2014-12-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag kollat de fem största ligorna i Europa för att kolla var den målrikaste fotbollen spelas. Om fotbollen är bättre med många mål låter jag er bedöma.

1. Bundesliga 2.84/match
2. La Liga 2.65
3. Premier L 2.62
4. Serie A 2.58
5. Franska 2.41

Den ligan som verkar vara minst intressant både i media och här på FB är den som är målrikaste.
Hade ni väntat er det?

Om du har tid får du gärna kolla upp hur det är med "stora segrar", dvs tre mål eller mer. Inbillar mig att det är mer sällsynt I Italien? âven om jag kan ha fel denna säsong.

Men se på resultaten denna omgång. 24 mål på 8 matcher, men bara uddamålssegrar.

För min del har antalet mål väldigt begränsad betydelse.
2014-12-08, 14:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag kollat de fem största ligorna i Europa för att kolla var den målrikaste fotbollen spelas. Om fotbollen är bättre med många mål låter jag er bedöma.

1. Bundesliga 2.84/match
2. La Liga 2.65
3. Premier L 2.62
4. Serie A 2.58
5. Franska 2.41

Den ligan som verkar vara minst intressant både i media och här på FB är den som är målrikaste.
Hade ni väntat er det?

Franska ligan är nog ändå den som drar till sig minst intresse på FB. I media ägnar man sig förstås åt Zlatanstalking, det finns ju fruntimmer i tjänst hos tabloider som i stort sett har det enda uppdraget att berätta om eller spekulera i precis allt som rör Ibrahimovic. I övrigt har media inte så mycket att säga om Ligue 1, som kvalitetsmässigt också, tvingas man erkänna, är den sämsta av de fem stora ligorna. Men där finns tveklöst en del bra och lovande spelare, och vissa matcher bjuder på fin fotboll.

Att Bundesliga behandlas styvmoderligt i media har nog med en under många decennier pågående tendens att göra, där nästan allt tyskt har misstänkliggjorts eller negligerats. Krasst uttryckt har det med världskrigen att göra, och den anglo-amerikaniserade världsbild genomsnittssvensken har med sig sedan modersmjölken. För ett sekel sedan var det en självklarhet att de nationellt skandinaviska kulturerna stod i ett nära förhållande till den tyska kulturens många skatter, det fanns historiska nära förbindelser och det tyska språket och den tyska och österrikiska klassiska musiken var en självskriven norm för de svenskar som på olika sätt hade förmånen att ägna sig åt annat än arbete i sitt anletes svett. Den franska kulturen och historien var också mycket mer levande än nu för skandinaverna. Vad som dominerar nu är en historie-och kulturlös kvasiliberal globalism. Engelsk och amerikansk historia och kultur är inte heller särskilt uppmärksammad egentligen, det är mest ett tanketomt samtidsskval som föredras. Och svensk och nordisk historia och kultur förringas och förnekas av ett degenererat etablissemang i tjänst hos finansintressen och mediaprofitörer. Och trots allt tröttsamt tjat om "mångkultur" finns inte klassisk persisk, indisk, kinesisk, japansk osv. kultur som något väsentligt i den politiskt korrekta offentligheten.

Och naturligtvis har inte heller Italiens unika historia och under vissa epoker enormt inflytelserika kultur någon plats i samtidsdystopin.
Senast redigerad av Ezzelino 2014-12-08 kl. 15:05.
2014-12-08, 15:03
Medlem
Lysande Ezzelino! Och jag håller såklart med.

Och det gör inte minst Calcio-tråden ganska viktig. Eftersom den är en oas I denna öken. Även bratwurstrunkarnas dito är en stjärna som lyser upp.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur sjukt är det inte att Genoa ligger trea efter 14 matcher? Gasperini fungerar bra på kusten.

Om man ser till de senaste 8 omgångarna är de serie A:s bästa lag.

http://media2.gazzetta.it/gazzetta/pdf/2014/Classifica-ultime-8-giornate_2014-15.pdf
2014-12-08, 15:50
Medlem
cyberkalles avatar
Ezzelino@ Klockrent inlägg.
2014-12-08, 18:41
Medlem
Ezzelinos avatar
Lagen i kvällens första match:

Citat:
Cagliari: Cragno; Pisano, Benedetti, Rossettini, Balzano; Crisetig, Conti, Ekdal; Farias, Ibarbo, Cossu

Cagliari bench: Carboni, Ceppitelli, Avelar, Capuano, Murru, Dessena, Capello, Joao Pedro, Donsah, Caio Rangel, Longo

Chievo: Bizzarri; Frey, Cesar, Gamberini, Zukanovic; Izco, Radovanovic, Hetemaj, Birsa; Meggiorini, Paloschi

Chievo bench: Bardi, Secuilin, Dainelli, Sardo, Biraghi, Cofie, Maxi Lopez, Lazarevic, Bellomo, Schelotto, Botta, Pellissier
2014-12-08, 19:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Absurt. 0-2 efter tio minuter.
2014-12-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Absurt. 0-2 efter tio minuter.
Ser det som ett steg framåt att släppa in de två obligatoriska försprångsmålen så tidigt som möjligt. Gör att man har längre tid att jaga en trepoängare...
2014-12-08, 19:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ser det som ett steg framåt att släppa in de två obligatoriska försprångsmålen så tidigt som möjligt. Gör att man har längre tid att jaga en trepoängare...

Någon utomstående skulle behöva ta en titt på de sista matchförberedelserna i Cagliari under Zeman, så känns det...Ett lag ska i synnerhet på hemmaplan komma ut till match som utsvultna men även vaksamma gattopardi.
2014-12-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Någon utomstående skulle behöva ta en titt på de sista matchförberedelserna i Cagliari under Zeman, så känns det...Ett lag ska i synnerhet på hemmaplan komma ut till match som utsvultna men även vaksamma gattopardi.

Jag sitter på ett tåg med tämligen usel täckning. Men om jag förstår la gazzettas live-rapportering rätt, så ligger chievo närmare ytterligare ett mål än att Cagliari ska kunna krångla sig ur det här?

Är detta matchen då Zemans öde beseglades på den vackra ön?
2014-12-08, 19:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag sitter på ett tåg med tämligen usel täckning. Men om jag förstår la gazzettas live-rapportering rätt, så ligger chievo närmare ytterligare ett mål än att Cagliari ska kunna krångla sig ur det här?

Är detta matchen då Zemans öde beseglades på den vackra ön?

Ja, Chievo var nära 3-0, Paloschi missade grovt. Dålig Cagliarihalvlek, de får Chievo att framstå som scudettoaspiranter.
2014-12-08, 19:47
Medlem
Knugen37s avatar
Ser inte hur Cagliari ska kunna vända detta. Man skapar ingenting i anfallsväg.
2014-12-08, 19:48
Medlem
Laget ser ok ut. Och både Conti, Cossu och Pisano är på plan. Dvs lagets hjärta.

Är det spelarna som tvivlar? För då fallerar Zemans tankar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in