2014-12-07, 17:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
4) Välkänd resenär som man bl a kan förknippa med visst livsmedel satt fängslad i vår stad. Livsmedlet ifråga förresten perfekt komplement till såsen i ledtråd 3!

5) En ännu mer - om möjligt! - välkänd resenär föddes här.
Genua i nordvästra Italien?

På ledtråd 3 tänker jag Pesto alla Genovese. Pesto betyder något liknande stött (som mortlad), utifrån tillagningen. Man mortlar ett gäng kryddor m.m. tillsammans.

Ledtråd 4. Marco Polo dog i ett fängelse i Genua. Marco Polo reste ju bort till Kina och träffade Kubila Khan, och hans reseskildringar är kända, och att han reste är nog än mer känt. Det sägs också att Marco Polo tog med sig spagettin till Italien, och de som gillar pesto verkar tycka att det går bra till pasta.

En annan ledtråd så måste det ju syfta på Napoleon. Han föddes på Corsika, som styrdes av Genua tills det såldes till Frankrike. Napoleon lyckades verkligen stiga uppåt i graderna i Frankrike efter revolutionen.
Senast redigerad av Emerain 2014-12-07 kl. 17:33.
Citera
2014-12-07, 17:45
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Alldeles riktigt. Molto bene! Behöver bara komplettera ifall någon till äventyrs undrar: derbyna mellan Sampdoria och Genoa kallas il derby della lanterna (fyr).

Passar med Mancini-elegans över bollen till dig Emerain!
Citera
2014-12-07, 17:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Alldeles riktigt. Molto bene! Behöver bara komplettera ifall någon till äventyrs undrar: derbyna mellan Sampdoria och Genoa kallas il derby della lanterna (fyr).

Passar med Mancini-elegans över bollen till dig Emerain!
Jag ska gå och laga middag nu, men du får under tiden som jag äter (och tänker) gärna försöka svara på ledtråd 5 också! Är det Columbus du tänker på?
Citera
2014-12-07, 17:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag ska gå och laga middag nu, men du får under tiden som jag äter (och tänker) gärna försöka svara på ledtråd 5 också! Är det Columbus du tänker på?

Blir ingen pesto antar jag!? Lät inte som om den stod högt i kurs hos dig...

Just det! Avsiktligt väldigt vag ledtråd på Columbus.
Citera
2014-12-08, 10:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Blir ingen pesto antar jag!? Lät inte som om den stod högt i kurs hos dig...

Just det! Avsiktligt väldigt vag ledtråd på Columbus.
Det är helt rätt att jag inte är förtjust i pesto, så därför kommer ingen av mina ledtrådar gå via pesto vad jag vet. Middagen förövrigt blev hemmagjorda hamburgare!

1. Stadens smeknamn för tankarna till en plats i ett verk med likheter till Wagner.
2. För den som kan språket så är "vår stad" ett roligt namn.
3. Dagens stad är ny, men det har funnits äldre städer här. Ibland namnbyten, ibland riva ner och bygga nytt.
4. För infödingarna så är detta en sekundär stad, men utriket har detta som den primära staden av principsak.
5.Ett äldre namn för tankarna till en läsksort.
Citera
2014-12-09, 23:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Hm... inte lätt detta. Tolkar även tystnaden som att jag inte är ensam om att ha det kämpigt, kanske man får be om en till ledtråd Emerain?

(Snöar in på "principsak" vilket lett mig från San Tomé, San Tomé et Principe, ända till Principe och Sarajevo - men återvändsgränder överallt... )
Citera
2014-12-09, 23:08
Medlem
Emerains avatar
6. Principsaken är för att landet i fråga har förbigått en grön avgränsning
7. Denna stad hade ett tag områdets största parkeringsplats för båtar.
8. Platsen jag syftar på i ledtråd 1 kan också sägas vara en "bortadörr".
9. Ledtråd 5 har smaken av frukt
Citera
2014-12-09, 23:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Hm... inte lätt detta. Tolkar även tystnaden som att jag inte är ensam om att ha det kämpigt, kanske man får be om en till ledtråd Emerain?

