• 1
  • 2
2010-01-05, 18:21
Medlem
Räknas Häck som staket, så som plank? eller gå det under naturens-lag?
Citera
2010-01-05, 19:54
Bannlyst
En häck är en häck och ett plank är ett plank hur du än vrider och vänder på det!
Citera
2010-01-05, 20:31
Medlem
actionbents avatar
Får man inte bygglov för staket/plank sätter man en vinter grön häck istället
Citera
2010-01-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Får man inte bygglov för staket/plank sätter man en vinter grön häck istället

Man vet aldrig man har så knepiga grannar så man undrar hur man ska göra, kanske det heter att man giver dem skugga och sånt? och kommer upp i ett ärende.

Som sagt syftet är att få vara ifred på gården utan de glor och blänger på en härom dagen fick jag höra någon som fick plocka ner en annorlunda friggebod som inte var klar och den var under 15m2 som form givningen på den var 9m*1,6m och 4,5m från alla gränser om inte mer. han hade tänkt den skulle bli som ett insynsskydd från vägen och han skulle ha gräsklippare dylikt där. för det står ständigt med folk som glor upp på gården. Och dv.s utan anledning.

Så häck-växt var bästa lösningen för han tänkte jag då. för det är mer naturlig-grönska, annars måste de konstiga människorna klaga på skogen. När de bor ute i skogen/vischan. Och de bor under en samlad-bebyggelse utan för detaljerad plan.
Citera
2010-01-05, 22:36
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Man vet aldrig man har så knepiga grannar så man undrar hur man ska göra, kanske det heter att man giver dem skugga och sånt? och kommer upp i ett ärende.
Nädå, häck är svårt att få stopp för. Kommunen gav inte en familj bygglov för ett plank i kvateret brevid mig, han satte en vinter grön häck och lät den bli en meter högre än det till tänkta planket. Bara för att reta kommungubbarna lite extra, då dom försökt att hitta någon väg att få bort häcken, men den står kvart efter alla turer i rättsmaskineriet.
Citera
2010-01-06, 09:33
Bannlyst
Tänk dock på att skötsel av en häck brukar kunna ge upphov till osämja mellan grannar och att det tar ganska så lång tid innan den blir tillräckligt stor och tät för att ge insynsskydd.
Citera
2010-01-06, 16:13
Medlem
Djurmos avatar
När vi flyttade in hade grannen en granhäck med en höjd på ca 15 meter! Den gav skapligt med skydd!

Nu är den grannen snäll så vi tog ner häcken och nu kommer sommaren en månad tidigare
Citera
2010-01-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
När vi flyttade in hade grannen en granhäck med en höjd på ca 15 meter! Den gav skapligt med skydd!

Nu är den grannen snäll så vi tog ner häcken och nu kommer sommaren en månad tidigare

Hur nära stog den häcken? hur nära får en häck stå vid tomtgränsen?
Citera
2010-02-17, 20:23
Medlem
Djurmos avatar
mellan 1 och en halv meter från vår gård... Jag tror inte det finns regler om hur nära en häck får stå, grannen har rätt att beskära det som sticker in på dennes gård. Sedan finns ju regler ut mot gator och vägar vad gäller fri sikt.
Citera
2014-12-12, 12:05
Bannlyst
Hur anlägger man snabbast en vintergrön häck? Kan man göra det på vintern? Hur snabbt växer den?
Citera
2014-12-12, 13:08
Medlem
Thuja är väl det som växer snabbast? Väldigt tät dessutom. Du kan köpa olika storlekar och beroende på var du bor så är jag ganska säker på att du fortfarande kan plantera den. Kolla med en plantskola i närheten.
Citera
2014-12-12, 13:33
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Hur anlägger man snabbast en vintergrön häck? Kan man göra det på vintern? Hur snabbt växer den?

Snabbast är ju helt klart att plantera en färdig häck med thujor. Sen kan det ju ta något år innan dom växt ihop tillräckligt för att ta bort insynen. Sen vet jag inte om någon planterar på vintern, det vanligaste är ju att man gör det under vår och sommar så häcken har tid på sig att ta sig.

P.S Om du nu planterar en häck, sätt nu för fan inte i tomtgräns - eller gnäll åtminstonde inte när den ryker när det ska göras arbeten utanför din tomtgräns. Sätt din häck minst en halvmeter in, gärna en meter in så den kan bredda sig lite utan att göra intrång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in