2014-12-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Jag läste bara lite grann. Vilken skitreligion. Kristendomen har ju inget helvete, och DEN är ju kass.
Citera
2014-12-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Jag läste bara lite grann. Vilken skitreligion. Kristendomen har ju inget helvete, och DEN är ju kass.

Är det en plats som attraherar dig ?
Citera
2014-12-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej. Hur många av de saker du tycker höjer din livskvalitet är direkt kopplade till det rent livsuppehållande?

Att ha gott om föda, att ha en bekväm, varm och torr boplats, att ha goda relationer i en stor social samvaro, att ha tillgång till avancerade redskap inom ett eller flera områden.

Vad trodde du jag menade med livskvalitét? En påse chips?
Citera
2014-12-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Är det en plats som attraherar dig ?

Vad?
Citera
2014-12-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Du menar att meningen är att eftersträva effektivitet, vilket i mina ögon innebär att så enkelt som möjligt utföra en uppgift. En sten har en nog så mycket mer effektiv existens än någonting levande, särskilt eftersom det inte ens finns någon 'uppgift' att klara av.

Nej, det skrev jag inte. Jag menar att evolution har ett syfte, det kan du inte förneka. Och det syftet har livet eftersom vi genomgår evolution.

Jag har aldrig förnekat att en sten är en mer effektiv del av universums tillstånd än biologiskt liv. Tvärtom, jag har hävdat samma sak. Du tycker bara att det är jobbigt att det finns en mening med livet. Och att jag hade rätt.
Senast redigerad av bottenslam 2014-12-07 kl. 23:22.
Citera
2014-12-07, 23:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
ELLER så kan jag fortsätta med att kritisera dina icke-svar.

Citat:
Det kommer du inte närmare Gud med.

Icke-svar ... icke-hot. Desutom ÄR jag redan nära DFSM, som inte har problemer med evolutionsteorin.
Citera
2014-12-07, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag menar att evolution har ett syfte,

Typ design eller helt enkelt en utveckling av initial-villkoren?
Citera
2014-12-07, 23:35
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Typ design eller helt enkelt en utveckling av initial-villkoren?
Äntligen säger du något vettigt.

Detta är ju en helt troligt tes. Eftersom liv (förmodligen) ser likadant ut överallt så är det ytterst osannolikt att det bara handlar om slump (selektionstryck är också en form av slump), utan att det helt enkelt är en del av naturlagarna. Svårare än så behöver det inte vara.
OBS att detta INTE motsäger ET, utan att det kompletterar den.
Senast redigerad av 526 2014-12-07 kl. 23:37.
Citera
2014-12-07, 23:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Äntligen säger du något vettigt.

Detta är ju en helt troligt tes. Eftersom liv (förmodligen) ser likadant ut överallt så är det ytterst osannolikt att det bara handlar om slump (selektionstryck är också en form av slump), utan att det helt enkelt är en del av naturlagarna. Svårare än så behöver det inte vara.
OBS att detta INTE motsäger ET, utan att det kompletterar den.

Nu opererar jag inte med det besynnerliga koncept "slump", men med komplexitet (~the "new" chaos).
Så din kommentar är delvis meningslös för mig.
Citera
2014-12-08, 03:23
Medlem
Citat:
Nej, det skrev jag inte. Jag menar att evolution har ett syfte, det kan du inte förneka. Och det syftet har livet eftersom vi genomgår evolution.

Jag har aldrig förnekat att en sten är en mer effektiv del av universums tillstånd än biologiskt liv. Tvärtom, jag har hävdat samma sak. Du tycker bara att det är jobbigt att det finns en mening med livet. Och att jag hade rätt.

Jag ser inte negativt på att bli bevisad fel så att jag kan revidera min bild av livet till en mer korrekt sådan.

Att evolutionen har något större syfte än gravitation, elektromagnetism eller någon annan företeelse är jag dock inte övertygad om, då du inte lagt fram något mer än en beskrivning av hur någonting, rent mekaniskt, fungerar.

Organismer utvecklas över tid, så vadå? Universum expanderar över tid, det är också en förändring.
Citera
2014-12-08, 05:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Gränsen mellan dessa ”arter” måste i så fall dras där fortplantning inte längre är möjlig.

Ok, så enligt din tolkning är alltså hästar samma art som åsnor? Tigrar samma som lejon? Isbjörnar samma som grizzly? Människor samma som neanderthalare? Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2014-12-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Människor samma som neanderthalare

Var lite seriös.

Neandertalmänniskan (uppkallad efter Neanderdalen i Tyskland där man fann de första fossilen) var utan tvivel mänsklig. Till en början avbildades hon framåtböjd, hårig, apliknande och ointelligent uppsyn.
Nu vet man denna felaktiga rekonstruktion grundades på ett fossilt skelett som hade blivit svårt deformerad på grund av sjukdom. Sedan dess har många fossil av neandertalmänniskor hittats, och de har bekräftat att de inte var särskilt olika nutida människor.
I sin bok Ice sade Fred Hoyle: ”Det finns inga bevis för att neandertalsmänniskan var underlägsen oss på något sätt.” Följden har blivit att neandertalmänniskor på nyare teckningar har fått ett mer nutida utseende.

TALANDE NEANDERTALARE
Till en början gav forskare meandertalarna mycket apliknande drag. Nya skelettfynd har emellertid fört denna förhistoriska människotyp allt närmare oss nutida människor.

Svenska Dagbladet rapporterade nyligen om det senaste fyndet i den vägen, nämligen ett tungben, likt det som hos oss sitter mellan tungroten och struphuvudet och som möjliggör artikulerat tal. Detta fynd "tycks skänka ovedersägliga hårdfakta om neandertalarnas talförmåga, och därmed om de tidiga människornas möjligheter att kommunicera med varandra".
Hittills har forskare menat att neandertalarna inta var anatomiskt rustade för arkitulerat tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in