(Snöar in på "principsak" vilket lett mig från San Tomé, San Tomé et Principe, ända till Principe och Sarajevo - men återvändsgränder överallt... )
Spänande tankar, men du är fel ute. Principsaken ligger inte i något namn, utan det är faktiskt en princip de bestämt sig för att följa.
Citera
2014-12-09, 23:21
Avslutad
Citat:
5.Ett äldre namn för tankarna till en läsksort.
Jaffa?

Och i så fall Tel Aviv-Jaffa? Stämmer i och för sig in på 4:an också, då Jerusalem är huvudstad för Israel men inte erkänd sådan (ambassader och dylikt håller ju till i T A-J). 3 stämmer ju in på så sätt att den är förhållandevis ny, vet inte om namnbyten eller så har skett och ids inte googla.

Edit: såg inte de nya inläggen av Emerain...
Citera
2014-12-09, 23:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jaffa?

Och i så fall Tel Aviv-Jaffa? Stämmer i och för sig in på 4:an också, då Jerusalem är huvudstad för Israel men inte erkänd sådan (ambassader och dylikt håller ju till i T A-J). 3 stämmer ju in på så sätt att den är förhållandevis ny, vet inte om namnbyten eller så har skett och ids inte googla.

Edit: såg inte de nya inläggen av Emerain...
Grattis! Kör på, din fråga!
Nedan en liten utläggning av ledtrådarna och facit.

1. Ett smeknamn på staden är Den Vita Staden / The White City, vilket också är smeknamnet på staden Gondor i Sagan Om Ringen-trilogin. Ringen syftar givetvis på Wagners stora verk Niebelungens Ring.
2. "Tel Aviv" betyder ungefär "Vår stad".
3. Denna ledtråd tänker jag säger sig självt. Ingen luring eller tankevurpa här.
4. I Israel så är formellt Jerusalem huvudstad, men av anledningar som ni nog känner till så har de flesta länder sina ambassader i Tel Aviv istället, som får agera huvudstad.
5. Ett äldre namn är Jaffa, vilket syftar på läsken Jaffa.
6. Gröna linjen var avgränsningen från FN på vad som skulle tillhöra Israel och vad som skulle vara Palestina. I nuläget skiter Israel högaktningsfullt i detta och använder Jerusalem trots att den formellt inte skulle vara ägd av den endast ena eller andra staten.
7. Det fanns en riktigt stor hamn här.
8. Staden Gondors namn kan uttalas "Gone Door" = "Bortadörr".
9. Främst tänke jag på apelsinläsk, men det finns smaker i diverse frukter.
Citera
2014-12-09, 23:49
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Grattis! Kör på, din fråga!
Nedan en liten utläggning av ledtrådarna och facit.

1. Ett smeknamn på staden är Den Vita Staden / The White City, vilket också är smeknamnet på staden Gondor i Sagan Om Ringen-trilogin. Ringen syftar givetvis på Wagners stora verk Niebelungens Ring.
2. "Tel Aviv" betyder ungefär "Vår stad".
3. Denna ledtråd tänker jag säger sig självt. Ingen luring eller tankevurpa här.
4. I Israel så är formellt Jerusalem huvudstad, men av anledningar som ni nog känner till så har de flesta länder sina ambassader i Tel Aviv istället, som får agera huvudstad.
5. Ett äldre namn är Jaffa, vilket syftar på läsken Jaffa.
6. Gröna linjen var avgränsningen från FN på vad som skulle tillhöra Israel och vad som skulle vara Palestina. I nuläget skiter Israel högaktningsfullt i detta och använder Jerusalem trots att den formellt inte skulle vara ägd av den endast ena eller andra staten.
7. Det fanns en riktigt stor hamn här.
8. Staden Gondors namn kan uttalas "Gone Door" = "Bortadörr".
9. Främst tänke jag på apelsinläsk, men det finns smaker i diverse frukter.

inte helt överens med 5an, Jaffa och Tel-Aviv är skilda städer även om de idag är sammanslagna till storTel-Aviv
Citera
2014-12-09, 23:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
inte helt överens med 5an, Jaffa och Tel-Aviv är skilda städer även om de idag är sammanslagna till storTel-Aviv
Sedan 1950 är de del av samma "municipality", och Tel Aviv växte fram på Jaffas utkant. De är tillräckligt nära varandra för att jag ska anse att ledtråd 5 pekade åt rätt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in