Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-12, 14:26
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorNyfiken
Vad letar du efter Willow1? Om du frågar mig kanske jag kan svara, jag var på rättegången. Kanske ska påpeka att jag är opartisk så jag vinklar inte informationen åt någons håll. Hon ljuger inte om att ha trott sig vara gravid, bara om att att hon gjort abort.

Förresten så var inte N.Y:s inlägg ett bekräftande av din uppfattning, det var tvärtom så du bör starkt tvivla på ditt eget minne. Be N.Y om ljudupptagningen om du har svårt att tro på att bara aborten är en lögn.
Jag söker JA meddelanden till LL via Facebook. Tycker han har en stor del i allt detta. Tack
Citera
2014-12-12, 14:33
Medlem
Willow1s avatar
Har funderat på JH's relation till sin mamma och syster. Mamman som helt utan eftertanke låter ett barn agera mamma till ett barn. Kan det tyda på att mamman eller Jonna var avvikande efter vad som ses som en beteende norm tidigt. Jag menar om Jonna och hon har samma knepiga sätt och att det kolliderarmed stora propotioner. Nån som har erfarenhet?
Citera
2014-12-12, 14:39
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
http://na.se/nyheter/askersund/1.274...gens-rattegang

"Oskar Schriever-Abeln
Hon berättar att hon fick ett positivt graviditetstest. "Jag ville inte berätta om det, men gjorde det ändå. Han tyckte det var jättejobbigt"
via·9 days ago!

Hon erkänner INTE att hon ljugit om att ha varit gravid, i direktrapporteringen från NA har du inget som stöd gällande detta. Hon ljög om aborten. Jag kopierade från dag 2 om du vill leta efter det.

Willow1, JH ljög om abort, inte graviditet. Nu har du 4 som säger emot dig, av dessa 1 person som har lyssnat på ljudupptagning från rättegången och 1 person som var där. Om du inte vill lyssna på mig och dip måste du väl i alla fall lyssna på N.Y och FarbrorNyfiken. Du måste förstå nu. Det är inget fel i att missförstå, men det är fel att inte ge sig när andra motbevisar. Vi måste lägga detta bakom oss nu.
Haha vad roliga ni är! 4-1 om den skiten är viktigare än att föra disskussioner, du vet begreppet geoch ta. Alla kan höra el, läsa fel.
Dip är bara en otrevlig person i sig som älskar sina spel och ordbok med liten förankring i sociala sammanhang. ( personlig uppfattning) jag tar upp det för att få fakta inte rätt. Så tack för upplysningen nr.4 "skrattar"
Citera
2014-12-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Du menar då

Att kniven är slipad för att ta hand om människor som ämnar smutsa ner i sin vilda jakt på monster eller dom som gör sig bättre som ortens byfåne och således bättre lämpad för andra mer 'enkla' forumkategorier på detta forum.

Erat inneboende behov att demonisera och kategorisera människor som monster är infantilt. Och säger allt om hur liten den ''värld'' ni lever i är. Detta är en enormt tragisk händelse, där en person i slutändan fattade en rad olyckliga beslut som tog ände i förskräckelse. Tiden innan detta aktuella dygn dock, så pratar vi om en 10 månaders period där tre personer delar skuld i den triangel man varit en del av, och som slutgiltigt fick detta slut.

Det går ej bortse från dessa omständigheter och slänga även allt innan det aktuella dygnet i knäet på den åtalade bara för att det är bekvämt att göra, och för att det ''passar in'' för att kunna utmåla och skapa det monster man så innerligt vill se.
Citera
2014-12-12, 16:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Att kniven är slipad för att ta hand om människor som ämnar smutsa ner i sin vilda jakt på monster eller dom som gör sig bättre som ortens byfåne och således bättre lämpad för andra mer 'enkla' forumkategorier på detta forum.

Erat inneboende behov att demonisera och kategorisera människor som monster är infantilt. Och säger allt om hur liten den ''värld'' ni lever i är. Detta är en enormt tragisk händelse, där en person i slutändan fattade en rad olyckliga beslut som tog ände i förskräckelse. Tiden innan detta aktuella dygn dock, så pratar vi om en 10 månaders period där tre personer delar skuld i den triangel man varit en del av, och som slutgiltigt fick detta slut.

Det går ej bortse från dessa omständigheter och slänga även allt innan det aktuella dygnet i knäet på den åtalade bara för att det är bekvämt att göra, och för att det ''passar in'' för att kunna utmåla och skapa det monster man så innerligt vill se.

En ensam galning som planerade, och utförde ett mord på sin rival. Finns inte så mycket mer att tillägga egentligen. Sedan kan man skylla på diagnoser och ditt och datt. Faktum kvarstår dock.
Citera
2014-12-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En ensam galning som planerade, och utförde ett mord på sin rival. Finns inte så mycket mer att tillägga egentligen. Sedan kan man skylla på diagnoser och ditt och datt. Faktum kvarstår dock.

Verkligheten är dessvärre betydligt mer komplicerad än så.
Citera
2014-12-12, 17:05
Medlem
Willow1s avatar
Jag ser fram emot en fet dom, hoppas på 16-18 år. Men hur det än blir kommer aldrig Lollo tillbaka och det är fruktansvärt
Citera
2014-12-12, 17:10
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Verkligheten är dessvärre betydligt mer komplicerad än så.

