2014-12-07, 16:05
Medlem
Ghirardi verkar ha salt Parma för rysk-cypriotisk pengar. 8 miljoner euro har nämnts, men då får man såklart ta hänsyn till skulder och annat...

Oavsett är det ett dramatiuskt fall för en klubb som förra säsongen kvalificerade sig för EL. Sist i tabellen och nu kvitterade Lazio på övertid I första halvleken. Får se vilken effekt det får för lagets moral. Och om det innebär möjligheter för förstärkning under januari.
Citera
2014-12-07, 20:35
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag är inte kategoriskt emot Oriundi.

Tvärtom.

Och det handlar inte om afrikaner eller andra som bara släpps in i gli Azzurri. Alla har en bakgrund i Italien, en historia. Men jag anser att det inte bara räcker med italienska rötter, utan du måste ha något extra att erbjuda. Något som inte finns i Italien.

Alla kommer ju ihåg Camoranesi då Italien blev världsmästare 2006:

https://www.youtube.com/watch?v=JY2Kzhyj-b4&feature=player_detailpage#t=105

Nej just det. Inte vi svenne bananer. För man bröt sändningen. Jag slog över till Danmark och sedan till RAI senare på kvällen. Så jag såg det.

Men Dybala kan mycket väl kunna bli intressant för gli Azurri. Dock inte övertygad.

Men poängen är att jävligt många i Argentina och Uruguay kan spåra sina rötter till Italien. 60% av argentinarna och lite mer i Uruguay.

http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Argentine

http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Uruguayan

Dybalas mormor var tydligen italienska, men han har också rötter från Polen. Och är argentinare. Ser honom inte som en klassisk oriundo. Han är med all sannolikhet argentinare.

Men tänk Milito. Argentinare. Men det såg ut såhär då han återvände:
https://www.youtube.com/watch?v=XsRW-1g4AbQ

Milito är fan en kopia av Francescoli:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSiCofJC-HI64wETesTmgdF3hp_BqfaZyEVqjdPhU9_0GBvF8bX

Il Principe!

Och kolla in Al Pacino i Gudfadern då han var på Sicilien:
https://www.youtube.com/watch?v=PAgB3qxvRkU

Den typen av byar ser fortfarande likadana ut...

Men samma igen. Al Pacino, Milito, och Francescoli!! Vaffanculo!

Jag och min fru tar en kort paus efter maten. Före osten. Pecorino Fiore Sardo står i centrum. Inget argentinskt i det. Men Pecorino Romano är sardiskt. Mjölken och osten görs på den vackra ön, men lagras på kontinenten för att kunna säljas som Pecorino Romano. Ursprung är fan inte lätt.

Roma missade möjligheten att ta in på Juventus men är nog relativt nöjda under omständigheterna. Men Juventus har klarat sig ifrån två av de hårdaste matcherna hyfsat. Derby della Mole och mot Fiorentina. Stenhårda matcher där man fan inte får något gratis.

Instämmer helt.
Jag är annars kategoriskt emot att "värva" till landslag; följer knappt svenska U-21-landslaget då det kanske finns 2-3 svenskar där.

Men att ta in italienskättade spelare som bor och verkar i Italien är bara normalt. Men som du säger; de måste bidra med något.
Citera
2014-12-07, 20:43
Medlem
anteri17s avatar
Det är än tre matcher kvar av omgången, men jag längtar redan till de feta Europa-matcherna för Roma och Juve. Det vore ju väldigt skönt om Roma kunde slå ut engelska ligamästarna, och om Juve skulle kunna spöa de spanska titelinnehavarna. Man ska inte gå händelserna i förväg, men det är fullt möjligt. Både Roma och Juventus är favoriter i sina möten, och Juve behöver som bekant bara oavgjort.

Om båda lagen däremot förlorar... Det vill jag inte ens tänka på.
Citera
2014-12-07, 20:49
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är än tre matcher kvar av omgången, men jag längtar redan till de feta Europa-matcherna för Roma och Juve. Det vore ju väldigt skönt om Roma kunde slå ut engelska ligamästarna, och om Juve skulle kunna spöa de spanska titelinnehavarna. Man ska inte gå händelserna i förväg, men det är fullt möjligt. Både Roma och Juventus är favoriter i sina möten, och Juve behöver som bekant bara oavgjort.

Om båda lagen däremot förlorar... Det vill jag inte ens tänka på.

Vad jag förstår kommer både Touré och Agüero saknas för City på onsdag. Roma bör även vara revanschsugna efter tramskrysset mot Sassuolo.

Annat än seger är inte godkänt.
Citera
2014-12-07, 21:03
Medlem
Ezzelinos avatar
Ja, jag har inte heller något att erinra om vad gäller försöken att naturalisera italienskättade argentinare av klass. I det irländska fotbollslandslaget är relativt många födda i England eller Nordirland, och så har det varit under många år. Aiden McGeady är född i Skottland, och skotska fans har varit missnöjda med att han valde det irländska landslaget p.g.a. sitt irländska ursprung.
Citera
2014-12-08, 16:09
Medlem
snillet_1s avatar
Ryktet säger att DDR bänkas mot City, med Keita som startman istället. Aktierna på Daniele bara sjunker och sjunker. Bäst betald i Serie A...
Citera
2014-12-08, 18:57
Medlem
tjenaretjenares avatar
Varför är många som följer IL Calcio så anti engelsmän? Det är ju trots allt engelsmän som startat många av de stora klubbarna i Italien som Milan, Napoli, Genoa osv.
Citera
2014-12-08, 19:00
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Varför är många som följer IL Calcio så anti engelsmän? Det är ju trots allt engelsmän som startat många av de stora klubbarna i Italien som Milan, Napoli, Genoa osv.
Vad har det med dagens Calcio att göra?
Citera
2014-12-08, 21:23
Medlem
Likriktningen och fördumningen i Sverige har aldrig varit värre. Trots att vi reser mer än någonsin har vår förståelse för andra språk och kulturer förmodligen aldrig varit på en lägre nivå. Svenskar åker till Tyskland, Frankrike och Italien och klagar på att de inte förstår engelska. Tycker att de är obildade. Vafan i helvete.

