2014-12-09, 00:06
  #40249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ni som har fått högt på provet, hur många månader(och timmar per dag på ett ungefär) har ni lagt ned?
Hur menar du med högt? Fick 1.4 och la ner en timme för att kolla igenom mattedelen online, har redan lagt ner ett tiotal timmar för att plugga till nästa prov eftersom jag vill höja verbala.
Citera
2014-12-09, 09:41
  #40250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Någon mer än jag som är taggad inför vårens prov och varken stressad eller nervös?

Det är inte så att jag har en anledning att vara lugn, men samtidigt ingen anledning till att inte vara det. Behöver höja mig lite, och förväntar mig nästan göra det. Tredje gången jag skrev i höstas. kanske beror på att jag blivit van..

Känner precis om du. Jag längtar verkligen efter att få göra det igen. Jag blir bättre och bättre för varje dag.
Jag siktar för övrigt på 2.0 och har en bra bit kvar.
Citera
2014-12-09, 14:23
  #40251
Medlem
På den kvantitativa delen, har det någon gång kommit frågor angående andra baser än bas 10 eller det binära talsystemet? Tänkte om det är värt att traggla andra talsystem än decimalsystemet och det binära.

Tankar?
Citera
2014-12-09, 14:31
  #40252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
På den kvantitativa delen, har det någon gång kommit frågor angående andra baser än bas 10 eller det binära talsystemet? Tänkte om det är värt att traggla andra talsystem än decimalsystemet och det binära.

Tankar?

Det är nog försvinnande få gånger det har hänt i sådana fall, och troligen inte svåra uppgifter. Jag skulle lärt mig det grundläggande, det vill säga det som du hinner lära dig på några timmar.

Typ att 1011 i basen 2 blir 2^3 + 2^1 + 2^0 i basen 10.
Eller att 1011 i basen 3 blir 3^3 + 3^1 + 3^0 i basen 10
osv...

Kan vara värt att förstå hur du omvandlar ett tal i basen 10 till en annan bas också. Om du även gör detta kan du nog alla frågor som kan komma på provet.

T.ex. blir talet 15 i basen 2: 2^3 + 2^2 + 2^1 + 2^0 = 1111
talet 16 i basen 2: 2^4 + 0^3 + 0^2 + 0^1 + 0^0 = 10000
osv...
Citera
2014-12-09, 14:46
  #40253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Det är nog försvinnande få gånger det har hänt i sådana fall, och troligen inte svåra uppgifter. Jag skulle lärt mig det grundläggande, det vill säga det som du hinner lära dig på några timmar.

Typ att 1011 i basen 2 blir 2^3 + 2^1 + 2^0 i basen 10.
Eller att 1011 i basen 3 blir 3^3 + 3^1 + 3^0 i basen 10
osv...

Kan vara värt att förstå hur du omvandlar ett tal i basen 10 till en annan bas också. Om du även gör detta kan du nog alla frågor som kan komma på provet.

T.ex. blir talet 15 i basen 2: 2^3 + 2^2 + 2^1 + 2^0 = 1111
talet 16 i basen 2: 2^4 + 0^3 + 0^2 + 0^1 + 0^0 = 10000
osv...

Tack för ett bra svar.

Har gått igenom första kapitlet i "Matematik 5000: 1bc" och jag har redan stött på flertalet regler som skulle gett mig enkla poäng under HP. Fick 1.1 på kvantitativa och jag känner att när jag är klar med boken så 1.8+ en självklarhet!

Psykolog HT15 here we go!
Citera
2014-12-09, 14:50
  #40254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Tack för ett bra svar.

Har gått igenom första kapitlet i "Matematik 5000: 1bc" och jag har redan stött på flertalet regler som skulle gett mig enkla poäng under HP. Fick 1.1 på kvantitativa och jag känner att när jag är klar med boken så 1.8+ en självklarhet!

Psykolog HT15 here we go!

Jajamän allt som kan tänkas komma på HP finns i den boken, men det är lätt att glömma bort eller missa några regler så det gäller att nöta så många uppgifter som möjligt för att allt ska fastna.
Citera
2014-12-09, 15:32
  #40255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarStake
Tack för ett bra svar.

Har gått igenom första kapitlet i "Matematik 5000: 1bc" och jag har redan stött på flertalet regler som skulle gett mig enkla poäng under HP. Fick 1.1 på kvantitativa och jag känner att när jag är klar med boken så 1.8+ en självklarhet!

Psykolog HT15 here we go!
Är det denna bok du har: http://www.bokus.com/bok/9789127435056/matematik-5000-kurs-1bc-vux-larobok/ ?

