2014-12-07, 05:39
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utrymningsplan
Ska han ta med handlingarna som han skickade in eller också mina? Jag bifogade foton, flygbiljetter, pass osv från min och inte hans ansökning.
Kan han också lämna in nya "bevis" och be dem scanna? Jag vill typ visa att jag ska byta bostad och att jag har extrajobb så vi kan försörja oss under den första tiden (jag är student). Tack för infon! Mycket bra, då räknar jag med att vi får intervju i januari.
"Dom" scannar aldrig. Du/din partner skall ha med handlingarna, i pappersformat. Se till att den som skall till intervjun har tillgang till bilagorna, plus kopia av betalningsbekraftelsen, som MigV mailade till dig/er. Anvand email, mellan er, for att fixa papperen. Det kan tyckas overkurs, MigV har ju redan sett handlingarna, men jag tror att detta aer en 'dubbel-kontroll', att ni verkligen aer ett aekta par s a s.

Om ni har extra planer infor framtiden, beratta detta i intervjun, bra om du har bevis pa att du soeker bostad, be en fastighetsmaeklare om intyg, det borde inte kosta pengar, men bra att visa upp. Har du extra-jobb, be arbetsgivaren om ett intyg, och ta med en kopia.
Citera
2014-12-07, 08:55
Medlem
Nu har min fru äntligen fått sitt uppehållstillståndskort tillverkat och färdigt att hämtas ut. Vi ansökte 2014/06/20 om uppehållstillstånd och det tog alltså knappt 6 månader för hela processen, trodde att vi skulle få vänta 11-12 månader som många här på flashback, men det kan ha att göra med att ärendet hamnade i E3 systemet så att det gick snabbt och smidigt. Vi bifogade inga bilder utan bara att vi var registrerade som gifta i Sverige. Inga flygbiljetter eller liknande behövdes under hela processen. Intervju kom 4 månader efter att vi ansökt i juni, och därefter tog det inte länge i vårt fall. Känns jäkligt skönt i alla fall att allting gick så pass smidigt utan större strul, men man var orolig där i början, speciellt när man läste den här tråden.

Hoppas ni andra har tur att hamna i E3 systemet, krävs också att ni gjort en bra ansökan utan tvivelaktigheter för att det ska gå fort, såklart.
Citera
2014-12-07, 08:59
Medlem
thewakka35s avatar
Jag har haft kontakt med en tjej i Kina sedan i våras, vi träffades en vecka i September och ska nu träffas igen i December/Januari.

Vi har diskuterat att göra en ansökan om att bli sambo i Sverige enligt Migrationverketshemsida. Men tittar man på svenska ambassaden i Kina så står det:
Unmarried couples
A notarized proof of national registration, a rental contract or proof of sale for your joint residence, or other document that shows you have lived together (applies to persons who have lived in a country other than Sweden).
- Betyder det att vi måste ha bott tillsammans tidigare för att bli sambo, och hur länge då?

Jag undrar också om vi har större chans om vi skulle förlova oss, och om vi i så fall istället skulle ansöka om att gifta oss i Sverige.
Citera
2014-12-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulash44
det stämmer jag var fullmakt också..hoppas det löser sig för er också...lycka till bror

Tack så mycket
Citera
2014-12-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Jag har haft kontakt med en tjej i Kina sedan i våras, vi träffades en vecka i September och ska nu träffas igen i December/Januari.

Vi har diskuterat att göra en ansökan om att bli sambo i Sverige enligt Migrationverketshemsida. Men tittar man på svenska ambassaden i Kina så står det:
Unmarried couples
A notarized proof of national registration, a rental contract or proof of sale for your joint residence, or other document that shows you have lived together (applies to persons who have lived in a country other than Sweden).
- Betyder det att vi måste ha bott tillsammans tidigare för att bli sambo, och hur länge då?

Jag undrar också om vi har större chans om vi skulle förlova oss, och om vi i så fall istället skulle ansöka om att gifta oss i Sverige.

Man måste inte ha bott tillsammans, men det ökar chansen att få beviljat. Ett par månader räcker, antingen i Sverige eller den sökandes hemland. Men handlingarna ovan behövs bara om man delat på ett hyreskontrakt/bostadsrätt. Har man bara varit på besök hos varandra och sovit över är det foton och samstämmighet som avgör. Har man bara umgåtts några veckor och träffats på hotell o.s.v. framstår det kanske inte som helt seriöst.

En förlovning kan få förhållandet att framstå som mer seriöst, men förlovar man sig efter att ha umgåtts en vecka kan det nog få motsatt effekt. Vi svarade nej på frågan om vi var förlovade och förlovade oss sedan under väntetiden, ungefär 6 månader efter ansökan. Vi meddelade aldrig Mig. detta men fick beviljat ändå.

