra miljoner talare vid vår husknut. Sverige för vuxna, helt enkelt.

Jag håller med. Många av världens bästa författare skriver också på tyska. Det är alltid en fördel att kunna läsa böcker på originalspråk.
Citera
2014-06-25, 15:38
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarname
Förutom engelska, tyska och mandarin; vilket språk skulle ni anse som mest användbart i världen och varför?

Frågan "varför" är egentligen mest intressant. För vilket språk som är mest användbart är ju subjektivt. Du tar upp tyska och det är ett språk som utanför Europa inte är så gångbart om man vill snacka med folk. Men å andra sidan, det kanske inte är det som främst intresserar dig. Det kanske är tysk kultur eller kultur generellt. Kanske italienska vore användbart i det avseendet; att kunna lyssna på operor och läsa Dante och Petrarca på orginalspråk? Latin och grekiska har redan tagits upp, varför inte hebreiska?

Men om det är främst att du vill snacka med folk, så är ju spanska, franska och ryska de mest förstådda språken utöver engelskan och tyskan.
Citera
2014-06-25, 21:37
Medlem
Mikael.s avatar
Det självklara svaret torde vara spanska, eftersom det är det språk som har flest människor talar bortsett från topicinlägg. Men nu föreligger det som så att dessa människor är andraklass i USA och har inte en ekonomisk köpkraft och ekonomi i vid bemärkelse globalt sett i proportion till antalet talare. Tyska och ryska torde därför vara starkare på CV i Europa, eller?
Citera
2014-06-26, 16:45
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Men nu föreligger det som så att dessa människor är andraklass i USA och har inte en ekonomisk köpkraft och ekonomi i vid bemärkelse globalt sett i proportion till antalet talare.

Åter, det beror på vad man vill använda språket till. Är man intresserad av spansk och latinamerikansk kultur och dess länder, genom att få tillgång till deras media, konst osv, tja då borde man ha formidabel skatt framför sig med tanke på hur mycket som antagligen producerats och produceras på språket.

Plus, vill man snacka med folk behöver man ju inte göra det face to face. Finns ju internet!
Citera
2014-06-26, 18:02
Medlem
ArneIIIs avatar
Vilket romanskt språk är bäst att kunna för att enklast förstå och kunna göra sig förstådd på andra romanska språk tror ni.
Citera
2014-06-26, 18:50
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Vilket romanskt språk är bäst att kunna för att enklast förstå och kunna göra sig förstådd på andra romanska språk tror ni.
Det har diskuterats förut, och då kom man fram till att italienska är det bästa valet. Stor lexikalisk likhet med franska, men låter mer som spanska. Grammatiken liknar i vissa avseenden mer spanska och franska i andra.
Citera
2014-06-26, 21:01
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Katalanska eller occitanska, men de är ju så klart mycket mindre än de stora romanska språken.
Citera
2014-06-26, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Latin

Kan du latin och engelska och har en IQ över 3 så kan du fatta spanska och portugisiska.

Fatta till stor del, däremot inte tala dem. Jämfört med latinet har moderna romanska språk enkel grammatik, men den måste ändå läras in. Ordförrådet är givetvis inte heller oförändrat på nästan tvåtusen år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in