Citat:
Ursprungligen postat av
MjukisbyxGylf
Jag har länkat till regelboken en gång. Tänker inte göra det igen.
Trevlig helg!
För formalians skull tänkte jag bara inflika att det var den utgångna regelboken, och att någon exakt motsvarighet inte återfinns i den nya. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel.) På frågan om tränare kan straffas för förseelser efter matchen, torde regel 100 p. 1 i kombination med regel 168 i nya boken vara tillämplig:
Citat:
Ursprungligen postat av REGEL 100 – TIDPUNKTER FÖR UTVISNING – WHEN PENALTIES CAN BE CALLED
I. En utvisning kan utdömas när som helst under en ishockeymatch. Detta innefattar hela den ordinarie speltiden, hela övertidsperioden, hela momentet med straffslagsavgörande, samt tiden när spelarna går från isen in till omklädningsrummet i periodpauserna och efter matchen.
Citat:
Ursprungligen postat av REGEL 168 – UNSPORTSMANLIKE CONDUCT – UNSPORTSMANLIKE CONDUCT
DEFINITION: En spelare eller ledare som inte uppför sig i den idrottsliga andan av fair play och respekt.
[...]
II.Lagstraff:
1. En ledare som använder sig av ett kränkande eller oanständigt språk mot någon person som inte är en domare;
2. En ledare som inte uppför sig i den idrottsliga andan av fair play och respekt
[...]
IV.Game misconduct penalty:
3. En spelare eller ledare som använder ett kränkande eller oanständigt språk mot någon person annan än en domare efter att matchen tagit slut
Vidare äger SF/administrerande förbund, i hockeyns fall delegerat till Disciplinnämnden genom dess delegationsordning, rätten att bestraffa (RFs stadgar 14 kap. 8 §) tränare (14 kap. 1 §) som i samband med tävling uppträtt förolämpande. (14 kap. 2 § p.7).