Citat:
Ursprungligen postat av
Pastakrydda
Ingen vill ju naturligtvis bli bedragen men att lägga över skulden på JA känns inte okey för mig. Har man inget eget ansvar för att se till att man mår bra i en relation? Vet man att ens snubbe ligger runt så är det bara att avsluta det förhållandet. Jag skulle då inte mörda en annan kvinna om min man hade en relation med en annan kvinna. Jag skulle nog lösa det på annat sätt, Jag skulle inte heller lägga skulden på kvinnan, utan på honom och inte skulle jag stalka henne heller.
Det är helt och hållet hennes ansvar för hur hon hanterar sina besvikelser.
Om alla var lika rationella och "känslokalla" som du, då skulle vi inte ha några svartsjukedramor överhuvudtaget. Men många med JH tycks inte kunna resonera så klart som du gör.
Ganska ofta hör man någon säga att "ifall min pojkvän/flickvän var otrogen då skulle jag MÖRDA honom/henne". Detta naturligtvis utan att mena det bokstavligen, utan snarare att beskriva utan allvarligt man skulle ta ett sånt svek.
Många lägger också skulden på den "andra kvinnan". Kanske lättast så, eftersom man inte vill erkänna ens för sig själv, att pojkvännen man är och vill vara tillsammans med är ett svin.
Naturligtvis är mordet helt och hållet JH:s ansvar. Men samtidigt är det hälsosamt att komma ihåg att alla människor har en smärtgräns och att det inte är riskfritt att leka med andra människors känslor.