Sedan bör du tänka efter själv om du verkligen kan vara säker på att det här är personen du vill spendera resten av ditt liv med efter bara en veckas umgänge. Du har ju möjlighet att bjuda henne till Sverige i upp till 6 månader (Uppehållstillstånd för besök) vilket både ökar chanserna för UT i framtiden och ger dig möjlighet att "testa" och slipper den långa väntan (eller skjuter åtminstone upp den).
Senast redigerad av Sansmoral 2014-12-07 kl. 13:50.
Citera
2014-12-07, 14:21
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansmoral
Man måste inte ha bott tillsammans, men det ökar chansen att få beviljat. Ett par månader räcker, antingen i Sverige eller den sökandes hemland. Men handlingarna ovan behövs bara om man delat på ett hyreskontrakt/bostadsrätt. Har man bara varit på besök hos varandra och sovit över är det foton och samstämmighet som avgör. Har man bara umgåtts några veckor och träffats på hotell o.s.v. framstår det kanske inte som helt seriöst.
Nä, fast vi har pratat varenda dag i 7 månader, utöver att vi har träffats en vecka och nu kommer att träffas ytterligare 1 månad. När vi har träffats och kommer att träffas så är det alltid hemma hos henne och hennes familj, inte på något halvtaskigt hotell. Så vi kan ju bara ta med flygbiljetter, foton och chattloggar.

Citat:
En förlovning kan få förhållandet att framstå som mer seriöst, men förlovar man sig efter att ha umgåtts en vecka kan det nog få motsatt effekt. Vi svarade nej på frågan om vi var förlovade och förlovade oss sedan under väntetiden, ungefär 6 månader efter ansökan. Vi meddelade aldrig Mig. detta men fick beviljat ändå.
Hur länge hade ni bott tillsammans innan ni ansökte?

Citat:
Sedan bör du tänka efter själv om du verkligen kan vara säker på att det här är personen du vill spendera resten av ditt liv med efter bara en veckas umgänge.
Jo, jag har tänkt efter och det känns väldigt rätt. Visst man kan ju aldrig få reda på hur det är att verkligen leva tillsammans i ett vanligt vardagsliv där båda jobbar men man får ändå en uppfattning om hur man är som människor och hur det skulle fungera att samspela.

Citat:
Du har ju möjlighet att bjuda henne till Sverige i upp till 6 månader (Uppehållstillstånd för besök) vilket både ökar chanserna för UT i framtiden och ger dig möjlighet att "testa" och slipper den långa väntan (eller skjuter åtminstone upp den).
Som jag har förstått det är det nästintill omöjligt för en kinesisk singel kvinna i "mamma-ålder" att resa utomlands. Kina är väldigt rädda för att de som reser inte kommer tillbaka. Så vi har inte det alternativet.
Senast redigerad av thewakka35 2014-12-07 kl. 14:50.
Citera
2014-12-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOutlaww
Nu har min fru äntligen fått sitt uppehållstillståndskort tillverkat och färdigt att hämtas ut. Vi ansökte 2014/06/20 om uppehållstillstånd och det tog alltså knappt 6 månader för hela processen, trodde att vi skulle få vänta 11-12 månader som många här på flashback, men det kan ha att göra med att ärendet hamnade i E3 systemet så att det gick snabbt och smidigt. Vi bifogade inga bilder utan bara att vi var registrerade som gifta i Sverige. Inga flygbiljetter eller liknande behövdes under hela processen. Intervju kom 4 månader efter att vi ansökt i juni, och därefter tog det inte länge i vårt fall. Känns jäkligt skönt i alla fall att allting gick så pass smidigt utan större strul, men man var orolig där i början, speciellt när man läste den här tråden.

Hoppas ni andra har tur att hamna i E3 systemet, krävs också att ni gjort en bra ansökan utan tvivelaktigheter för att det ska gå fort, såklart.

Woooooohooo! Grattis!

Får man fråga vilken enhet ni hade ert ärende?

Grattis, åter igen!
Citera
2014-12-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Låter märkligt. Har din fru besökt dig i Sverige tidigare? Är ni gifta i Sverige? Är du svensk medborgare?

Hej

Jag och min fru träffades i Turkiet och sedan kom hon till Sverige för att besöka sin familj.

Och då har vi beslutat oss för att bo i hop.
Jag flyttede sedan med henne i Malmo till en adress, och giftade oss i Malmo.

Sedan har hon åkt och ansökt från hemland.

Jag är svensk medborgare, har besökt henne två gngr i Turkiet.
1 gång i två veckor och andra gången i 4 månader.

De har biljetter.
Citera
2014-12-07, 20:44
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyrkiskpar
Hej

Jag och min fru träffades i Turkiet och sedan kom hon till Sverige för att besöka sin familj.

Och då har vi beslutat oss för att bo i hop.
Jag flyttede sedan med henne i Malmo till en adress, och giftade oss i Malmo.

Sedan har hon åkt och ansökt från hemland.

Jag är svensk medborgare, har besökt henne två gngr i Turkiet.
1 gång i två veckor och andra gången i 4 månader.

De har biljetter.
Om hon har familj i Sverige som du skriver kan det nog bli mer komplicerat.
Citera
2014-12-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjomor1
Grattis till er! när sökte ni?
Vi sökte 3 februari i år, men det
var andra gången
Då vi fick avslag på första
skicka gärna pm om du vill ha
råd eller stöd.
Mvh Sofia
Citera
2014-12-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fia68
Vi sökte 3 februari i år, men det
var andra gången
Då vi fick avslag på första
skicka gärna pm om du vill ha
råd eller stöd.
Mvh Sofia

Vi har sökt juni 2013 och vi fick en handläggare i october men hon sa att hon jobbade med april 2013 hon sa att vi kommer få svar innan årskiftet men fortfarande inget beslut, vi har väntat 17 månader och en vecka.
Citera
2014-12-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minde
Woooooohooo! Grattis!

Får man fråga vilken enhet ni hade ert ärende?

Grattis, åter igen!

Tack så mycket! Det var Uppsala som hade vårat ärende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in