2014-12-08, 16:00
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Har aldrig kollat på norska ligan, utan valt att kolla på denna supertalang Ödegaard via youtube. Verkar vara en ganska identisk spelare till Eriksen om jag ska vara ärlig, inte speciellt snabb men besitter en enorm tekniska förmåga, ett lugn i att hålla i en fotboll. Något som aldrig har lärt ut bland ungdomar i Norden. Bra blick för spelet, fint passningsspel.

Hade mått bra att få spela i ett lag som behöver en tia. Vilket inget lag i världen behöver.

Tror du inte på en renodlad tia i framtiden?
2014-12-08, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Nej. Det är väl få lag som fortfarande spelar med den traditionella tian? Eller är jag ute och cyklar? Känns också som att den spelartypen håller på att slockna lite. Inte lika vanligt längre, nu ska man skolas om till innermittfältare eller hålla till på kanten. Anfallaren börjar ta över tians roll mer och mer, såvida man inte spelar med Pirlo/Verratti-spelare på mitten. I och med att mittfältarna och anfallarna blir mer och mer kompletta så lär tian försvinna helt som spelartyp.
2014-12-08, 16:44
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Nej. Det är väl få lag som fortfarande spelar med den traditionella tian? Eller är jag ute och cyklar? Känns också som att den spelartypen håller på att slockna lite. Inte lika vanligt längre, nu ska man skolas om till innermittfältare eller hålla till på kanten. Anfallaren börjar ta över tians roll mer och mer, såvida man inte spelar med Pirlo/Verratti-spelare på mitten. I och med att mittfältarna och anfallarna blir mer och mer kompletta så lär tian försvinna helt som spelartyp.

Väldigt tråkigt om så blir fallet.
2014-12-08, 17:34
Medlem
Jag vägrar tro att tian är utdöende. Messi spelar ju ungefär som en tia, har licens att vandra lite var han vill och behöver inte ta ansvar hemåt. Är motorn i de flesta av Barcelonas anfall. Att han också gör många mål skall inte skymma hans huvudsakliga styrka; att luckra upp försvar genom nåt genialiskt och skapa ytor för medspelare. Tror alltid det kommer finnas plats för spelgenier, även centralt i banan.
2014-12-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Jag vägrar tro att tian är utdöende. Messi spelar ju ungefär som en tia, har licens att vandra lite var han vill och behöver inte ta ansvar hemåt. Är motorn i de flesta av Barcelonas anfall. Att han också gör många mål skall inte skymma hans huvudsakliga styrka; att luckra upp försvar genom nåt genialiskt och skapa ytor för medspelare. Tror alltid det kommer finnas plats för spelgenier, även centralt i banan.

Traditionell tia är han väl inte. Jag ser honom mer som en falsk nia. Den traditionella tian är ingen målgörare (oftast) och befinner sig sällan i straffområdet, utan utgör länken mellan mittfältet och anfallet. Tian utmärker sig genom att vara en spelmotor och allt vad det innebär men är ingen målskytt.

Jag kanske har en uråldrig syn på tian. För mig är tian spelaren bakom anfallet i ett 4-3-1-2 eller 4-2-3-1. En Totti-typ. Men just sista tredjedelen har utvecklats enormt de senaste 10 åren med tiotal olika spelartyper som avgränsar till varandra. Det kan vara svårt att sätta en tydlig definition på vissa spelares roller.

För mig är spelare som Messi och Zlatan alldeles för kompletta för att man ska kunna peka ut en tydlig roll i deras spelsätt. Vi håller på att gå mer mot såna spelartyper och då lär tian och slitvargen raderas ut som spelartyper då storlagen söker efter kompletta spelare som kan agera tre olika roller på samma position. Lite tråkigt med denna "urbana" utveckling, kan jag tycka.
2014-12-08, 18:13
Medlem
DaKaktuzs avatar
Citat:
Skulle väll ändå säga att Everton lirar med den spelformen där Barkley verkligen blir en renodlad tia. Kem annars är det väldigt få lag som kör med den spelformen. Brukar ofta bli som du säger annars..
2014-12-08, 19:51
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Formationer är som mode, de kommer och går. Kollar vi på de moderna lagen i världen t.ex. Roma och PSG. Så kommer tian försvinna, dessutom tror jag dessutom att 4-4-2 kommer komma tillbaka. Men ja, tråkigt om tian försvinner men jag tror tyvärr det kommer sluta så. Framförallt eftersom alla skiter i försvarsspel så bryr sig tränare mer om defensiv innermittfältare än offensiv. Men men.
2014-12-08, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Formationer är som mode, de kommer och går. Kollar vi på de moderna lagen i världen t.ex. Roma och PSG. Så kommer tian försvinna, dessutom tror jag dessutom att 4-4-2 kommer komma tillbaka. Men ja, tråkigt om tian försvinner men jag tror tyvärr det kommer sluta så. Framförallt eftersom alla skiter i försvarsspel så bryr sig tränare mer om defensiv innermittfältare än offensiv. Men men.

PSG har ju t.om en "traditionell tia" i Pastore men använder honom som central mittfältare. Han spelade mycket som tia i ett 4-2-3-1 2011-2012 i PSG. Så ja, tior får väl sällan spela på sin favoritposition eftersom det förstör balansen i de flesta spelsystem.
2014-12-08, 20:22
Medlem
devilzeuss avatar
Nyss var det anfallaren som skulle försvinna, idag är det tydligen tian. Trender kommer och går, inte en chans att tian inte kommer ha en roll i den moderna eller postmoderna fotbollen.
2014-12-08, 20:41
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
PSG har ju t.om en "traditionell tia" i Pastore men använder honom som central mittfältare. Han spelade mycket som tia i ett 4-2-3-1 2011-2012 i PSG. Så ja, tior får väl sällan spela på sin favoritposition eftersom det förstör balansen i de flesta spelsystem.

Roma kör iofs med Totti som en falsk nia, men i samband med hans pension kommer de nog mer kolla efter en renodlad striker.

Citat:
Ursprungligen postat av devilzeus
Nyss var det anfallaren som skulle försvinna, idag är det tydligen tian. Trender kommer och går, inte en chans att tian inte kommer ha en roll i den moderna eller postmoderna fotbollen.

Man ser mer och mer hur lagen väljer 4-3-3 och 4-4-2 före 4-2-3-1. En tia kommer återkomma när fotbollsslag lägger ner mer tid i defensiven.
Senast redigerad av Cambijao 2014-12-08 kl. 20:43.
2014-12-09, 14:22
Medlem
hakansukkurs avatar
http://www.elconfidencial.com/deportes/futbol/2014-12-09/simeone-acelera-con-las-clases-de-ingles_567919/

Simone kor intensiv kurs i engelska enligt El Confiencial. Hans kontrakt loper till 2017 men kan brytas mot liten ersattning. Har surrats lange om att detta blir hans sista sasong. City ar val antagligen hogst pa listan.

Och Bild sager att Reus kor spanska kurs.

Slut forhandling mellan RM och Cruzeiro for Lucas Silva, RM har bjudit 10+2, de vill ha 15, lar val sluta pa 12+2M Eur, i jan fonstret.
Senast redigerad av hakansukkur 2014-12-09 kl. 14:33.
2014-12-09, 23:33
Medlem
C0ws avatar
Ja, ryktas om att Reus pluggar spanska och att han i första hand föredrar Barcelona
Om CAS lättar på förbudet så är det bara att köra. Hans buyout clause ligger på ca 25m euro tror jag vilket inte är så mycket egentligen för en spelare som honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in