2011-09-19, 05:31
Medlem
everythingiss avatar
Samma här, jag tror att det i mitt fall beror på depression, men även känslan av att man bara jobbar, kommer hem, vaknar, jobbar igen. Man behöver helt enkelt Sin fritid.
Citera
2011-09-19, 09:41
Medlem
Bramms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddu
Samma här, gick precis upp igen. Försökt sova några timmar men det går inte.
Svårt att sova för mig tycks hänga ihop med årstiden.. Den årliga halvårs-långa depressionen håller på att komma igång..

Samma här, årstiden har enorm betydelse för min sömn. Sover som ett barn på våren/sommarn men så fort hösten kommer börjar det bli sämmre och ännu värre blir det på vintern.

Jag brukade få riktiga depressioner runt dessa årstider mend det verkar ha gått över. Men just insomningsbesvären gör sig påminda fortfarande :/
Citera
2012-07-22, 02:49
Medlem
fiskmedcitrons avatar
Bump.
Någon som har fler tips hur man skall få viljan att gå och lägga sig?
Citera
2012-07-22, 05:48
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmedcitron
Bump.
Någon som har fler tips hur man skall få viljan att gå och lägga sig?
Kliv upp kl 07.00 och ta inga tupplurar, var ute på dan så att knoppen får sol i sig - det påverkar seratonin/melatonin balansen. Dvs kroppens eget sömnmedel.

Varva ner tex med en lagom intressant bok/tidning ett par timmar före, lite mörkare, bara chilla, inge kaffe cola osv efter 19.00
Citera
2012-07-31, 07:20
Medlem
bombaccis avatar
Jag har också väldigt svårt att sova nu. Än så länge "lider" jag inte av det annat än att jag blir lite seg. Brukar bli att jag ligger o tänker på en person som irriterat mig som jag skulle velat ha skadat. Sedan så blir jag ofta hungrig o så tror jag att jag prpar mig en hel del för framtiden med. Detta plus att jag understimuleras en del just nu också. Känns så meningslöst att ligga o vrida på sig så brukar gå upp. Sover inget vidare på dagen heller då det är så varmt i lägenheten. Kanske somnar till i några minuter framför teven/datorn men annars så blir det inte mycket sömn. Det är svårt att komma till ro helt enkelt.

Försöker vända tillbaks dygnsrytmen också, men svårt.
Citera
2012-07-31, 18:30
Medlem
Protheuss avatar
Har samma grej, för mig är det inget problem då min vardag inte har några större krav. Jag tycker natten är mycket skönare än dagen, mörkt,svalt,tyst och vackert. Man får tid för sig själv och kan göra vad man vill.

Vet dock att det går att få medicin för att få en "normal" dygnsrytm, melatonin kan skrivar ut av doktorer och gör att man blir naturligt trött när kvällen kommer. Ingenting jag är intresserad av.
Citera
2014-12-08, 03:35
Medlem
Lider av samma besvär. Har inga direkta övermänskliga krav på mig, dock en liten svacka i livet som har satt sina spår. Jag har alltid haft svårt för att sova, svårt för att komma till ro. Det är tanken över att man alltid vill maximera dagen på något skevt sätt. Som sagt, även om man kommer hem mitt i natten och är HELT slut så sätter man sig och hittar något att göra, något som kan pressa ut den sista saften ur en. Att sova är nästan som den sista utvägen somehow.

Jag vet inte om jag är rädd för själva sömnen, eller om jag kanske har så svårt för att leva i nuet, typ att bara acceptera att man fått mycket gjort under dagen och förtjänar att sova.
Ett litet önsketänkande man har är att det måste finnas en gemensam nämnare för alla som upplever den här sortens sömnkomplex.. vad tror ni?
Citera
2014-12-08, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siddson
Lider av samma besvär. Har inga direkta övermänskliga krav på mig, dock en liten svacka i livet som har satt sina spår. Jag har alltid haft svårt för att sova, svårt för att komma till ro. Det är tanken över att man alltid vill maximera dagen på något skevt sätt. Som sagt, även om man kommer hem mitt i natten och är HELT slut så sätter man sig och hittar något att göra, något som kan pressa ut den sista saften ur en. Att sova är nästan som den sista utvägen somehow.

Jag vet inte om jag är rädd för själva sömnen, eller om jag kanske har så svårt för att leva i nuet, typ att bara acceptera att man fått mycket gjort under dagen och förtjänar att sova.
Ett litet önsketänkande man har är att det måste finnas en gemensam nämnare för alla som upplever den här sortens sömnkomplex.. vad tror ni?
https://www.youtube.com/watch?v=BhEEL-DYTrQ
Kan bero på flera saker t.ex att du är hyper och inte kan varva ner men även en depression.
Jag antar att det inte spelar någon roll om du är så trött att ögonlocken faller du kvicknar till ändå och kan fortfarande inte sova.
Det är typiskt för ADHD, antar att du kan snöa in på något och hålla på hur länge som helst utan att ens tänka på att sova.
Känner igen det där och vissa perioder sover jag extremt lite, mina vänner kallade mig ett tag för mannen som aldrig sover.
Det kan även vara så att du inte behöver speciellt mycket sömn som egentligen är slöseri med tid.
Många stora genier var kända för att sova väldigt lite.
Citera
2014-12-08, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
https://www.youtube.com/watch?v=BhEEL-DYTrQ
Kan bero på flera saker t.ex att du är hyper och inte kan varva ner men även en depression.
Jag antar att det inte spelar någon roll om du är så trött att ögonlocken faller du kvicknar till ändå och kan fortfarande inte sova.
Det är typiskt för ADHD, antar att du kan snöa in på något och hålla på hur länge som helst utan att ens tänka på att sova.
Känner igen det där och vissa perioder sover jag extremt lite, mina vänner kallade mig ett tag för mannen som aldrig sover.
Det kan även vara så att du inte behöver speciellt mycket sömn som egentligen är slöseri med tid.
Många stora genier var kända för att sova väldigt lite.