Ja, förklaringar, ursäkter och undanflykter finns det gott om, vi har hört dem alla vid det här laget. Men... faktum kvarstår. Det är inte mer komplicerat än som jag förklarade.
Citera
2014-12-12, 17:10
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag ser fram emot en fet dom, hoppas på 16-18 år. Men hur det än blir kommer aldrig Lollo tillbaka och det är fruktansvärt

Jag ser ringa ålder, tidigare ostraffad som förmildrande omständigheter. Jag gissar på 12-14 år.
Citera
2014-12-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, förklaringar, ursäkter och undanflykter finns det gott om, vi har hört dem alla vid det här laget. Men... faktum kvarstår. Det är inte mer komplicerat än som jag förklarade.

Handlar inte om det, det handlar om att finna applicerbara förklaringsmodeller som går att använda för att rekonstruera och förstå sig på händelseförloppet och vilka aspekter som spelat in i detta drama.

Och att då säga ''lol psykfall lolz'' är under begåvningsnivå av det motsvarande dagisbarn nästan.
Citera
2014-12-12, 17:34
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Har funderat på JH's relation till sin mamma och syster. Mamman som helt utan eftertanke låter ett barn agera mamma till ett barn. Kan det tyda på att mamman eller Jonna var avvikande efter vad som ses som en beteende norm tidigt. Jag menar om Jonna och hon har samma knepiga sätt och att det kolliderarmed stora propotioner. Nån som har erfarenhet?

Jag vet inte om jag tolkar det som att mamman lämnat över ansvaret till systern som är äldre, jag tror att JH självmant sökt sig mer till sin syster. Det verkar inte som att mamman och hennes nya man inte tagit ansvar för JH, det verkar mer som att JH inte talar med sin mamma om relationer på samma sätt som med sin syster. Att de har ett komplicerat förhållande till varandra behöver inte vara värre än att de inte kunde prata med varandra om vissa saker. Det verkar inte som att mamman är avvikande direkt, kan vara så att hon anser att man ska "spara sina tårar" eftersom hon i sin tur är uppfostrad så. JH verkar ha varit mer emotionell och då blir det svårt för JH att visa svaghet och prata med sin mamma, och mamman kan i sin tur ha haft svårt att hantera ett känslosamt barn. Därför blev den äldre systern den som JH tog upp dessa saker med.

Relationer mellan barn och föräldrar kan vara svåra utan att betyda att de är avvikande. JH:s syster har inget ont att säga om sin mamma så jag tror inte att det är en avvikande mamma vi har att göra med. Skilsmässor där båda parter blir osams kan dessutom lätt spegla hur barnen uppfattar sina föräldrar, och mamman säger att JH:s pappa säger till barnen att det är hon som vill skiljas trots att de enligt henne är överens. Pappan pratar uppenbarligen om en känslomässig aspekt gällande skilsmässan, mamman som "sparar sina tårar" visar kanske inga känslor. Detta gör att JH håller inne med känslor mot sin mamma och talar med sin syster. Hon har ju kontakt med sin mamma gällande praktiska saker, och jag tror inte att mamman inte gick på föräldramöten eller inte tog JH till doktorn då hon var sjuk utan överlät sådant till systern. Om JH är väldigt känslig kan hennes mammas sätt ha präglat henne på ett helt annat sätt än hennes syskon, och JH kan ha upplevt att hennes uppväxt varit svår utan att det för en utomstående verkar så, eller har innehållit vanvård på något sätt.

Har både JH och hennes mamma sjukliga personligheter så är det klart att de kan krocka med varandra på grund av det, men jag tycker inte att det verkar vara så alls. JH anses inte uppseendeväckande avvikande av någon och det gör inte hennes mamma heller, då hade JH:s pappa velat ha vårdnaden av JH och samtliga syskon hade sagt att mamman varit olämplig. Inget tyder på att mamman varit "störd" på något sätt i det som framkommit i FUP. Anser jag. Tror att JH mer har mått dåligt i triangeln, och att detta till slut utlöst något hos henne som hon inte hanterat. Hade JA inte spelat ut henne mot LL på det sätt som skett så tror jag inte att JH mördat någon alls, oavsett om hennes mamma bett henne spara tårar eller inte.

Det är dessutom otroligt svårt att vara förälder, och alla föräldrar har sina svaga punkter och svårigheter. Man blir inte perfekt för att man föder ett barn och alla svagheter man har påverkar barnet man uppfostrar, oavsett vad ens intention är. Inget pekar på att JH;s mamma har någon personlighetsstörning. Anser jag. Att JH inte talar med sin mamma om känslomässiga aspekter blir inte normgivande eftersom hennes syskon verkar ha en annan relation till sin mamma. Hennes mamma har heller inte lämnat bort något ansvar till andra syskon gällande andra barn så det är inte en norm för henne att agera på det sättet. Om så vore sant.
Senast redigerad av Scrupci 2014-12-12 kl. 18:17.
Citera
2014-12-12, 18:24
Medlem
Jag som lyssnat under rättegången måste ändå säga att jag förstår att JH har upplevt en stor press under triangeln. Uppenbarligen var hon skitkär i denna kille som ville både äta kakan och ha den kvar. Att förminska Jonna till att bli mindre än en människa gör inte att det går att förstå den hemska handlingen bättre. Situationen har gjort mördaren, mördaren har inte skapat situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in