2014-09-25, 21:48
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag gör 4/5 av de grejerna men finns det verkligen folk som Tip-Exar sina inköpslistor. Jag gör mina listor i Excel.
En kollega skriver sina inköpslistor hemma på sin iPad och sedan synkas de till hela familjens (6 st) iPhones. Det är rätt tacky medelklass.
Citera
2014-09-25, 21:53
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
En kollega skriver sina inköpslistor hemma på sin iPad och sedan synkas de till hela familjens (6 st) iPhones. Det är rätt tacky medelklass.
Varför gör han det? Varför måste han dela ut 6 karbonkopior på det som ska inhandlas till fredagsmyset? Äter han antidepressiva?
Citera
2014-10-20, 21:36
Medlem
Triremers avatar
Att sätta ett namn på sin nybyggda villa. Villa havsbris, Solhem eller liknande. Varför?
Citera
2014-10-21, 15:55
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Att be om ursäkt för att man förpestat atmosfären i offentliga toaletter om man kommer ut från muggen efter väl förrättat värv och ser att det står någon utanför och väntar på sin tur. Än värre blir det om den som väntar utanför toaletten på sin tur också är tacky medelklass. Då blir det fnittrigt och pinsamt.
Citera
2014-10-21, 20:06
Medlem
moonclimbers avatar
Följa med barnen till skatehallen/judoträningen/ridlektionen/danslektionen för att där sitta och försöka se viktig ut och plita i nåt jävla Excel-sheet på laptopen medans ungarna skejtar/tränar/rider/dansar, alternativt stå utanför och prata i mobil om vilka ändringar Larsa måste få in i rapporten innan mötet på måndag eller liknande.
Senast redigerad av moonclimber 2014-10-21 kl. 21:02.
Citera
2014-10-25, 20:37
Medlem
Amors avatar
Åka Vasaloppet, springa Lidingöloppet, simma Vansbrosimmet.

Framförallt prata om detta med alla man träffar. Verkar som alla dessa motionslopp är någon form av Medelklasslivets Mecka.
Citera
2014-10-25, 23:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Att sätta ett namn på sin nybyggda villa. Villa havsbris, Solhem eller liknande. Varför?

Gammal tradition i övre medelklass - om det är ett unikt hus på en stor tomt så varför inte? Kataloghus på 700 kvadratmeter tomt, ja, helt rätt, det är tacky.
Citera
2014-10-26, 01:54
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Gammal tradition i övre medelklass - om det är ett unikt hus på en stor tomt så varför inte? Kataloghus på 700 kvadratmeter tomt, ja, helt rätt, det är tacky.

Jag skrev nybyggd. Är det ett äldre hus man köpt som har ett namn så kan det vara kvar. Men att bygga ett hus år 2014 och kalla det för t.ex. Villa Havsbris är väldigt tacky. Det skulle kanske vara om villan var helt enorm.
Senast redigerad av Triremer 2014-10-26 kl. 02:01.
Citera
2014-10-26, 02:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
Jag skrev nybyggd. Är det ett äldre hus man köpt som har ett namn så kan det vara kvar. Men att bygga ett hus år 2014 och kalla det för t.ex. Villa Havsbris är väldigt tacky. Det skulle kanske vara om villan var helt enorm.

I alla fall ett unikt hus på en fin tomt - behöver inte vara jättestort men i så fall är det nästan självklart att det ska ha ett namn.

Då är det mer tacky att köpa ett gammalt hus med ett namn som man inte vågar använda för att ingen annan man känner har hus med namn.
Citera
2014-10-26, 13:22
Medlem
att löpträna på lunchen med sina kontorskompisar i färgglada kläder och tycka att alla som sitter still är dumma i huvvet.
Citera
2014-10-26, 14:49
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Nu kanske du kommer från enklare förhållanden, men det är vanligt att man ger ett hus ett namn. Min polare Uffe har exempelvis gett sitt radhus namnet "Solaris", efter romanen av Lem och filmen med George Clooney.

Bara för att du satt som ett frågetecken hemma hos dina bättre bemedlade vänner i deras döpta villor betyder det inte att det är någonting ovanligt att ge sitt hem en namn. Du kanske satt där snorig och ovårdad i kompisens vardagsrum och undrade varför hans familjs villa hade ett namn, medan sociallägenheten du bodde i bara hade ett nummer? Nu vet du varför.

Om vi ska återknyta till trådens ämne så är ju fenomenet att kalla vardagsrum för någonting annat än just vardagsrum väldigt tacky och medelklassigt. Rummet innehåller TV, stereo, yuccapalm och IKEA-bokhyllan Niklas - precis som ett vanligt vardagsrum - men ändå envisas man att kalla det salong, bibliotek eller sal.
Citera
2014-10-26, 16:34
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Det är extremt tacky, och jag har själv skrivit om det i tråde tidigare!

Det känns bara smaklöst och anakronistiskt idag. Jag antar att man har sett att fina gamla punchverandahus från förra sekelskiftet kunde heta nåt i stil med med "villa solhem" - och så försöker man så att säga 2014 skapa en falsk provinans till sitt nyfunkishus.

Det är rätt typiskt tacky, att vilja ja en historia, och när man inte har det uppfinna en. Typ ta sig ett nytt efternamn som låter "gammalt". Eller att döpa sitt nybyggda hus till "Villa Strandhem" för att man tycker det andas forna tiders överklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in