Citat:
Ursprungligen postat av
Gustavshem
Jag läser termin två och får lite panik över att jag inte "sitter med" klasskompisar och studerar. Vad tycker ni? Är det bättre eller sämre att sitta och "plugga ihop"? Jag ser det som att hemma får jag mer gjort så länge jag låter bli datorn. Jag har nära till muggen, kylskåpet och slipper åka till något ställe för att plugga.
Samtidigt vill man göra "rätt". Det verkar just som att alla klasskamrater pluggar ihop och har det ena och det andra för sig, någon langar sammanfattningar av någon bok, någon tentamall, något lösningsschema o.s.v. Sånt blir jag utan... Men allvarligt talat, ska man inte kunna göra bra ifrån sig utan sånt? Endast genom att ta till sig det som är kursfordran, d.v.s.
Som Goldwater sade. Det finns inget "rätt" sätt att plugga. Känner du att du lär dig bäst på ditt vis, så fortsätt så.
Personligen kör jag en kombination. Det varierar också beroende på kurs. Generellt känner jag att jag lär mig bäst av ganska mycket gruppluggande, eller åtminstone en person att bolla med. Andras perspektiv kan vara bra.
Jag skulle tro att alla skolorna har någon form av obligatoriskt eller semiobligatoriskt basgruppande så småningom.