2014-12-01, 21:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Har förvisso inte läst straffrätt just i Lund men jag håller ändå med tidigare talare om att nöta KG är vad som gäller när man läser straffrätt. Det är - enligt mig - ett jävla sattyg till bok men när polletten väl trillar ner så trillar den ner rejält.

KG är i mitt tycke bland de bättre böckerna under utbildningen. Den är svår och tung, men som du säger - när man köttat den ett tag ger det utdelning.
Citera
2014-12-01, 21:57
Medlem
Belfours avatar
KG har uppmärksammats som viktig, men jag har inte riktig tagit det på allvar.
Men nu så blir det nog att nöta. Tack!
Citera
2014-12-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
KG är i mitt tycke bland de bättre böckerna under utbildningen. Den är svår och tung, men som du säger - när man köttat den ett tag ger det utdelning.

Instämmer i det. Jag läste den två gånger eftersom den är så invecklad och teoretisk. Trots det skrev jag en jättedålig tenta. Flera av mina kursare rörde knappt KG men fick ändå skapliga betyg. Jag var bitter i ett år efter det.

Mina kurskamrater bläddrade nog en del i staffrättskommetaren - åtminstone de viktiga och centrala brottsrubriceringarna bör man nog ha koll på.
Citera
2014-12-02, 02:24
Medlem
Förresten. Är det nån som vet hur stor andel av studenterna som sätter AB på examensarbetet? Förr var det typ 95 % här i Lund. Stötte på en liknande siffra för SU här på Flashback (i denna tråden). Men nu verkar det ju som att fakulteterna försöker förhindra betygsinflation. Nån som vet hur många som lyckas greja AB?
Citera
2014-12-02, 09:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyrien
Förresten. Är det nån som vet hur stor andel av studenterna som sätter AB på examensarbetet? Förr var det typ 95 % här i Lund. Stötte på en liknande siffra för SU här på Flashback (i denna tråden). Men nu verkar det ju som att fakulteterna försöker förhindra betygsinflation. Nån som vet hur många som lyckas greja AB?
I Uppsala är det typ 70-75 % om jag kommer ihåg rätt, så var det i alla fall under 2013. En (1) stackars sate fick B.
Citera
2014-12-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Ja, bra är den, men just för att den är så svår och tung får den ändå benämningen "sattyg" av mig. Minns när Josef Zila pratade om den i början av kursen, kontentan var ungefär att författarna försökte göra en mer lättläst bok jämfört med föregångaren men de misslyckades kapitalt och det är bara att leva med det.
Citera
2014-12-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ja, bra är den, men just för att den är så svår och tung får den ändå benämningen "sattyg" av mig. Minns när Josef Zila pratade om den i början av kursen, kontentan var ungefär att författarna försökte göra en mer lättläst bok jämfört med föregångaren men de misslyckades kapitalt och det är bara att leva med det.

Föreläsningarna (på SU i alla fall) gav mycket bra hjälp till att förstå boken och framför allt underlättade de inlärningen av A1-B2-modellen.
Citera
2014-12-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Föreläsningarna (på SU i alla fall) gav mycket bra hjälp till att förstå boken och framför allt underlättade de inlärningen av A1-B2-modellen.

Utan föreläsningarna och framförallt utan seminarierna, framförallt de som Jack Ågren höll i (inget ont om Zila men Jack är fan helt suverän), hade åtminstone jag varit totalt körd.
Citera
2014-12-02, 16:23
Medlem
Citat:
Utan föreläsningarna och framförallt utan seminarierna, framförallt de som Jack Ågren höll i (inget ont om Zila men Jack är fan helt suverän), hade åtminstone jag varit totalt körd.

Håller med fullständigt, Ågren är suverän. Vinstlott att man valde hans seminariegrupp.
Citera
2014-12-02, 17:04
Medlem
Citat:
Håller med fullständigt, Ågren är suverän. Vinstlott att man valde hans seminariegrupp.

Vi hade både honom, Zila och en yngre lokal förmåga (väldigt duktig kille) på våra seminarier. De seminarier som höll lägst klass var tyvärr Zilas, oftast gick jag därifrån mer förvirrad än vad jag var när jag kom dit. Jag vet att jag inte var ensam om att tycka så, och det är himla synd för han är ju ruggigt erfaren. Tydligen ska det vara bättre styr på hans fördjupningskurser vilket jag verkligen hoppas att det stämmer eftersom jag gärna vill gå någon fördjupningskurs i straffrätt.
Citera
2014-12-02, 21:37
Medlem
Citat:
Vi hade både honom, Zila och en yngre lokal förmåga (väldigt duktig kille) på våra seminarier. De seminarier som höll lägst klass var tyvärr Zilas, oftast gick jag därifrån mer förvirrad än vad jag var när jag kom dit. Jag vet att jag inte var ensam om att tycka så, och det är himla synd för han är ju ruggigt erfaren. Tydligen ska det vara bättre styr på hans fördjupningskurser vilket jag verkligen hoppas att det stämmer eftersom jag gärna vill gå någon fördjupningskurs i straffrätt.

Håller med ang. Zila. Han verkar väldigt kompetent, men man är mer förvirrad efter lektioner med honom än innan vilket är väldigt trist för samtliga inblandade (förmodligen värst för en själv då man inte lärt sig tillräckligt mycket). Jack Ågren är dock förmodligen den mest pedagogiska läraren jag haft sedan jag påbörjade juristprogrammet! Tyvärr har min semgrupp bara ca hälften av seminarierna med honom.
Citera
2014-12-03, 17:04
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:

Måste instämma i hyllningskören, Jack är fantastisk. En pedagogisk stjärna. Jag gillar Zila som person, men hans undervisning är lite svårare att ta till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in