2014-12-07, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
En varelse som kan reflektera, vill finna något som känns meningsfullt, skapar en massa onödigt som inte direkt går ut på att upprätthålla den egna existensen med mera, är knappast 'effektiv'.

Fast det som känns meningsfullt brukar ju vara gynnsamt och stämma rätt väl överens med det som förbättrar livskvalitét. En hög kvalitét på liv är ju synonymt med de faktorer som upprätthåller existensen.
Citera
2014-12-07, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Meningen med liv kan ju knappast finnas hos en sten. Evolution verkar inte på stenar. Evolution var det väl som diskussionen handlade om?
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Du menar att meningen är att eftersträva effektivitet, vilket i mina ögon innebär att så enkelt som möjligt utföra en uppgift. En sten har en nog så mycket mer effektiv existens än någonting levande, särskilt eftersom det inte ens finns någon 'uppgift' att klara av.
Citera
2014-12-07, 03:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vad pratar du om? Lidandet och glädjen kommer existera i nästa liv också. Fast i nästa liv kommer lidandet vara koncentrerat till helvetet och glädjen till paradiset.

Citat:
Det ena kan inte existera utan det andra.

Har du minsta belägg för denna ad hoc dikotomi?
Citera
2014-12-07, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
En hög kvalitét på liv är ju synonymt med de faktorer som upprätthåller existensen.

Nej. Hur många av de saker du tycker höjer din livskvalitet är direkt kopplade till det rent livsuppehållande?
Citera
2014-12-07, 10:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Lidande måste existera för att glädje ska existera.
Vart drog du det ifrån, bibeln?
Citat:
Hur kan en uppförsbacke kunna existera om inte en nedförsbacke finns? Det ena kan inte existera utan det andra
Korrigering: du förstår inte hur det skulle kunna fungera, så du väljer att ljuga och påstå att du besitter sanningen.
Citat:
Livet innehåller inte kraftigt negativa sidor men det innehåller lidande.
Var inte fåfäng nu, du vet mycket väl att "negativa sidor"="lidande" i detta sammanhang.
Citat:
En allsmäktig skapare har skapat både glädje och lidande.
Korrigering: en sadistisk skapare skulle skapa lidande och inte enbart glädje.
Citat:
Ingen har fyllt mitt huvud med nåt.
Det tvivlar jag på, med tanke på hur inkonsekvent du presenterar dina egna "argument" och hur mycket "självklarheter" du drar ur hatten.
Citat:
Jag använder mitt förnuft och förstånd.
Det råder det delade meningar om.
Citera
2014-12-07, 11:58
Medlem
qbits avatar
Citat:
... eftersom evolutionsteorin inte har bevisats genom test, observation osv. ...

Du återupprepar mantrat att evolutionsteorin saknar bevis i form av tester, observation etc ... Detta påstående är uppenbarligen inte sant, och du har redan i tidigare inlägg fått exempel på direkta observationer av biologisk evolution.

https://www.flashback.org/sp51364274.
Senast redigerad av qbit 2014-12-07 kl. 12:02.
Citera
2014-12-07, 12:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Ser att du valt den eviga döden.

Nejdå, DFSM kommer rädda mig lika mycket som Jeebus kommer rädda dig.
Citera
2014-12-07, 12:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allt som inte står i din manual är irrelevant, varför är du så emot skaparen som vill ge dig och alla människor ett liv på en renad jord, utan sjukdom, lidNDE OCH DÖD.

Det vet du inte, det tror du bara. Håll dig på den sidan och var medveten om att dina föreställningar inte är mer än just föreställningar.
Citera
2014-12-07, 12:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jo det är ett val vi gör, ingen tvingas att välja det liv Skaparen vill ge.

http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vikblad-d%C3%B6da-f%C3%A5-liv-igen/d%C3%B6da-leva-igen/

Du har inga bevis för någon skapare.
Jag kan lika gärna tro på Jibbers Crabst.

https://www.youtube.com/watch?v=ZZ_BtZ-5O60
Citera
2014-12-07, 12:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför behåller du livet om du inte vill ha det?

