2014-12-10, 14:47
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man kan rent logiskt komma fram till att något måste stå över naturlagarna för att kunna ha fri vilja på riktigt. Därför har Gud - om han mot all empiri, logik och anständighet skulle finnas - fri vilja.

Så vitt vi vet så kan de finnas massvis med människor på jorden som håller hemligt att de står över naturlagarna.

Säkerheten är oviss lika så är begreppet fri vilja
Citera
2014-12-10, 14:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
.
Sen påstår jag mig inte bevisa att vi har fri vilja. Jag ställer mig endast emot påståendet att de inte existerar.
Du tror alltså på Gud? Om du inte gör det så finns det ingen anledning att inbilla sig att fri vilja skulle kunna existera i någon entitet.
Citera
2014-12-10, 14:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Så vitt vi vet så kan de finnas massvis med människor på jorden som håller hemligt att de står över naturlagarna.
Ja, och resonerar vi så om allting så når vi ingenstans.
Citera
2014-12-10, 14:58
Medlem
Citat:

Säkerheten är oviss lika så är begreppet fri vilja

Ja, och tittar vi på alla indikationer vi har, så pekar alla dessa på att inga människor står över naturlagarna, samt att fri vilja inte existerar.
Citera
2014-12-10, 15:00
Medlem
Citat:
Glöm bara inte att vi acceptera illusioner först när vi kunde mäta och observera dom.
Jag antar att du talar om någon annan när du säger "vi," men bara för att vara tydlig så är jag inte speciellt intresserad av illusioner när jag väl upptäckt dom. Det är dom som inte syns som är dom viktigaste i det här sammanhanget och det är dom man hittar genom att ifrågasätta ärligt och öppet.

Menar du att mätande och observerande bevisligen inte är illusioner av något skäl?
Citera
2014-12-10, 15:00
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du tror alltså på Gud? Om du inte gör det så finns det ingen anledning att inbilla sig att fri vilja skulle kunna existera i någon entitet.

Vad jag personligen tror på är irrelevant.

Bevisföringen för att fri vilja inte existerar är otillräcklig och påståendet har förlorat slaget.
Tillbaka på ruta ett där vi varken kan säga bu eller bä om fri vilja.
bara att acceptera
Citera
2014-12-10, 15:02
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Ja, och resonerar vi så om allting så når vi ingenstans.
Håller med men det resoneras lika banalt med hos motargumenten vilket gör att dom liksom tar ut varandra.
Citera
2014-12-10, 15:04
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, och tittar vi på alla indikationer vi har, så pekar alla dessa på att inga människor står över naturlagarna, samt att fri vilja inte existerar.

Det håller jag med om. Men vi kan inte kalla de för bevis..
Citera
2014-12-10, 15:04
Medlem
Citat:

Bevisföringen för att fri vilja inte existerar är otillräcklig och påståendet har förlorat slaget.
Tillbaka på ruta ett där vi varken kan säga bu eller bä om fri vilja.
bara att acceptera

Nja, vanligtvis är det den som säger att något existerar som behöver bevisa det.

Det finns inga bevis eller indikationer på att fri vilja skulle existera.
Citera
2014-12-10, 15:06
Medlem
Citat:
Det håller jag med om. Men vi kan inte kalla de för bevis..

Och det kommer aldrig finnas bevis, ty koncept som gud och fri vilja, är i sin natur icke motbevisbara.

Det eftersom de är definierade i en annan "dimension"/filosofiskt plan, än den verklighet vi lever i.

Vanligtvis kan man även säga att tror man på sådana dimensioner så är det religion.
Citera
2014-12-10, 15:08
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nja, vanligtvis är det den som säger att något existerar som behöver bevisa det.

Det finns inga bevis eller indikationer på att fri vilja skulle existera.

Det finns inga bevis eller indikationer att livet efter döden finns.
Det är slarv att säga att det skulle vara tillräckligt med bevis att att efterlivet inte finns.
Citera
2014-12-10, 15:10
Medlem
Citat:
Det finns inga som bevis eller indikationer att livet efter döden finns.
Det är slarv att säga att det är tillräckligt med bevis.

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Menar du himlen som den kristna himlen efter döden?

Eller menar du vår vanliga blåa himmel? För den kan man ganska enkelt bevisa att den existerar. (Inte existerar i sig, men hur luft blir blå osv osv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in