Citat:
Ursprungligen postat av
Jerkstore
Vad har ni för tips så att man på bästa sätt kommer igång med pluggande av matematik? Jag gjorde HP i oktober utan att plugga särskilt mycket. Ville se ungefär hur jag låg till och med facit i hand så krävs det mycket matteplugg. Så som sagt; vad har ni för tips till en som knappt kommer ihåg något från gymnasietiden för 3-4 år sedan?
Det finns så mycket matematik så jag vet inte vart jag ska börja.
Som AOhlsson skriver så kan det vara bra och kolla ett gammalt NP-prov från 9:an och se till så du har koll på grunderna. Det är inga avancerade ekvationer på HP utan det är mest regler man ska ha koll på. Eftersom det är så lång tid kvar till nästa prov så kan du kolla i en bokhandel efter en mattebok från gymnasiets Matte A (eller matte 1a om man föredrar de nya kurserna) och plöja igenom den. Om du har tid kvar efter det så kan du gå vidare på en Matte B bok.
När det gäller gamla HP-prov så gjorde jag endast ett eller två prov när jag skulle börja, för att få bra koll på hur ett prov ser ut. Det kan vara klokt att spara ett gäng prov som du kan göra när provet närmar sig. Bara för att kunna se vilka delar du behöver nöta sista tiden.
Ett annat tips kan vara
HP-guiden. Där finns det till exempel 1172 uppgifter på bara XYZ delen så där kan man nöta uppgifter om man säger så. Dom har även en matematisk repetition som är bra och lösningsstrategier för alla delar. Även
Khan Academy är ett bra ställe att lära sig matematik på.
Detta är mina personliga åsiker och hur jag gick till väga, alla lär sig olika så detta kanske inte är optimalt för dig. Sen som AOhlsson sa så vet vi ju inte hur din kunskapsnivå ser ut idag.