• 1
  • 2
2011-09-19, 01:29
Medlem
ztrykjerns avatar
Jag känner mig aldrig tillfreds eller till ro när jag ska gå o lägga mig. Känner mig rastlös och tom när jag lägger mig, känner mig aldrig klar, som att det är något jag glömt att göra eller borde hunnit göra under dagen. Brukar allts bli att jag ligger flera timmar i sängen innan jag verkligen somnar, surfar på telefonen, lyssnar på musik eller kollar serier så att jag ska känna mig nöjd och kunna börja sova. Men den nöjd känslan infaller aldrig. När klockan blir alldeles försent måste jag ändå släcka och tvinga mig att somna av rent praktiska skäl, men att somna brukar ta någon timme.

Detta är något jag lidit av i ca 1 år. Till o med om jag kommer hem typ 5 på morgonen efter krogen känner jag mig endå inte redo att sova och sätter mig och spelar eller nåt. Försökt söva mig med cannabis men det gör det bara värre för då vill jag göra ännu mer saker och njuta av ruset och så tar det ännu längre tid att somna..

Vad kan man göra åt detta? Hur kan man enkelt bara gå och lägga sig? Är det någon som har liknande problem?
Citera
2011-09-19, 01:43
Medlem
Snyggs avatar
Har väl lite liknande problem, men de beror dock på kass dygnsrytm. För det första så måste man vara trött på riktigt om det ska gå att sova. Man kan inte bara lägga sig och tro att man ska somna. Är man trött så somnar man. Så kanske är problemet att du sover för länge på morgnarna och inte är trött på kvällen? Eller kanske dricker du en kopp kaffe lite för tätt inpå sänggåendet?
Citera
2011-09-19, 01:45
Medlem
katastrofernas avatar
Har samma problem. Det ordnade upp sig för ett par veckor sen men nu är jag tillbaka i samma sits igen.
Citera
2011-09-19, 01:54
Medlem
Jag tillhör den typen av folk som lägger sig - och somnar.
Sovandet har alltid varit en helig del av livet för mig.
Jag har alltid, så länge jag kan minnas, haft övertygelsen om att när det är dags att checka ut dagen så finns det, låt oss säga åtta timmar tills nästa dag börjar, oavsett vad jag gör måste de timmarna "användas upp". Det blir ett lugn för mig att det är åtta "fri timmar" när jag gör precis vad jag vill, och hur investerar jag i de åtta timmarna på bästa sätt?

En annan sak jag tar till är att separera vilotid för kropp och hjärna.
Ligger jag i sängen i åtta timmar vilar sig mitt hjärta och kropp, medan hjärnan inte får total vila.
Hjärtat är aktivt hela tiden och mår i alla fall bättre av att ligga och ta det lugnt eller att fördriva tiden sittande eller gående.

Vidare sägs mjölk ha en sövande effekt.
Gå en runda en stund innan det är dags att sova.
Inte gå från "aktivitet" till sova direkt utan varva ner och få det att kännas naturligt att lägga sig.

Sängen/ sova är som sagt heligt för mig.
Vad som än har hänt/ska hända är sängen min viloplats.

Du kommer ihåg när man lekte "pjett" på dagis/lågstadiet och hade en "frizon"?
Frizonen är min säng, där allt är "on hold"
Citera
2011-09-19, 01:57
Medlem
GlennGlenns avatar
Exakt samma här. Har sovit 8 timmar de senaste två dygnen, ändå ligger jag vaken och kollar runt på onödiga saker, är trött. När det var som värst i våras så fick jag sömntabletter utskriva. T.o.m. då försökte jag hålla mig vaken men tillsslut gick det inte.

