2014-12-08, 00:08
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att det är en lögn att kalla ett hål i en vägg för "VÄGG". Att ljuga? Jag undvikar det helst.
Jag ljuger inte, jag går igenom väggar varje dag. Men det krävs helt enkelt att de har en tillräckligt stor hålighet eller stort tomrum i sig för att det ska vara en möjlighet. Och jag kallar inte på något vis hålet för väggen.

Greppa helheten och kom till sans nu!

Till Bogomil & Honey.B.Blue:
Vad tror ni själva att ni gör när du går igenom ett hålrum/tomrum i en vägg, passerar ni då väggen utan att på något vis gå igenom densamma, enligt ert sätt att tänka?

Jag kan vända på resonemanget och fråga er: Hur menar ni att ni PASSERAR en vägg vid gåendet genom ett hålrum i en vägg - utan att gå igenom själva väggen?

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-08 kl. 00:31.
Citera
2014-12-08, 00:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Jag ljuger inte, jag går igenom väggar varje dag. Men det krävs helt enkelt att de har en tillräckligt stor hålighet eller stort tomrum i sig för att det ska vara en möjlighet. Och jag kallar inte på något vis hålet för väggen.

Vad tror ni själva att ni gör när du går igenom ett hålrum/tomrum i en vägg, passerar ni då väggen utan att på något vis gå igenom densamma, enligt ert sätt att tänka?

Jag kan vända på resonemanget och fråga er: Hur menar ni att ni PASSERAR en vägg vid gåendet genom ett hålrum i en vägg - utan att gå igenom själva väggen?

Du ljugar fortfarande.
Citera
2014-12-08, 00:43
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du ljugar fortfarande.
Och på vad sätt ljuger jag, menar du Bogomil?

mvh
Mattias
Citera
2014-12-08, 00:53
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

mvh
Mattias
Du övertolkar och hoppar över grundläggande definitioner och detaljer som helt förändrar varje momentum.

T.ex att passera en vägg, är att gå förbi den.. man löper då parallellt utmed väggen, man går i vart fall inte igenom den. Liksom man passerar en massa hus när man kör igenom enbebyggelse, betyder inte att du "kör igenom husens väggar" , get it?

Underförstått, passerar du ej heller väggar.

Du säger det, men att säga att man varit på månen och sedan tbx, betyder inte att man varit på månen - eftersom underförstått vet varenda individ att man inte isf går-igenom-väggen, man forcerar den. Beträffande månfärden vet underförstått normalt ffuntade individer att man enbart gått igenom en pärs, typ.

Men för dig kanske det är en religiös upplevelse att öppna en dörr och tycka dig ha haft kraft att minsann ha-gått-igenom-en-vägg : det låter ju käckt och extrardinärt i semantiska förpackningen.
Citera
2014-12-08, 01:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Om du också trodde lite mer på dig själv (som jag gör) så skulle du också kunna gå igenom väggar.

mvh
Mattias
ha haa

så du tycker du känner mig och menar att jag bör tro på min förmåga att forcera stenvägg utifrån att du kämpar så hårt med det? då känner du tyvärr inte min systematiska gränslinje.

jag gillar ju den grammatiska indelningen i personliga pronomen, också...

men tack för tipset, annars funkar dörrvägen bäst för mig - det blir mest harmoniskt så och jag har inte tänkt ändra på det.
Citera
2014-12-08, 01:08
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Liksom man passerar en massa hus när man kör igenom enbebyggelse, betyder inte att du "kör igenom husens väggar", get it?
Nej, det är för mig självklart (didn't get it) - men man passerar då igenom en bebyggelse, inte sant?

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-12-08 kl. 01:17.
Citera
2014-12-08, 01:14
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
så du tycker du känner mig och menar att jag bör tro på min förmåga att forcera stenvägg utifrån att du kämpar så hårt med det?
På vad sätt menar du att jag själv kämpar så hårt med att forcera en stenvägg? Men jag vet att du är i behov av ett stort mått av tro på dig själv om du tänker försöka dig på att forcera en stenvägg alldeles på egen hand och utan några fysiska hjälpmedel.

mvh
Mattias
Citera
2014-12-08, 01:42
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Nej, det är för mig självklart (didn't get it) - men man passerar då igenom en bebyggelse, inte sant?

mvh
Mattias
Bebyggelse, brukar innefatta husbyggen, ja. så du passerar husen, inkl. husväggar, ja. Kör förbi, eller går förrbi = passerar

p.s du kör förbi.... obs enbart om du sitter-i-en-bil - säger man alltså, att man kör förbi

