Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-13, 04:04
Medlem
FUP s83, andra delen:
Citat:
Jonas tillfrågas om ett sönderslaget glas i hans sovrum och han säger att det hade legat där i flera månader. Det var något glas som hade råkat slagits sönder när han sovit.

Krossat glas i sovrummet flera månader? Den här grabben har i och för sig medgivit tidigare i förhör att det var ostädat i hans lägenhet...

Citat:
Jonas underrättas om att hans blod anträffats i badrummet och han säger att det händer att han skär sig ibland när han rakar sig så det kan väl vara det.
Citera
2014-12-13, 04:11
Medlem
FUP s84, andra delen:
Citat:
Jonas tillfrågas om Jonna har varit med Jonas och styckat djur någon gång och han säger att hon var med en gång vid förra älgjakten. Jonas jaktlag styckade en älg eller en gris, han
minns inte vilket. Han tror att Jonna var med och hämtade kött. Jonas minns inte om han var med och grovstyckade eller om det var klart när de kom. Jonas tillfrågas vad man använder för redskap när man grovstyckar och han säger att de brukar använda fogsvans och jaktkniv men inte en ihopfällbar jaktkniv.
"Jonas minns inte om han var med och grovstyckade eller om det var klart när de kom."

Är denne 23- eller 24-åring, vid tiden för den eventuella senaste grovstyckningen, så blazé att han verkligen inte minns? Nonsens. Vad är detta? Nog helsicke minns man om man slaktat storvilt eller ej.
Citera
2014-12-13, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
du menar att när du mördade dina x eller så var du mera planerad så ingen kom på dig. /--/

jag tror det är nyttigt att ha vissa krav på sig i sin uppväxt och jag får nästan känslan av det jag tagit del av att han ursäktats för han var en kåt man, är det så jag ska tolka det.
Men om du vill och orkar lyssna finns det rätt många tjejer och kvinnor som också spelar detta spelet. Man har en eller två som säkra back ups om man inte får ligga efter en krogrunda.
Visst är han ett offer men plz inte fasiken är han utan skuld han har lekt med elden.

Om du går in utan skydd i ett brinnande hus kommer du garanterat ut med brännskador.....eller??

Nej, jag har inte mördat några ex så jag har inte behövt planera därvidlag. Däremot anser jag att det är bra med vissa krav u uppväxten, kåthet är kanske lite svårt att 'uppfostra' bort? Och som du skriver (jag både vill o orkar lyssna) så finns det kvinnor som håller sig med 'back-ups', dvs 'säkra ligg' om de inte får något annat, varför är det ok för kvinnor men inte män?
Om du går in i ett brinnande hus så lär du nog åtminstone bli lite svedd
, men frågan är varför du går in, eller hur?
Citera
2014-12-13, 04:24
Medlem
Inte så mycket som röjs i förhören med Lovisas (BO:s) mor, men ändå smärtsam läsning (förhör 140620).

Citera
2014-12-13, 04:37
Medlem
Lovisas mor forts, FUP s92, andra delen:

Citat:
Anneli har också hört talas om något tillfälle då Jonna gått in och satt sig i Jonas bil och krävt att Jonas skulle skjutsa hem henne vilket han också hade gjort. Lovisa hade också varit där
och ville inte att Jonas skulle skjutsa hem Jonna men det hade han gjort i alla fall. Anneli tror
att det kan ha varit för några månader sedan.

Citat:
Jonas var i Thailand någon gång i våras och hade då också varit otrogen mot Lovisa med flera andra tjejer, Anneli vet inte hur Lovisa fick reda på det. Detta har Lovisa också berättat för
sin farmor.

Shit, kanske är det en generationsfråga (eller nationsfråga), men låter inte detta väldigt insnärjt? Finns ingen privat sfär, integritet? Generationsfråga? Extremism?
Citera
2014-12-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
FUP s83, andra delen:

Krossat glas i sovrummet flera månader? Den här grabben har i och för sig medgivit tidigare i förhör att det var ostädat i hans lägenhet...

Lite wt varning över honom!
Citera
2014-12-13, 08:49
Medlem
skillemandinkis avatar
Jag får inte ljudfilen att fungera!!
Citera
2014-12-13, 09:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Många andra säger helt annorlunda. Och är du ''kär'' i någon så är du inte notoriskt otrogen med människor du knappt känner mot din partner. Så komplicerat är det inte att hålla gylfen stängd förutsatt du ej är ett sinnessvagt svin.

