2015-04-24, 14:44
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Känns som att det är Philadelphia. Den har ju dock varit svensk, åtminstone ligger den nuvarande staden på tidigare svenskt territorium.

Stadens valspråk är "City of brotherly love" så det stämmer ju in på syskonkärlek.

I Stockholm finns Filadelfiakyrkan.

Philadelphias äldsta kyrka heter Gloria Dei och är svensk.

Skandalomsusad drottning kan kanske vara drottning Kristina. Hon bröt ju minst sagt mot normerna. Stämmer även in tidsmässigt med Sveriges kolonier i Amerika (tror jag).

Mitt svar är Philadelphia!
Citera
2015-04-24, 19:18
Medlem
Kycklingkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Känns som att det är Philadelphia. Den har ju dock varit svensk, åtminstone ligger den nuvarande staden på tidigare svenskt territorium.

Stadens valspråk är "City of brotherly love" så det stämmer ju in på syskonkärlek.

I Stockholm finns Filadelfiakyrkan.

Philadelphias äldsta kyrka heter Gloria Dei och är svensk.

Skandalomsusad drottning kan kanske vara drottning Kristina. Hon bröt ju minst sagt mot normerna. Stämmer även in tidsmässigt med Sveriges kolonier i Amerika (tror jag).

Mitt svar är Philadelphia!
Korrekt!

Hedersomnämnande till teasardig som var i rätt region (men tyvärr fel stad).

Skandalomsusad drottning kan förknippas med regionen staden ligger i.
-Det var mycket riktigt drottning Kristina. Philadelphia ligger i det som en gång var New Sweden/Nya Sverige och kan kopplas ihop med drottning Kristina på fler sätt: Största orten under svenskarnas tid var till exempel Fort Kristina, Kristina var regent under tiden etc.

En känd prins kan förknippas med staden.

-Skådespelaren och musikern Will Smith kommer från staden och slog igenom under artistnamnet Fresh Prince.

Staden var en gång viktigt säte, men det var ett tag sedan.
-Var USA största stad och första huvudstad i slutet av 1700-talet.

Maträtt som bär stadens namn innehåller inte ingrediens som staden förknippas med.

-En Philadelphia Cheese Steak (en smörgås med tunt strimlat kött och smält ost) innehåller INTE Philadelphia-ost utan ska helst göras med "cheese-whiz".

Syskonkärlek kan föra tankarna till staden.
-Staden betyder "broderlig kärlek" på grekiska och har även "City of brotherly love" som valspråk recis som Gloria.Romana sagt.

Staden förknippas med våldsamheter på mer än ett sätt.
-Philadelphia är en prominent boxningsstad och har fostrat ett antal prominenta boxare.
-Tyvärr går även Philadelphia under smeknamnet "Killadelphia" på grund av sin höga mordfrekvens.
-I Philadelphia så skrevs den amerikanska självständighetsförklaringen under vilket ledde till det amerikanska revolutionskriget.

Trots att staden har aldrig varit svensk är den äldsta kyrkan i staden svensk.

-Även om staden ligger på gammal svensk mark så grundades den först efter att området hade blivit brittiskt. Men den äldsta kyrkan är mycket riktigt Gloria Dei och är kvar sedan svensktiden.

Likaså bär en Stockholms-kyrka stadens namn.
-Precis som Gloria.Romana nämnt så finns Fliadelfiakyrkan i Stockholm.
Citera
2015-04-24, 19:38
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Tack för det!

Ja, Philadelphia har ju faktiskt aldrig varit svenskt - det var fel av mig. Bara marken där den nu finns har varit svensk.

Om någon vill göra en ny fråga är det fritt fram, annars presenterar jag en ny senast i morgon.
Citera
2015-04-25, 11:05
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Ny:

Ambulerande stad som har en granne som blev svårt bombat av Sovjet under WW2.
Citera
2015-04-25, 13:58
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ny:

Ambulerande stad som har en granne som blev svårt bombat av Sovjet under WW2.

Riesa i Sachsen?
Citera
2015-04-25, 17:17
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngmarBergman
Riesa i Sachsen?
Ha, ha - den var jävligt bra! Du tänkte på Riesas likhet med ordet resa? Klockrent tänkt men tyvärr är det så att staden , hör och häpna, bokstavligen är ambulerande.
Citera
2015-04-25, 17:33
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Ha, ha - den var jävligt bra! Du tänkte på Riesas likhet med ordet resa? Klockrent tänkt men tyvärr är det så att staden , hör och häpna, bokstavligen är ambulerande.

Ja precis, och det är ju en grannstad till Dresden som bombades friskt under andra världskriget (även om jag tror det mest var västmakterna som skötte det, inte Sovjet).

Annars vet jag inte. Ledtråd?
Citera
2015-04-25, 17:42
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ja precis, och det är ju en grannstad till Dresden som bombades friskt under andra världskriget (även om jag tror det mest var västmakterna som skötte det, inte Sovjet).

Annars vet jag inte. Ledtråd?
Okej, hela K4 (Norrlandsjägarna) var förflyttat till grannstaden som bombades av Sovjett.

Vår stad ligger mellan två berg. Det företag som dominerar stadens ekonomi är en makalös kassako för statsmakten.
Citera
2015-04-25, 19:07
Medlem
IngmarBergmans avatar
Citat:
Okej, hela K4 (Norrlandsjägarna) var förflyttat till grannstaden som bombades av Sovjett.

Vår stad ligger mellan två berg. Det företag som dominerar stadens ekonomi är en makalös kassako för statsmakten.

Förlåt om jag är lite seg nu, men är det samma stad? K4 ligger i Arvidsjaur, är det rätt svar? Och Sovjet har väl bara bombat Stockholm, Strängnäs och Södertälje?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/dagen-da-sovjet-bombade-sverige
Citera
2015-04-25, 19:10
Medlem
Harrfenas avatar
Är det Kiruna...?
Kiruna håller väl på att flyttas...
Citera
2015-04-25, 19:50
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Förlåt om jag är lite seg nu, men är det samma stad? K4 ligger i Arvidsjaur, är det rätt svar? Och Sovjet har väl bara bombat Stockholm, Strängnäs och Södertälje?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/dagen-da-sovjet-bombade-sverige
Nej, nej, nej - Sovjet bombade Pajala sönder och samman.

Ja, K4 fanns i Arvidsjaur innan det lades ned - det var vid tillfället på marsch och hade lagt sig vid gränsen mot Finland i Pajala. Lite senare i kriget for hela tyska Engelbrechtdivisionen förbi tillsammans med stridsvagnar, haubits och tiotusentals soldater på väg mot östfronten.

Rätt svar har givits av harrfena!
Senast redigerad av Gloria.Romana 2015-04-25 kl. 19:55.
Citera
2015-04-25, 19:51
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Är det Kiruna...?
Kiruna håller väl på att flyttas...
Korrekt!

Kiruna är på flytt och staden ligger granne med Pajala som fick påhälsning utav Ivan. Bra gissat!

Din tur!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in