Jag har varit inne på ADHD och genomgått en mindre förutredning där man kom fram till att jag inte hade dom koncentrationsproblemen som krävdes för en fullständig diagnos. Jag är också ganska duktig på att diagnosticera mig själv för allt möjligt, jag känner väl efter för mycket tror jag . Var ett tag ganska övertygad om att jag hade någon form av Autism.

Som du säger så snöar jag lätt in på saker, ja Jag granskar saker mer än vad jag borde och när jag väl är inne på ett spår så går jag hela vägen. Om vi tar ett exempel så kan det låta såhär:
Jag letar upp någon bra låt att lyssna på, om jag uppskattar musiken så börjar jag direkt granska artisten, kollar var denna är född, vad den har för "íde" med sin musik osv.

Jag skulle verkligen kunna leva som den nattuggla jag är, bara det att livet inte är så nattugglanspassat för mig just nu..
Citera
2014-12-08, 04:45
Medlem
Citat:
Jag har varit inne på ADHD och genomgått en mindre förutredning där man kom fram till att jag inte hade dom koncentrationsproblemen som krävdes för en fullständig diagnos. Jag är också ganska duktig på att diagnosticera mig själv för allt möjligt, jag känner väl efter för mycket tror jag . Var ett tag ganska övertygad om att jag hade någon form av Autism.

Som du säger så snöar jag lätt in på saker, ja Jag granskar saker mer än vad jag borde och när jag väl är inne på ett spår så går jag hela vägen. Om vi tar ett exempel så kan det låta såhär:
Jag letar upp någon bra låt att lyssna på, om jag uppskattar musiken så börjar jag direkt granska artisten, kollar var denna är född, vad den har för "íde" med sin musik osv.

Jag skulle verkligen kunna leva som den nattuggla jag är, bara det att livet inte är så nattugglanspassat för mig just nu..
Problemet med att inte kunna sova blir värst i förhållande då kvinnor vill sova tillsammans, det brukar jag lösa med att jag kryper ner tills de har somnat som att natta ett litet barn.
Det du beskriver låter fullt normalt för mig men jag upplever att andra ser det som ett större problem jag.
Att gå till botten och lära sig saker grundligt är även det typiskt för många med ADHD.
Det positiva är att man lär sig väldigt mycket om allt, mycket onödigt vetande.
Mitt knep när jag verkligen vill somna är att sätta på något där det pratas mycket t.ex dokumentärer, något tal eller något konspiratoriskt (för där babblas det friskt) mm men vänder mig bort och blundar men det jag somnar bäst av är ancient aliens det är något med den som fungerar sövande.
Problemet är bara att om man inte är tillräckligt till ro när jag sätter igång dom så börjar jag med annat t.ex pilla på telefonen eller läsa tidningen på nätet.
Ett annat problem är om det råkar vara väldigt intressant men det gäller att försöka höra på det och inte lyssna om du förstår vad jag menar.
Citera
2014-12-08, 04:57
Medlem
Jag ska pröva din dokumentärteori! Känner igen mig när det kommer till att sova med flickvännen, brukar alltid vänta tills hon har somnat innan jag kan börja försöka sova.

Tycker du ADHD är något att dyka djupare ner i? Kanske få en genomförlig undersökning av en bättre psykolog? För övrigt så har jag jätte dåligt tålamod, kan läsa halva meningar bara för att jag på ett stressat vis hoppar över rader för att läsa färdigt texten så fort som möjligt
Larmet tjuter förövrigt kl. 07.00 - Check

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Problemet med att inte kunna sova blir värst i förhållande då kvinnor vill sova tillsammans, det brukar jag lösa med att jag kryper ner tills de har somnat som att natta ett litet barn.
Det du beskriver låter fullt normalt för mig men jag upplever att andra ser det som ett större problem jag.
Att gå till botten och lära sig saker grundligt är även det typiskt för många med ADHD.
Det positiva är att man lär sig väldigt mycket om allt, mycket onödigt vetande.
Mitt knep när jag verkligen vill somna är att sätta på något där det pratas mycket t.ex dokumentärer, något tal eller något konspiratoriskt (för där babblas det friskt) mm men vänder mig bort och blundar men det jag somnar bäst av är ancient aliens det är något med den som fungerar sövande.
Problemet är bara att om man inte är tillräckligt till ro när jag sätter igång dom så börjar jag med annat t.ex pilla på telefonen eller läsa tidningen på nätet.
Ett annat problem är om det råkar vara väldigt intressant men det gäller att försöka höra på det och inte lyssna om du förstår vad jag menar.
Citera
2014-12-08, 05:11
Medlem
Citat:
Jag ska pröva din dokumentärteori! Känner igen mig när det kommer till att sova med flickvännen, brukar alltid vänta tills hon har somnat innan jag kan börja försöka sova.

Tycker du ADHD är något att dyka djupare ner i? Kanske få en genomförlig undersökning av en bättre psykolog? För övrigt så har jag jätte dåligt tålamod, kan läsa halva meningar bara för att jag på ett stressat vis hoppar över rader för att läsa färdigt texten så fort som möjligt
Larmet tjuter förövrigt kl. 07.00 - Check
Om du vill dyka djupare för att du känner att du vill veta så gör det men annars så spelar det ingen roll.
Det finns inga dunder mediciner utan många mår bäst utan men det kan vara värt att prova.
Det bästa är att lära känna sig själv och sina brister och lära sig hantera dessa och undvika alkohol (jag tror du vet vad jag menar med alkoholen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in