Citat:
Ursprungligen postat av
siddson
Jag har varit inne på ADHD och genomgått en mindre förutredning där man kom fram till att jag inte hade dom koncentrationsproblemen som krävdes för en fullständig diagnos. Jag är också ganska duktig på att diagnosticera mig själv för allt möjligt, jag känner väl efter för mycket tror jag

. Var ett tag ganska övertygad om att jag hade någon form av Autism.
Som du säger så snöar jag lätt in på saker, ja

Jag granskar saker mer än vad jag borde och när jag väl är inne på ett spår så går jag hela vägen. Om vi tar ett exempel så kan det låta såhär:
Jag letar upp någon bra låt att lyssna på, om jag uppskattar musiken så börjar jag direkt granska artisten, kollar var denna är född, vad den har för "íde" med sin musik osv.
Jag skulle verkligen kunna leva som den nattuggla jag är, bara det att livet inte är så nattugglanspassat för mig just nu..
Problemet med att inte kunna sova blir värst i förhållande då kvinnor vill sova tillsammans, det brukar jag lösa med att jag kryper ner tills de har somnat som att natta ett litet barn.
Det du beskriver låter fullt normalt för mig men jag upplever att andra ser det som ett större problem jag.
Att gå till botten och lära sig saker grundligt är även det typiskt för många med ADHD.
Det positiva är att man lär sig väldigt mycket om allt, mycket onödigt vetande.
Mitt knep när jag verkligen vill somna är att sätta på något där det pratas mycket t.ex dokumentärer, något tal eller något konspiratoriskt (för där babblas det friskt) mm men vänder mig bort och blundar men det jag somnar bäst av är ancient aliens det är något med den som fungerar sövande.
Problemet är bara att om man inte är tillräckligt till ro när jag sätter igång dom så börjar jag med annat t.ex pilla på telefonen eller läsa tidningen på nätet.
Ett annat problem är om det råkar vara väldigt intressant men det gäller att försöka höra på det och inte lyssna om du förstår vad jag menar.