Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Precis kollar på kvällena Brottcentralen på aftonbladet.
Där finns ett ljudklipp från gm utan att den är maskerad. Hon börjar med darr på läppen med att tala om att hon ångrar sig o mår dåligt. Sedan får
Man höra hur hon svarar på åklagarens frågor och jag får känslan att hon är kall o defensiv i sina uttalanden. Hon har en helt annan ton i rösten när hon svarar på frågor

Jag var på plats i rättssalen idag, och jag tycker att JH överhuvudtaget lät väldigt oberörd.
På frågan om hur det såg ut i lägenheten efter att hon hade slagit ihjäl L.L. så lät JH nästan iskall när hon svarade "ja, det var ju blod överallt".
Googlesökningarna har hon inget minne av, säger hon.
Men hon säger dock, att några av sökningarna kan har gjorts vid ett annat tillfälle, och att dom då har legat kvar i telefonen som en "flik" ... t.ex. "Kattungens ögon rinner".
En sak som jag reagerade på var när hon pratade om kniven:
-JH: Jag förstår att folk tycker att det låter konstigt... men just där och då, så insåg jag inte att jag faktiskt kunde döda henne
-Åklagaren: Men snälla Jonna... menar du på fullaste allvar att du inte insåg att man kan döda en människa om sticker en kniv i halsen?
-JH: ja... eller.. det va ju så kaosartat. Klarade inte av att tänka.
Senare så återkom hon till det där och sa "jag ville ju få tyst på henne, och ljud kommer ju från halsen så... ja".
Samtalet till hovslagaren gjorde hon för att "försöka tänka på något annat".
Citera
2014-12-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej slägga var det inte, men slägghammare är rätt benämning.

Nja men smideshammare brukar de benämnas som.
Hovslagare använder dem ofta till hästskor.
Smeder till mindre smide.
Citera
2014-12-04, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
→ Trolltomten

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fminfil.org%2F37X8gdbeba%2 FF_runders_kningsprotokoll__23-18__2__1_.pdf

Sidan 219.
Citera
2014-12-04, 22:05
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Nja men smideshammare brukar de benämnas som.
Hovslagare använder dem ofta till hästskor.
Smeder till mindre smide.
Ja, det är mycket möjligt.
Jonna kallade den "hovslagarhammare" i rätten.
Citera
2014-12-04, 22:07
Medlem
Citat:
→ Trolltomten

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fminfil.org%2F37X8gdbeba%2 FF_runders_kningsprotokoll__23-18__2__1_.pdf

Sidan 219.

Vad vill du ha sagt?
Du verkar INTE ha varken koll eller erfarenhet iaf

Tror du poliserna är hammarexperter
Eller att de benämner slagverktyget helt korrekt?

Eftersom jag själv har haft mycket med hästar att göra så tar jag erfarenheten därifrån.
Och hovslagare som ju är utbildad i yrket benämner detta när han jobbar.
Den utbildning han hade så hade de träffat en smed(iaf där han gick).
Och även då du söker så finner du

Här ett exempel: http://www.hooves.se/smideshammare

Här ett till: http://frhovslageri.se/produkt/126/smideshammare-blurton.html

Behöver du fler eller kan du sluta tjafsa?

Att jag inte får upp det du söker på sidanvisningen är ju en helt annan sak.
Och jo jag har FUP nedladdad så jag har läst den.

Söker man på sidan så stämmer den inte med den inscannade sidan.
Men de kan ju vara handhavandefel.
Citera
2014-12-04, 22:09
Medlem
Jag vet att vi tidigare har pratat om ett filmklipp där man ser polisen frakta bort någon form av paket från fyndplatsen. Jag satt precis och lyssnade på Brottscentralen där man hör JH prata och be om ursäkt. Så visar dom en bild där det ännu en gång syns hur polisen lyfter in olika paket. Tror ni fortfarande att dessa inte innehåller kroppsdelar från LL? Tänkte nu när man vet hur styckningen gått till och vilka "delar" som blev. Här har ni bild -- > http://sv.tinypic.com/r/2wmfjiv/8
Citera
2014-12-04, 22:11
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Är det ingen som har reflekterat över den av grannen uppgivna ungefärliga tidsaxel – från att hon började ringa på dörren tills det blev ”tyst”?

Om den är någorlunda riktig så har även annat som inte framkommit, skett i lägenheten. Det finns då 15-20 minuter av tid att fylla ut, då LL skrek.

Hammaren som JH använde var ingen vanlig hobbyhammare, ej heller snickarhammare. Det var en 37 cm lång Slägghammare.. Kroppen är inte funtad så att någon skriker särskilt länge om ett sånt verktyg används mot bakhuvudet – i syfte att omgående ..