Joh 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Varför dör du inte om paradiset väntar dig?
Citera
2014-12-07, 12:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Evolutionsteorin baseras inte alls med samma metoder som andra vetenskapliga hypoteser som kan bevisas eller falsifieras.
Jodå.

Citat:
Källa: http://www9.vgregion.se/vastarvet/gnm/evolution/liv2.htm Och om du inte tror på källan är det ändå gaska välkänt att Darwin hade en sådan teori som senare förkastades just för att testet som gjorde gav negativt resultat.[/spoiler]
Hur menar du att testet gett negativt resultat? Att liv inte uppstod? Under hur många miljoner år testades detta?
Dessutom är DET en hypotes och är inte del i evolutionsteorin. Det du diskuterar nu är abiogenes, så hur menar du att det är relevant?

Citat:
Beträffande mutationer är det också välkänt att majoriteten av fallen leder till ödesdigra sjukdomar och cancer inblandade och andra missbildningar.
Det är det inte alls. Majoriteten av mutationer är neutrala och har ingen synbar påverkan. Vad som även avgör om en mutation är positiv eller negativ beror på miljön och omständigheterna.

Citat:
Men för att denna teori inte ska dö ut och förkastas helt, har man försökt med att häva att i vissa fall är mutationer till fördel för individen och senare till arten. Helt klart ser en individ olika ut än sina föräldrar eftersom individen får respektives gener kommer individen inte vara en kopia av sina föräldrar men detta innebär inte att individen på sikt utvecklas till en annan art.
Varför inte det? Det är ju vi som definierar vad en annan art är. Om du har ett replikeringssystem som kopierar imperfekt, dvs felaktigheter uppstår varje gång, och tillåter det här systemet att fortgå under lång nog tid så kommer det oundvikligen att resultera i förändringar. Kombinera det med ett starkt selektionstryck så kommer förändringarna som behålls i regel vara positiva.

Citat:
Vad fossila fynd beträffar innebär det inget mer än just färdigutvecklade arter.
Ojdå. Berätta, hur stoppar du evolutionen? Vad är det som gör att denna utveckling inom arter slutar när gränsen mot en annan art börjar nås? Var finns spärren?

Citat:
En art som har varit lik dagens människor innebär inte alls att evolutionen har ägt rum. Det innebär bara att olika arter har existerat på jorden.
OK. Låt oss säga att det är sant.
I ett jordlager har vi en art.
I ett jordlager under det (geologisk tid appliceras) har vi en art som är väldigt lik den första.
I ytterligare ett jordlager under det har vi en art som är lik den föregående men inte lika lik den förstnämnda.

Innebär detta då alltså enligt dig att arter väldigt lika varandra har uppstått spontant, ur ingenting, för att sedan dö ut och följas av en art som bara råkar uppstå och vara lik den föregående?

Det kan alltså inte vara så att arterna är utvecklingar av tidigare arter och alltså samma art som förändrats på grund av evolution?

Vad skulle du säga om att detta är exakt vad som bevisas av flerttalet forskningsfält, bland annat genforskning?

Citat:
Intressant att du redan innan du fått mitt svar intar den inställningen och garanterar dig själv att jag antingen kommer misstolka teorin eller ljuga om den. Med en sådan inställning tjänar det inget till att jag förklarar.
För att det bevisas korrekt gång på gång. Även nu bevisar du det själv.
Citera
2014-12-07, 12:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja sade ju att du bestämt dig för evolutionen, livet vill du ju inte ha.

Du kan få chansen att seriöst tala om vad startskottet till liv är.

Så om man med rätta anser att evolution förekommer, vill man inte ha livet?
Var får du det ifrån? Just ja, din mytologiska manual kombinerat med ad-hoc-argument.

Panspermi eller abiogenes ter sig oändligt mycket troligare än vad du tror på. Dessutom med mer bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in