Fick 1.8 på kvantitativa första gången jag skrev, under tiden jag fortfarande pluggade matematik, men sedan dess har jag sänkt mig till 1.7. Har trots allt satt A/B i matte 1-5 så känns som jag ska kunna sätta 1.8-2.0 på kvantitativa om jag repeterar matte 1b/c. Är det värt att lägga pengarna på boken och traggla sig igenom alla regler och uppgifter?
Citera
2014-12-09, 16:05
  #40256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Är det denna bok du har: http://www.bokus.com/bok/9789127435056/matematik-5000-kurs-1bc-vux-larobok/ ?

Fick 1.8 på kvantitativa första gången jag skrev, under tiden jag fortfarande pluggade matematik, men sedan dess har jag sänkt mig till 1.7. Har trots allt satt A/B i matte 1-5 så känns som jag ska kunna sätta 1.8-2.0 på kvantitativa om jag repeterar matte 1b/c. Är det värt att lägga pengarna på boken och traggla sig igenom alla regler och uppgifter?

Den är det. Jag lånar min från mitt lokala bibliotek, så det är ju ett tips om du inte vill inhandla den.

Jag har hittills mest levt på logik när jag löser matematiska uppgifter och det hjälpte mig som satan under HP, men i vissa lägen måste man kunna reglerna och när jag läser boken och "ser" hur något hänger ihop så inser man att många lätta poäng finns att hämta. XYZ-delen var min överlägset sämsta gren vilket borde te sig ovanligt, men jag kände att allt annat kunde lösas utan att tänka matematiskt alls.

Jag rekommenderar den för att "fräscha upp" dina kunskaper, inte traggla.
Citera
2014-12-10, 03:43
  #40257
Medlem
Internetkrigares avatar
någon som kan rekommendera en bok eller liknande för Statistik och Diagram delen i matten?
Citera
2014-12-10, 22:28
  #40258
Medlem
Jerkstores avatar
Vad har ni för tips så att man på bästa sätt kommer igång med pluggande av matematik? Jag gjorde HP i oktober utan att plugga särskilt mycket. Ville se ungefär hur jag låg till och med facit i hand så krävs det mycket matteplugg. Så som sagt; vad har ni för tips till en som knappt kommer ihåg något från gymnasietiden för 3-4 år sedan?

Det finns så mycket matematik så jag vet inte vart jag ska börja.
Citera
2014-12-10, 22:41
  #40259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Vad har ni för tips så att man på bästa sätt kommer igång med pluggande av matematik? Jag gjorde HP i oktober utan att plugga särskilt mycket. Ville se ungefär hur jag låg till och med facit i hand så krävs det mycket matteplugg. Så som sagt; vad har ni för tips till en som knappt kommer ihåg något från gymnasietiden för 3-4 år sedan?

Det finns så mycket matematik så jag vet inte vart jag ska börja.
Eftersom jag inte har någon aning på vilken nivå du ligger (kanske inte du heller har) så skulle jag rekommendera dig att kolla igenom ett NP från åk 9 och se om du verkligen kan ALLT där. Eftersom du måste bygga allt från grunden och det mesta handlar om förståelse för hur man kan tillämpa enkla regler. Det gäller att vara 100% på alla grunder.

Nöta gamla prov ska inte underskattas, framförallt DTK och NOG. Även NP i matte 1c/1b/A
Citera
2014-12-11, 08:58
  #40260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Vad har ni för tips så att man på bästa sätt kommer igång med pluggande av matematik? Jag gjorde HP i oktober utan att plugga särskilt mycket. Ville se ungefär hur jag låg till och med facit i hand så krävs det mycket matteplugg. Så som sagt; vad har ni för tips till en som knappt kommer ihåg något från gymnasietiden för 3-4 år sedan?

Det finns så mycket matematik så jag vet inte vart jag ska börja.

Som AOhlsson skriver så kan det vara bra och kolla ett gammalt NP-prov från 9:an och se till så du har koll på grunderna. Det är inga avancerade ekvationer på HP utan det är mest regler man ska ha koll på. Eftersom det är så lång tid kvar till nästa prov så kan du kolla i en bokhandel efter en mattebok från gymnasiets Matte A (eller matte 1a om man föredrar de nya kurserna) och plöja igenom den. Om du har tid kvar efter det så kan du gå vidare på en Matte B bok.

När det gäller gamla HP-prov så gjorde jag endast ett eller två prov när jag skulle börja, för att få bra koll på hur ett prov ser ut. Det kan vara klokt att spara ett gäng prov som du kan göra när provet närmar sig. Bara för att kunna se vilka delar du behöver nöta sista tiden.

Ett annat tips kan vara HP-guiden. Där finns det till exempel 1172 uppgifter på bara XYZ delen så där kan man nöta uppgifter om man säger så. Dom har även en matematisk repetition som är bra och lösningsstrategier för alla delar. Även Khan Academy är ett bra ställe att lära sig matematik på.

Detta är mina personliga åsiker och hur jag gick till väga, alla lär sig olika så detta kanske inte är optimalt för dig. Sen som AOhlsson sa så vet vi ju inte hur din kunskapsnivå ser ut idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in