(kanske svårt att förstå, det är ju inte givet... men finns bilderböcker om sådant här) : så du för allt i världen inte börjar dra fria asociationer om DET också med vidhängade "bibetydelser av religiös karaktär ur någon sekteristisk tolkningsmannual eller så.
Citera
2014-12-08, 01:44
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
På vad sätt menar du att jag själv kämpar så hårt med att forcera en stenvägg? Men jag vet att du är i behov av ett stort mått av tro på dig själv om du tänker försöka dig på att forcera en stenvägg alldeles på egen hand och utan några fysiska hjälpmedel.

mvh
Mattias
nja.. du blandar mer än gärna ihop koncepten, som sken- avledningsmannöver.
Citera
2014-12-08, 01:47
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Men för dig kanske det är en religiös upplevelse att öppna en dörr och tycka dig ha haft kraft att minsann ha-gått-igenom-en-vägg : det låter ju käckt och extrardinärt i semantiska förpackningen.
För mig är det inte någon religiös upplevelse att gå igenom väggar (eller en vägg), något sådant har jag aldrig påstått, då jag inte på något sätt förespråkar en religion.

Att vetenskapen sedan fantiserat fram att människor går-in-i-väggen när de bryts ned av samhällsstrukturen i stort ser jag enbart vara ett fantasifullt skapat hinder som för många är svårt att bekämpa eller komma ur.

Vetenskapens "vägg" är inget annat än en fantasiprodukt - och som realist kan man både gå igenom den och verka för dess egen undergång... då den inte leder mänskligheten till något annat än slavdriveri i det längre loppet.

mvh
Mattias
Citera
2014-12-08, 02:15
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Bebyggelse, brukar innefatta husbyggen, ja. så du passerar husen, inkl. husväggar, ja. Kör förbi, eller går förrbi = passerar

p.s du kör förbi.... obs enbart om du sitter-i-en-bil - säger man alltså, att man kör förbi

(kanske svårt att förstå, det är ju inte givet... men finns bilderböcker om sådant här) : så du för allt i världen inte börjar dra fria asociationer om DET också med vidhängade "bibetydelser av religiös karaktär ur någon sekteristisk tolkningsmannual eller så.
Då jag är realisten av oss två så menar jag att du passerar igenom bebyggelsen då du finner husbyggen på båda eller bägge sidor om dig, som du också mycket riktigt också passerar. Inget fel i det.

Problemet ligger dock i att man på något vis skulle kunna gå igenom det hålrum eller dörröppningen i ett av husens väggar - utan att ta passagen genom väggen i vilket hålrummet är beläget.

Och det gav du mig aldrig något svar på.

Citat:
nja.. du blandar mer än gärna ihop koncepten, som sken- avledningsmannöver.
Om det är något som är skenbart och missvisande så är det din (och vetenskapens) fantasifulla användning av begrepp.

mvh
Mattias
Citera
2014-12-08, 02:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag förstår mig inte på hur svårt du har det för att förstå att du själv faktiskt kan gå igenom en, vad jag skulle kalla för, vanlig vägg, så länge denna har en tillräckligt stor hålighet eller stort tomrum för dig att ta dig igenom. Vad är det som hindrar dig liksom?

Hej! Vad du verkar vill ha sagt är att man kan gå igenom en vägg om det är ett hål i den som man kan kliva igenom och att det behöver inte vara en dörr i vanlig bemärkelse? Ja?

Är inte detta en bit ifrån vad tråden ursprungligen handlade om, i betydelsen att de två forskarna endast betonar att man funnit vad man i hjärnan skulle kunna kalla en gps?

Vad är det som främst gör att du inte tror på hjärnans kapacitet att kunna orientera sig i olika rum? En orienteringsförmåga som är intimt förknippad med minnen, enligt dem själva. Jämför med fåglar, flyttfåglar, är inte det oerhört mycket mer avancerat i hänseendet kompass än människans liknande förmåga? De kan ju flytta till Sydamerika eller Afrika under vintern och hitta till exakt samma dunge år efter år och sedan hitta hem till Europa eller ett kallt Norden igen. HUR går det till, kan man fråga sig. Varför skulle människan vara så mycket sämre rustade?

Jämför även med Alzheimer. Ett av de första tecknen på det är att man tappar sin orienteringsförmåga (samma celler som för minnet). Det är nog tur att man har den där gps:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in