Ingen vill ju naturligtvis bli bedragen men att lägga över skulden på JA känns inte okey för mig. Har man inget eget ansvar för att se till att man mår bra i en relation? Vet man att ens snubbe ligger runt så är det bara att avsluta det förhållandet. Jag skulle då inte mörda en annan kvinna om min man hade en relation med en annan kvinna. Jag skulle nog lösa det på annat sätt, Jag skulle inte heller lägga skulden på kvinnan, utan på honom och inte skulle jag stalka henne heller.

Det är helt och hållet hennes ansvar för hur hon hanterar sina besvikelser.
Citera
2014-12-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ingen vill ju naturligtvis bli bedragen men att lägga över skulden på JA känns inte okey för mig. Har man inget eget ansvar för att se till att man mår bra i en relation? Vet man att ens snubbe ligger runt så är det bara att avsluta det förhållandet. Jag skulle då inte mörda en annan kvinna om min man hade en relation med en annan kvinna. Jag skulle nog lösa det på annat sätt, Jag skulle inte heller lägga skulden på kvinnan, utan på honom och inte skulle jag stalka henne heller.

Då är du bevisligen starkare än både JH och LL, och inte alls den typ som JA's personlighetstyp är ute efter när dom ''jagar'' heller. Bägge hade nämligen ganska tydligt hängt upp en stor del av hela sitt existentiella på just JA därav att dom båda återvänder (LL hade gjort det sedan högstadieåldern trots att han var notoriskt otrogen mot henne)

Är omöjligt att säga var människors smärtgränser går.
Citera
2014-12-13, 10:56
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Då är du bevisligen starkare än både JH och LL, och inte alls den typ som JA's personlighetstyp är ute efter när dom ''jagar'' heller. Bägge hade nämligen ganska tydligt hängt upp en stor del av hela sitt existentiella på just JA därav att dom båda återvänder (LL hade gjort det sedan högstadieåldern trots att han var notoriskt otrogen mot henne)

Är omöjligt att säga var människors smärtgränser går.
Hur känner man igen en sådan "typ" när man är ute och "jagar"?

Vad finns det för likheter mellan LL och JH, utöver att de båda hade råkat falla för samma kille?
Citera
2014-12-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Om alla var lika rationella och "känslokalla" som du, då skulle vi inte ha några svartsjukedramor överhuvudtaget. Men många med JH tycks inte kunna resonera så klart som du gör.

Ganska ofta hör man någon säga att "ifall min pojkvän/flickvän var otrogen då skulle jag MÖRDA honom/henne". Detta naturligtvis utan att mena det bokstavligen, utan snarare att beskriva utan allvarligt man skulle ta ett sånt svek.

Många lägger också skulden på den "andra kvinnan". Kanske lättast så, eftersom man inte vill erkänna ens för sig själv, att pojkvännen man är och vill vara tillsammans med är ett svin.

Naturligtvis är mordet helt och hållet JH:s ansvar. Men samtidigt är det hälsosamt att komma ihåg att alla människor har en smärtgräns och att det inte är riskfritt att leka med andra människors känslor.
Citera
2014-12-13, 11:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om alla var lika rationella och "känslokalla" som du, då skulle vi inte ha några svartsjukedramor överhuvudtaget. Men många med JH tycks inte kunna resonera så klart som du gör.

Ganska ofta hör man någon säga att "ifall min pojkvän/flickvän var otrogen då skulle jag MÖRDA honom/henne". Detta naturligtvis utan att mena det bokstavligen, utan snarare att beskriva utan allvarligt man skulle ta ett sånt svek.

Många lägger också skulden på den "andra kvinnan". Kanske lättast så, eftersom man inte vill erkänna ens för sig själv, att pojkvännen man är och vill vara tillsammans med är ett svin.

Naturligtvis är mordet helt och hållet JH:s ansvar. Men samtidigt är det hälsosamt att komma ihåg att alla människor har en smärtgräns och att det inte är riskfritt att leka med andra människors känslor.

Jag skulle med största säkerhet känna alla dom känslorna, det förnekar jag inte. Men min ilska skulle jag ta ut över den som svek mig (eller oss faktiskt om han är med en annan, gud vet vad han lovar henne?). Jag är inte känslokall och jag har flera ggr i min ungdom drabbats av känslan av svartsjuka. Men det är ju hur man hanterar det som det bör handla om.

Jag tycker att hans ansvar ligger i att han varit en skistövel mot båda. Men inte att han ska hållas ansvarig för det J*nna gjort.

Visst har alla olika smärtgräns och visst är det fult att leka med andras känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in