Citat:
Ursprungligen postat av
riquelme
Jag vägrar tro att tian är utdöende. Messi spelar ju ungefär som en tia, har licens att vandra lite var han vill och behöver inte ta ansvar hemåt. Är motorn i de flesta av Barcelonas anfall. Att han också gör många mål skall inte skymma hans huvudsakliga styrka; att luckra upp försvar genom nåt genialiskt och skapa ytor för medspelare. Tror alltid det kommer finnas plats för spelgenier, även centralt i banan.
Traditionell tia är han väl inte. Jag ser honom mer som en falsk nia. Den traditionella tian är ingen målgörare (oftast) och befinner sig sällan i straffområdet, utan utgör länken mellan mittfältet och anfallet. Tian utmärker sig genom att vara en spelmotor och allt vad det innebär men är ingen målskytt.
Jag kanske har en uråldrig syn på tian. För mig är tian spelaren bakom anfallet i ett 4-3-1-2 eller 4-2-3-1. En Totti-typ. Men just sista tredjedelen har utvecklats enormt de senaste 10 åren med tiotal olika spelartyper som avgränsar till varandra. Det kan vara svårt att sätta en tydlig definition på vissa spelares roller.
För mig är spelare som Messi och Zlatan alldeles för kompletta för att man ska kunna peka ut en tydlig roll i deras spelsätt. Vi håller på att gå mer mot såna spelartyper och då lär tian och slitvargen raderas ut som spelartyper då storlagen söker efter kompletta spelare som kan agera tre olika roller på samma position. Lite tråkigt med denna "urbana" utveckling, kan jag tycka.