Men att sova länge på dagen om jag har möjlighet till det har jag inga problem med, att sova är det skönaste som finns. Men fan inte på kvällen när man bör lägga sig, oavsett hur jävla trött man än är...
Citera
2011-09-19, 02:05
Medlem
BallsofSteels avatar
Jag har samma problem, när jag är stressad och funderar mycket. Försök att göra någonting stimulerande för hjärnan, typ läsa en bok, kolla på en dokumentär eller lösa korsord/sudoku. Det brukar hjälpa för mig, annars fantisera om saker, typ hur jag vill ha det då jag ska renovera, vad mina framtida barn/djur ska heta, vad jag vill göra om jag ska ut och resa.

Om jag stressar innan jag sover eller är stressad över något och måste tvinga mig till sömn slutar det alltid i mardrömmar och en kallavettig uppvakning mitt i natten
Citera
2011-09-19, 02:12
Medlem
Förväntas-ångest. Rätt vanligt, ingen big deal om du löser det snabbt. Det första du måste göra är att få en dygnsrytm, hur du ska göra detta är upp till dig själv. Vissa dricker, vissa gör det bättre alternativet. Droger.

Får du in rytmen blir det inga problem längre fram, kan vara jobbigt i början dock. Nästan som när du ska slicka en tjej, man kanske tycker det är lite tråkigt/onödigt, men efteråt får du stoppa snoppen i grottan!
Citera
2011-09-19, 02:33
Medlem
ztrykjerns avatar
Spelar ingen roll för mig heller hur trött jag än är, känslan av oro är alltid starkare än tröttheten. Kan ta som exempel, på torsdagar slutar jag skolan halv nio på kvällen och är alltid jättetrött då. Varje gång tänker jag att jag ska gå och lägga mig det första jag gör när kommer hem och hurskönt det ska bli. Speciellt skönt också eftersom jag är ledig på fredagar. Men det blir alltid att jag fastnar med någonting ändå och försöker inte somna förens 2, 3. Förra torsdagen blev det dock extremt och jag fastnade vid tvspel hela natten. Gick inte o la mig förens 9 på kvällen på fredagen, för att inte sabba dygnsrytmen totalt. Avskyr att sova mitt på dagen och går alltid upp 8, 9 oavsett. Kaffe dricker jag ca 4 koppar om dagen, på morgonen och vid lunch. Nån kopp te runt middag/kvällen.

Handlar det om "ovanor" som långsamt eskalerat? Behovet av att göra något innan man somnar som växt o växt? Vill tro att det finns en anledning bakom det, någon konflikt eller problem man inte riktigt bearbetat eller tagit uti med. Å löser man det kan man sova. Simpelt..

Tack för tipsen. Jag ska verkligen försöka ta till mig av dom. Böcker istället för internet och lugna förberedelser, nedvarvning. Vill bara kunna släppa taget och kunna somna
Citera
2011-09-19, 02:59
Medlem
Japp, har samma problem. Man vill ju inte gå och lägga sig när det finns en massa kul man kan fördriva tiden med på natten. Kanske för att det är kravlöst, jag vet inte. Enligt uppgift har en del människor en 25 timmars dygnsrytm, och då blir det ju som det blir.

Enda rådet jag har är att jobba hårt på dagarna så sover du garanterat på natten. Men samtidigt kommer då den där torsdagskvällen när man är trött som ett as men ändå stannar uppe, för, "det är ju nästan helg". Sen är dygnsrytmen fuckad igen.
Senast redigerad av choclate 2011-09-19 kl. 03:01.
Citera
2011-09-19, 03:23
Medlem
Har lidit av exakt samma problem nu i ungefär samma tid som dig, riktigt jobbigt är det. Jag vill inte sova :[
Citera
2011-09-19, 04:05
Medlem
phZss avatar
Samma problem... Det suger fan. Sitter här nu fem över fyra och ska börja dagen kl. 8.00. Känns ju sådär faktiskt.
Citera
2011-09-19, 04:08
Medlem
Jiddus avatar
Samma här, gick precis upp igen. Försökt sova några timmar men det går inte.
Svårt att sova för mig tycks hänga ihop med årstiden.. Den årliga halvårs-långa depressionen håller på att komma igång..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in