2014-11-26, 18:16
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Någon som har lust att åka runt lite utanför Göteborg och leta övergivna gårdar och likande nu i höst? Har bil.

Jag och Link gör lite raider till och från. Inget planerat just nu men det kommer.
Citera
2014-12-07, 16:42
Medlem
Durexs avatar
Fick ett tips om en grotta för ett tag sedan så vi bestämde oss för att spana in den. Vi undrar om någon av er vet vad den kan ha används till innan?

Här är vår video: http://youtu.be/rh1pLcLH9s0
Citera
2014-12-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durex
Fick ett tips om en grotta för ett tag sedan så vi bestämde oss för att spana in den. Vi undrar om någon av er vet vad den kan ha används till innan?

Stort skyddsrum av tidig modell.
Mindre fabrik av något slag? Alt har folk tillverkar dricka här på senare tid?
Ett par flaggstänger är ju ganska lustigt att hitta.
Har du sett huvudingången?
Citera
2014-12-07, 17:59
Medlem
Durexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Stort skyddsrum av tidig modell.
Mindre fabrik av något slag? Alt har folk tillverkar dricka här på senare tid?
Ett par flaggstänger är ju ganska lustigt att hitta.
Har du sett huvudingången?

Tunnorna luktade whiskey och huvudingången såg vi bara innifrån, det är den stora dörren man ser i videon efter flaggstängerna. Får åka tillbaka och se om det står något på utsidan av den stora dörren.
Citera
2014-12-07, 18:10
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Tunnorna luktade whiskey och huvudingången såg vi bara innifrån, det är den stora dörren man ser i videon efter flaggstängerna. Får åka tillbaka och se om det står något på utsidan av den stora dörren.

Ser ut som ett skyddsrum ja, tunnorna var ju spännande, dom kostar ju en slant så någon borde ju ha koll på dom. Det låg en del annat där såg jag som gör att man misstänker lagring av whisky, det var väl både hygrometer, termometer och sådana hävertar som man provsmakar med?
Det ligger säkert någon skola eller liknande i närheten.
Citera
2014-12-07, 20:58
Medlem
Men det jag reagerade på mest var faktiskt flertalet av centralerna. 2-3 gamla och några riktigt stora. sen fanns det ju en nyare och en med larm vilka man såg tydligt att de var bortkopplade. så man undrar ju lite. I alla normala skyddsrum jag har varit i så har det bara suttit en liten central med ett fåtal säkring i. Tyckte mig även se att koppartjuvar varit i farten dessutom?

Sen detta gick ju att köra in med mindre fordon vilket man ser på porten och på hjulspåren.
Men att ha ett "hus" byggt i mitten av det hela och sen har ett ganska så stort utrymme som Skyddsrum låter lite lustigt som inte är uppbyggt i ett hus.

Tittar man på de två kabelstegarna ner i schaktet så misstänker man att det har varit annan verksamhet här. Även de mängder med genomföringar ovanför ena porten talar till detta.

Att asa ner flertalet SJ pallar och stora tunnor i ek? är ju en konst i sig genom schaktet så troligen har de kommit in genom den stora porten.

Går den att rubba på överhuvudtaget? Tyckte att den flexade lite ändå?
Citera
2014-12-07, 23:39
Medlem
mummas avatar
Citat:

Skyddsrum/Verkskydd, 40tal. Om jag inte minns fel skall det ha vart bla en observationsplats på hjässan, nära den övre ingången där du gick ned. Skall ha gått luftrör på de kabelstegarna i schaktet, det ser man tydligt precis när ni går upp och ned.
Var något bryggarsälskap som hyrde in sig i berget för några år sedan därav tunnorna, men det blev för kallt i berget så allt de försökte lagra gick åt helvete,så de bara gav upp resten.
Citera
2014-12-11, 22:11
Medlem
Det är nog första gången det händer men jag valde att ställa in kvällens utflykt. Fegade ur helt enkelt. Åkte förbi det omtalade bergrummet med whiskeytunnorna. Ett schakt på 10+ meter och rostiga stegar, dessutom helt kolsvart, det kändes för farligt. Tycker vi behåller ställets lokalisering inom en ganska snäv krets.

EDIT
Kan ju tillägga att jag har klättrat i stigortar och stegar på ett antal platser i stan så höjdrädsla var det inte som låg bakom
Senast redigerad av diskhanduk 2014-12-11 kl. 22:13.
Citera
2014-12-12, 11:53
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Det är nog första gången det händer men jag valde att ställa in kvällens utflykt. Fegade ur helt enkelt. Åkte förbi det omtalade bergrummet med whiskeytunnorna. Ett schakt på 10+ meter och rostiga stegar, dessutom helt kolsvart, det kändes för farligt. Tycker vi behåller ställets lokalisering inom en ganska snäv krets.

EDIT
Kan ju tillägga att jag har klättrat i stigortar och stegar på ett antal platser i stan så höjdrädsla var det inte som låg bakom
Funderar göra ett besök där snart, du kan ju hojta till nästa gång.
Kanske kan fixa sele och rep åt dig om du känner dig osäker.
Citera
2014-12-12, 13:12
Medlem
Har lagt lite pussel och kommit fram till att dörren syns från min arbetsplats. Som alltid funderar jag på vad som finns bakom, gott att nu veta. Tack !
Citera
2014-12-12, 15:42
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Funderar göra ett besök där snart, du kan ju hojta till nästa gång.
Kanske kan fixa sele och rep åt dig om du känner dig osäker.

Det behövs inte, om en stadig pjäs som jag tar mig ned för den stegen så gör ni det också - jag lovar. Stegen är stabil och så väldigt långt ned är det faktiskt inte. Men det är ganska lerigt och blött på botten så ta ett par oömma skodon.
Citera
2014-12-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det behövs inte, om en stadig pjäs som jag tar mig ned för den stegen så gör ni det också - jag lovar. Stegen är stabil och så väldigt långt ned är det faktiskt inte. Men det är ganska lerigt och blött på botten så ta ett par oömma skodon.
Du får givetvis ha din åsikt men vi kan väl enas om att ett fall därifrån mycket väl kan sluta olyckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av billimo
Har lagt lite pussel och kommit fram till att dörren syns från min arbetsplats. Som alltid funderar jag på vad som finns bakom, gott att nu veta. Tack !
Tänker vi på samma byggnad, "fabriken"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in