2014-12-03, 19:51
Medlem
Jag läser termin två och får lite panik över att jag inte "sitter med" klasskompisar och studerar. Vad tycker ni? Är det bättre eller sämre att sitta och "plugga ihop"? Jag ser det som att hemma får jag mer gjort så länge jag låter bli datorn. Jag har nära till muggen, kylskåpet och slipper åka till något ställe för att plugga.

Samtidigt vill man göra "rätt". Det verkar just som att alla klasskamrater pluggar ihop och har det ena och det andra för sig, någon langar sammanfattningar av någon bok, någon tentamall, något lösningsschema o.s.v. Sånt blir jag utan... Men allvarligt talat, ska man inte kunna göra bra ifrån sig utan sånt? Endast genom att ta till sig det som är kursfordran, d.v.s.
Citera
2014-12-03, 20:01
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavshem
Jag läser termin två och får lite panik över att jag inte "sitter med" klasskompisar och studerar. Vad tycker ni? Är det bättre eller sämre att sitta och "plugga ihop"? Jag ser det som att hemma får jag mer gjort så länge jag låter bli datorn. Jag har nära till muggen, kylskåpet och slipper åka till något ställe för att plugga.

Samtidigt vill man göra "rätt". Det verkar just som att alla klasskamrater pluggar ihop och har det ena och det andra för sig, någon langar sammanfattningar av någon bok, någon tentamall, något lösningsschema o.s.v. Sånt blir jag utan... Men allvarligt talat, ska man inte kunna göra bra ifrån sig utan sånt? Endast genom att ta till sig det som är kursfordran, d.v.s.

Helt och hållet individuellt. Jag har alltid pluggat själv för att jag upplever det som mest effektivt och det har gått lika bra som för någon annan. Det finns inget "rätt", det finns bara det Du känner är bäst.
Citera
2014-12-03, 20:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Som Goldwater sade. Det finns inget "rätt" sätt att plugga. Känner du att du lär dig bäst på ditt vis, så fortsätt så.

Personligen kör jag en kombination. Det varierar också beroende på kurs. Generellt känner jag att jag lär mig bäst av ganska mycket gruppluggande, eller åtminstone en person att bolla med. Andras perspektiv kan vara bra.

Jag skulle tro att alla skolorna har någon form av obligatoriskt eller semiobligatoriskt basgruppande så småningom.
Citera
2014-12-03, 20:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Helt och hållet individuellt. Jag har alltid pluggat själv för att jag upplever det som mest effektivt och det har gått lika bra som för någon annan. Det finns inget "rätt", det finns bara det Du känner är bäst.
Jag håller med dig. Personligen tycker jag att en fördelning i stil med 80/20 fungerar bra för mig, d.v.s. 80 % av tiden studerar jag själv, och 20 % av tiden sitter jag med vänner och diskuterar olika spörsmål. Detta fungerar bra för mig då jag gillar att tentaplugga själv, då jag kan fokusera på vad jag tycker är svårt. Själva "gruppstudierna" anser jag också vara bra för att det ger en träning i argumentation och flera personer kommer ofta fram till en mer genomtänkt slutsats än en person rörande mer komplexa frågor.
Citera
2014-12-03, 20:42
Medlem
G48R13Ls avatar
Hej, är det någon som kan länka/vet vart jag kan få tag i Lex förklaris-mallarna? Jag har försökt att googla fram dem men har misslyckats fatalt. Det verkar som om dokumenten har blivit borttagna(?). Tack på förhand!
Citera
2014-12-03, 21:06
Medlem
Kör på en kombination! Genom att sitta själv och tentaplugga försätter du dig själv i en "typisk tentasituation" men att diskutera i grupp kan vara riktigt bra också då alla har olika infallsvinklar och tillvägagångssätt för att lösa uppgifter som man kan dela med sig av till varandra.
Citera
2014-12-07, 15:03
Medlem
dppetts avatar
Hur fungerar det med tingspoäng? Jag har läst kurser i handelsrätt (jök) och lite halvfärdiga ekonomikurser, marknadsföring, ekonomistyrning osv innan jag fann intresset för juridik är det något jag kan räkna med eller hur fungerar detta? mvh
Citera
2014-12-07, 16:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Hur fungerar det med tingspoäng? Jag har läst kurser i handelsrätt (jök) och lite halvfärdiga ekonomikurser, marknadsföring, ekonomistyrning osv innan jag fann intresset för juridik är det något jag kan räkna med eller hur fungerar detta? mvh
Du kanske ska titta på Domstolsverkets hemsida och se om du kan hitta svaret själv? Det är inte lurigt.

http://domstol.se/Om-Sveriges-Domsto...ng-av-meriter/
Citera
2014-12-08, 21:43
Medlem
Vilken databas tycker ni är bäst för lagkommentarer?

Finns det också någon databas med kommentarer för rättsfall?
Citera
2014-12-08, 21:46
Medlem
Jag har en till fråga: Vad rekommenderar ni att man läser för kurser vid sidan av om man är intresserad i samhällsfrågor men också vill ha en tydlig koppling till juridiken? Är det statskunskap som gäller då eller är det bättre med nationalekonomi? Samt, om jag då i framtiden också vill arbeta någonstans nära till politik och juridik, vilka arbetsplatser ska jag då söka mig till? Är det typ kanske något lagutskott inom riksdagen som gäller?
Citera
2014-12-08, 22:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vilken databas tycker ni är bäst för lagkommentarer?

Finns det också någon databas med kommentarer för rättsfall?
Zeteo (superbra att hela blå/gula biblioteket ligger där), samt Karnovs djupa kommentarer (ogillar "normala" Karnov starkt, då det i princip inte är användbart förutom i undantagsfall, d.v.s. inte när man skriver uppsats).
Citera
2014-12-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Zeteo (superbra att hela blå/gula biblioteket ligger där), samt Karnovs djupa kommentarer (ogillar "normala" Karnov starkt, då det i princip inte är användbart förutom i undantagsfall, d.v.s. inte när man skriver uppsats).

Finns det alltså kommentarer till rättsfall i Zeteo? Kan inte hitta det. Lagkommentarer hittar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in