JH kan ha hämnats på LL innan hon med kniv valde att avsluta. Det finns även mindre trevliga indikationer på att det skulle kunna vara just så.

Och varför finns ingen hänvisning till en rekonstruktion av
mordförloppet? Av samma skäl tror jag.

Jag tror du fokuserar på oviktiga detaljer.

EDIT: ialla mordfall så kommer det finnas diskrepanser, om det inte fanns så skulle jag tycka att det var konstigt. Vittnesmål är ofta felriktade och missvisande. så häng inte upp er på vad en 80-årig pensionär säger....ang tidpunkten dvs

Jonnas slutgiltiga förhör säger allt som behöver vetas om händelseförloppet.

Det kan inte ha gått till på ett grymmare sätt än hennes beskrivning. då hon i alla förhör försökt minska hennes roll/planering i det hela.

Så glöm tidpunkterna, Glöm osäkra vittnesmål. Vi vet vad Jonna har sagt. Hon väntade tills dörren låstes upp. sen gick hon in med hammare, spruta och kniv.

Detta räcker för ett mordåtal och nu i dagens läge ska få till att alla "mord"= livstid så borde hon få det.

MEN hon är kvinna och skyller på minnesförlust (trots tidigare detaljerade beskrivningar) så riisken att hon döms till ett mildare straff är att vänta.
Senast redigerad av shponglad 2014-12-04 kl. 22:17.
Citera
2014-12-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potledom
Jag vet att vi tidigare har pratat om ett filmklipp där man ser polisen frakta bort någon form av paket från fyndplatsen. Jag satt precis och lyssnade på Brottscentralen där man hör JH prata och be om ursäkt. Så visar dom en bild där det ännu en gång syns hur polisen lyfter in olika paket. Tror ni fortfarande att dessa inte innehåller kroppsdelar från LL? Tänkte nu när man vet hur styckningen gått till och vilka "delar" som blev. Här har ni bild -- > http://sv.tinypic.com/r/2wmfjiv/8

Alltså jag har ingen aning om paketen polisen berör.
Men vet ju att jag aldrig hört att de fraktar kroppsdelar på det viset.
Och dessutom inte på ett flak bak i en pick up.

Det brukar ALLTID ske i ambulans eller en speciell bil.
Det är oftast en minibuss transportbil med bår där man kan lasta kroppen.
Detta vet jag pga en person som jobbar inom ambulansen.
Det har att göra både med rättsteknik och värdighet att göra.

Men hur det ligger till i detta fall kan ju bara de som sett kroppen svara på.
Senast redigerad av Trolltomten 2014-12-04 kl. 22:21.
Citera
2014-12-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Alltså jag har ingen aning om paketen polisen berör.
Men vet ju att jag aldrig hört att de fraktar kroppsdelar på det viset.
Och dessutom inte på ett flak bak i en pick up.

Det brukar ALLTID se i ambulans eller en speciell bil.
Det är oftast en minibuss transportbil med bår där man kan lasta kroppen.
Detta vet jag pga en person som jobbar inom ambulansen.
Det har att göra både med rättsteknik och värdighet att göra.

Men hur det ligger till i detta fall kan ju bara de som sett kroppen svara på.

Jo jag har också hört det, men har inte sett en enda bild på någon sån typ av bil om jag inte missat något. De enda bilder jag sett är dessa då de bär på paketen. Bilder från andra fyndplatser brukar visa mer såna detaljer så man förstår hur de fraktar bort kroppsdelarna och vart de är.
Citera
2014-12-04, 22:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Nej, det är inte kroppsdelar, det kan jag säga med säkerhet. Det finns lagar och bestämmelser runt hur mänskliga kvarlevor får behandlas. Förmodligen är det övrigt bevismaterial, tex blodbefläckade persedlar och liknande.
Citera
2014-12-04, 22:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag tror du fokuserar på oviktiga detaljer.

EDIT: ialla mordfall så kommer det finnas diskrepanser, om det inte fanns så skulle jag tycka att det var konstigt. Vittnesmål är ofta felriktade och missvisande. så häng inte upp er på vad en 80-årig pensionär säger....ang tidpunkten dvs
...

Va grannen som vittnade i 80-års åldern?
Citera
2014-12-04, 22:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jo, jag tror du har rätt för dig där för jag tycker mig tydligt kunna urskilja en fot med
tillhörande ben i det paketet som håller på att lyftas in där bak i fordonet.
Då kan man anta att i det andra finns överdelen av kroppen. Det ser ut att kunna passa in där.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in