Fotboll är ett av de tydligare uttrycken. Eftersom underhållning är allt viktigare. Inte tänka själv. Matas med lättförståeliga intryck.

Ezzelino beskriver det såklart bättre. Det finns de som är mer belästa på Flashback. Han hette Eremiten... Men annars så tror jag att Ezzelino är den bäst lämpade att utveckla sitt eget resonemang från matchtråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Franska ligan är nog ändå den som drar till sig minst intresse på FB. I media ägnar man sig förstås åt Zlatanstalking, det finns ju fruntimmer i tjänst hos tabloider som i stort sett har det enda uppdraget att berätta om eller spekulera i precis allt som rör Ibrahimovic. I övrigt har media inte så mycket att säga om Ligue 1, som kvalitetsmässigt också, tvingas man erkänna, är den sämsta av de fem stora ligorna. Men där finns tveklöst en del bra och lovande spelare, och vissa matcher bjuder på fin fotboll.

Att Bundesliga behandlas styvmoderligt i media har nog med en under många decennier pågående tendens att göra, där nästan allt tyskt har misstänkliggjorts eller negligerats. Krasst uttryckt har det med världskrigen att göra, och den anglo-amerikaniserade världsbild genomsnittssvensken har med sig sedan modersmjölken. För ett sekel sedan var det en självklarhet att de nationellt skandinaviska kulturerna stod i ett nära förhållande till den tyska kulturens många skatter, det fanns historiska nära förbindelser och det tyska språket och den tyska och österrikiska klassiska musiken var en självskriven norm för de svenskar som på olika sätt hade förmånen att ägna sig åt annat än arbete i sitt anletes svett. Den franska kulturen och historien var också mycket mer levande än nu för skandinaverna. Vad som dominerar nu är en historie-och kulturlös kvasiliberal globalism. Engelsk och amerikansk historia och kultur är inte heller särskilt uppmärksammad egentligen, det är mest ett tanketomt samtidsskval som föredras. Och svensk och nordisk historia och kultur förringas och förnekas av ett degenererat etablissemang i tjänst hos finansintressen och mediaprofitörer. Och trots allt tröttsamt tjat om "mångkultur" finns inte klassisk persisk, indisk, kinesisk, japansk osv. kultur som något väsentligt i den politiskt korrekta offentligheten.

Och naturligtvis har inte heller Italiens unika historia och under vissa epoker enormt inflytelserika kultur någon plats i samtidsdystopin.

Detta är Flashback. En plats där det finns några få trådar att kämpa mot aftonbladetfördumningen som söver Sverige. Calcio-tråden är en av de trådarna.

Jag åker en gång om året på Calcio-resa till Italien med min son. Detta året blev det inte av (även om han tillbringade 8 veckor i framförallt Frankrike, Italien och Tyskland under sommaren), men förra säsongen var vi Florens. Valde att vara där i en vecka för att uppleva matchen Fiorentina mot Roma. Totti mot Luca Toni. Kultur.

Gav oss tid att uppleva staden och det den har att erbjuda. På samma vis fungerar tråden. Även om det finns de som misstycker så är tanken att uppleva allt från nyheter, analyser av matcher och spelare, historia till kultur och nutidsorientering. Såklart inte på något sätt ge en helhetsbild, men kanske ställa dörren på glänt. Så att man kan få en aning om vad händer i ett av de länderna som format den västerländska kulturen.
Citera
2014-12-08, 23:28
Medlem
Och när vi dillar om ursprung. Jag har varje år rapporterat från året Calcio Storico.

Från 2014:
https://www.youtube.com/watch?v=A8OdU91jzyk

och Harpastum var före det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harpastum

Det finns en anledning att att det heter fotboll i hela den civilicerade världen och soccer i den andra. Men att vi som har koll kallar det Calcio...

Det är kanske inte en annan sport men det uppfattas anorlunda. Det är inte endast en jävla underhålning. Utan så mycket mer...
Senast redigerad av Brille68 2014-12-08 kl. 23:36.
Citera
2014-12-09, 02:16
Medlem
JayGatsbys avatar
+1 på ovanstående två inlägg!
Citera
2014-12-09, 20:00
Medlem
myskankans avatar
I Uefa Youth League så blev Juventus sönderpressade av Atlético, 0-3. Mohedano, Diedhiou och Morente gjorde målen.
Nu gällde matchen inte något för Juve var redan utslagna. Men ännu en förlust på hemmaplan ser inte bra ut. 0-3 blev det mot Olympiacos.
Positivt från matchen? Tja, yttern Donis tog sig till ett par läge, fast sköt över. Inbytte Romagna försökte reducera. Hans nick räddades på mållinjen.
Atlético kunde ha vunnit med större siffror.

Kvällens match är då mycket viktigare, att ta sig vidare är ett måste. Juve kan inte missa slutspel ett år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in