Då det är två så inarbetade tänk i de olika lägrena i den här frågan så tänkte jag bara skriva ner några rader om min åsikt kring detta. Min tanke med detta är inte att försöka övertyga någon utan förhoppningsvis väcka en tanke på sin höjd.
För några år sedan såg jag en person på gymmet svänga upp två 20kgshantlar i övningen Dumbbell lateral raise. Jag såg att personen gick upp på tå varje gång när han påbörjade sin sving och kunde nå cirka 80 graders axelabduktion genom att vara väldigt explosiv i början, för att de sista ~30 graderna leva på den rörelseenergin som skapats i början av lyftet.
Rent biomekaniskt så är man starkast de första graderna i den här övningen (dvs när armen är som närmast kroppen). Ju längre ut från kroppen desto längre blir momentarmen och man blir svagare. Omvänt så hade man varit svagast i början av övningen om man gjorde övningen liggandes på sidan, eftersom avståndet mellan axelleden och hanteln är som längst i början.
Då, dvs för ett par år sedan, valde jag att sätta EMG-elektroder på mediala deltoiden för att mäta hur muskelaktiveringen varierade mellan att slänga upp 15 kg och att kontrollerat lyfta upp 5 kg där både den koncentriska och excentriska fasen varade cirka tre-fyra sekunder.
Notera att jag klarade lika många repetitioner med båda strategierna (När jag tränade med 5 kg så "gjorde jag vikten tung" genom att lyfta långsamt och inte leva på rörelseenergin i övningens startfas när momentarmen är som kortast.)
EMG-resultatet visade att mediala deltoiden (som jag hade som syfte att träna) var mycket mer aktiverad genom rörelsebanan när jag lyfte en lätt vikt långsamt. När jag svingade upp vikten så prickade jag inte alls deltoiden på samma sätt, men bålen och vadmuskulaturen kopplades på ett "fuskande sätt" in för att kompensera den minskade muskelaktiveringen i mediala deltioden.
Summa summarum: Jag klarade lika många repetitioner vid båda strategierna, men axelmuskeln aktiverades mycket mer med lättare vikt. Andra muskelgrupper slapp hjälpa till för att få upp den tunga vikten. Men.. *trumvirvel* jag hade nog inte sett lika häftig ut på gymmet med silverhantlarna och en gymnastiklärares trista utförande
Däremot är progression otroligt viktigt för muskeltillväxt!!! Man ska alltså inte vara kvar på 5 kg hela tiden utan sträva efter att öka vikterna. JAG ser dock inte poängen i att öka vikten när man behöver koppla in annan muskulatur än den man tänkt träna. Jag ser inte Dumbbell lateral raise som en funktionell basövning likt marklyft och knäböj där man vill träna i stort sett hela kroppen, utan vid den övningen så vill jag bara använda mig utav axeln och Trapezius.