• 1
  • 2
2014-12-13, 01:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Thuja är väl det som växer snabbast? Väldigt tät dessutom. Du kan köpa olika storlekar och beroende på var du bor så är jag ganska säker på att du fortfarande kan plantera den. Kolla med en plantskola i närheten.
Jag läste på lite om Thuja och den verkar vara den som växer snabbast. Som jag förstår det är det bäst att plantera den på våren men det kanske går nu också. Vet inte varför det är bäst? Thuja är även billig
Citera
2014-12-13, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Snabbast är ju helt klart att plantera en färdig häck med thujor. Sen kan det ju ta något år innan dom växt ihop tillräckligt för att ta bort insynen. Sen vet jag inte om någon planterar på vintern, det vanligaste är ju att man gör det under vår och sommar så häcken har tid på sig att ta sig.

P.S Om du nu planterar en häck, sätt nu för fan inte i tomtgräns - eller gnäll åtminstonde inte när den ryker när det ska göras arbeten utanför din tomtgräns. Sätt din häck minst en halvmeter in, gärna en meter in så den kan bredda sig lite utan att göra intrång.
Ok ja det var det jag läste om tiden att plantera.

Jag tänkte plantera den ett par meter in på min tomt då jag vill ha gångar i trädgården
Citera
2014-12-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Jag läste på lite om Thuja och den verkar vara den som växer snabbast. Som jag förstår det är det bäst att plantera den på våren men det kanske går nu också. Vet inte varför det är bäst? Thuja är även billig
Ja, den växer väldigt snabbt. Jag tänkte på Thuja då du ville ha en vintergrön, tät häck. Jag har för mig att Thuja räknas till barrväxt och isf tror jag inte att det ska vara något problem att plantera den nu. Förutsatt att det är plusgrader där du bor. Du kan ju höra med din lokala plantskola.
Citera
2014-12-14, 16:09
Medlem
På våren är marken vattenbemängd just när tjälen släppt, en nyplanterad häck oavsett sort kräver mycket vattning ändå.Att planera så sent som nu ger risk för frystorka på de nya plantorna vilket är pengar i sjön.
Citera
2014-12-14, 19:40
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
På våren är marken vattenbemängd just när tjälen släppt, en nyplanterad häck oavsett sort kräver mycket vattning ändå.Att planera så sent som nu ger risk för frystorka på de nya plantorna vilket är pengar i sjön.

Säger inte att du har fel, men i trädgårdsanläggningsbranschen planterar man så länge det går att gräva på höst/vinter med gott resultat.
Citera
2014-12-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Säger inte att du har fel, men i trädgårdsanläggningsbranschen planterar man så länge det går att gräva på höst/vinter med gott resultat.

Ja man har tid då och inte så snål budget och ja det går men i december?? Tveksamt.
Avlövat= sovande, lövträd, buskar-går bra, stadsegrönt, mer knepigt.
Citera
2014-12-14, 21:02
Medlem
http://www.thujabrabant.se/plantera-thuja
Citera
2014-12-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
http://www.thujabrabant.se/plantera-thuja

från länk-

1.Använd en droppslang för att vattna thujorna underifrån. Det är ingen överdrift att vattna varje växt med 10 till 15 liter vatten varje dag på våren, vid bra väder;
2.Vattna växterna med en trädgårdsslang varannan dag, även på lövverket. Gör detta när solen inte skiner. Varför? Thujor som nyss planterats om har inte kraft att ta upp näringsämnen från rötterna till barren än. Men om man använder trädgårdsslangen kan thujorna absorbera fukt via barren.
3.Se till att vattnet rinner bort om överflödigt vatten inte rinner bort av sig själv. Det händer inte ofta att thujor blir för fuktiga. Det är mycket viktigt att överflödigt vatten kan rinna bort. Om rötterna står länge i vatten (när det är varmt) kan de angripas av sjukdomar och mögel vilket då medför att växten dör. Framförallt thujor som är planterade i lera (tät markstruktur) är känsliga. Den uppgrävda gropen kan då fungera som badkar.
4.Strö aldrig kogödselkorn i planteringsgropen. Då kan rötterna bli brända. Vi levererar organisk markförbättrare som hjälper rötterna att ta upp näring. När gropen är igenfylld kan du strö ut gödseln under växten så att det långsamt spolas till rötterna tillsammans med vatten.
5.Var på alerten att det inte blir vattenbrist! Thujan är en urstark växt. Den enda period du måste hålla ett öga på thujorna är precis efter omplantering. Eftersom thujan inte blir brun från den ena dagen till den andra, tror man ofta att växterna vattnats tillräckligt. De är väl fortfarande gröna och vackra? Det har väl regnat? Men hur mycket vatten rinner ner till rötterna? Även om du vattnar med en trädgårdsslang rinner det bort mycket vatten. Om du inte har tid att vattna tillräckligt, investera då i en droppslang med en tidsklocka. Det är tråkigt om din nya häck inte skulle klara sig på grund av du inte haft tid att vattna.

och var medveten om att Tuija Brabant blir 15 meter hög oklippt, minst. den sista meningen är min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in