2014-12-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Men det är denna revisionism bland annat som är orsaken till att man kan kräva att Ryssland gör upp med sitt förflutna. Det behövs inte att ryssarna hela tiden går runt och ber om ursäkt, men det kan ju vara lämpligt att erkänna att Sovjet olagligen ockuperade stora delar av Europa mot deras vilja, angrep Finland oprovocerat, begick fruktansvärda övergrepp mot tyska civila och så vidare.
ja det vore önskvärt.

Citat:
Sedan kan man ju lägga av med liknande:
https://www.youtube.com/watch?v=0Alsam2Rx1U

Hammaren och stjärnan står för samma massmord som hakkorset, så att varje år fira dessa symboler men ändå ha mage att klaga på grannländerna är totalt vidrigt. Tänk att se Merkel fira Wehrmacht varje år, hur fan skulle det se ut?
Det där är ju snarare en glorifierad minnesparad än ett firande. Sen firar de väl inte symbolerna i sig, utan snarare den ryska uppoffringen?
Citera
2014-12-07, 00:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu börjar Ryssland bygga nya kärnkraftsverk i Finland:

Källa: http://rt.com/business/211867-finnish-russian-nuclear-plant/

Man kan säga att Svenskar i allmänhet och folk mitt emot kuststräckan i synnerhet, inte är glada över detta.

Runt 2020 så kommer ändå t.ex. vindkraft att helt kunna bära sina egna kostnader och konkurrera med kärnkraften.
Citera
2014-12-07, 01:29
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man kan säga att Svenskar i allmänhet och folk mitt emot kuststräckan i synnerhet, inte är glada över detta.

Runt 2020 så kommer ändå t.ex. vindkraft att helt kunna bära sina egna kostnader och konkurrera med kärnkraften.

Okunskapen är skrämmande bland miljömupparna jo.. Jordbävningar och tsunamis är vardagsmat i bottenviken. Vindkraften kan aldrig bära ett industriland, inte en snöbollschans i helvetet
Citera
2014-12-07, 01:56
Medlem
526s avatar
Ryssland skulle bygga en pipeline via bottenviken till Tyskland. EU länderna började gnälla om sanktioner men räknade samtidigt med att de skulle bygga den andra pipen via svarta havet till Italien.
Men det blev fingret. Istället bygger de en pipeline till Turkiet.

Så kan det gå.
Senast redigerad av 526 2014-12-07 kl. 02:34.
Citera
2014-12-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Okunskapen är skrämmande bland miljömupparna jo.. Jordbävningar och tsunamis är vardagsmat i bottenviken. Vindkraften kan aldrig bära ett industriland, inte en snöbollschans i helvetet
Ryssarna använder väl en föråldrad teknik vid kärnkraftsbygget? Varför finnarna vände sig till ryssarna är en gåta när det bevisligen finns bättre kunskap och teknik i väst. Kanske taktik med i affären, att ta ett steg åt öst och två mot väst avseende handeln.
Citera
2014-12-07, 10:34
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ryssarna använder väl en föråldrad teknik vid kärnkraftsbygget? Varför finnarna vände sig till ryssarna är en gåta när det bevisligen finns bättre kunskap och teknik i väst. Kanske taktik med i affären, att ta ett steg åt öst och två mot väst avseende handeln.

Föråldrad teknik? Oklart var du fått det ifrån men att finnarna är besvikna på både fransoserna och tyskarna (Areva och Siemen) efter deras eviga strul med bygget Olkiluoto3 är ju helt förståeligt. Skit samma vem som levererar reaktorn bara det sker i tid och att behovet av rysk gas minskar.
Citera
2014-12-07, 12:05
Medlem
Citat:
Föråldrad teknik? Oklart var du fått det ifrån men att finnarna är besvikna på både fransoserna och tyskarna (Areva och Siemen) efter deras eviga strul med bygget Olkiluoto3 är ju helt förståeligt. Skit samma vem som levererar reaktorn bara det sker i tid och att behovet av rysk gas minskar.
Flertaet kärnkraftverk i Ryssland bygger ju på en teknik vi inte använder men man kanske har anammat den säkrare tekniken från väst. Nu prata jag om säkerheten vid olycka , inte övrigt småstrul . I Thernobyl skenade ju allt utom kontroll när olyckan väl var ett faktum.
Citera
2014-12-07, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ryssland och Frankrike är världens ledande länder i att bygga kärnkraftsverk, mfl. som Tyskland har kunskapen, men det har inte varit aktiva i byggandet.
Citera
2014-12-07, 13:52
Medlem
Savoys avatar
Nu är jag inte insatt i vad finnarna köpt av ryssarna, och för sömnig för att debattera, men hur som helst brukar det vara det här företaget som är inblandat när väst funderar på rysk teknik för kärnkraftverk, och det är absolut inget fel på deras produkter kvalitetsmässigt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Leningradsky_Metallichesky_Zavod

Turbindelen är troligtvis den delen i kedjan som kräver högst tillverkningsprecision och dessutom en del som ligger på både aktiv och inaktiv sida.

Om svenska företag köpt något av dem nyligen vet jag inte, men man har iaf funderat på det och inte tackat nej av kvalitetsskäl.
Senast redigerad av Savoy 2014-12-07 kl. 13:56.
Citera
2014-12-07, 16:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Sol och vind kan inte bära upp ett industriland ensamt, rätt. Men effektiviteten, och lägre pris vad gäller solpaneler och ekonomisk bäring för vindkraften gör att dessa, tillsammans med bioenergi och vattenkraft kommer att kunna bära ett industriland i den relativt nära framtiden.

Dessutom, om jag vore för kärnkraft så skulle jag, onekligen satsa på den nya typ av kärnkraftverk som använder bränslet betydligt effektivare, producerar mindre avfall och betydligt lägre halveringstid för avfallet, (något mer överskådliga 1000 år än mellan 500000 och 100000 år).

Inte på gammal och osäker rysk teknologi!
Citera
2014-12-07, 17:10
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sol och vind kan inte bära upp ett industriland ensamt, rätt. Men effektiviteten, och lägre pris vad gäller solpaneler och ekonomisk bäring för vindkraften gör att dessa, tillsammans med bioenergi och vattenkraft kommer att kunna bära ett industriland i den relativt nära framtiden.

Dessutom, om jag vore för kärnkraft så skulle jag, onekligen satsa på den nya typ av kärnkraftverk som använder bränslet betydligt effektivare, producerar mindre avfall och betydligt lägre halveringstid för avfallet, (något mer överskådliga 1000 år än mellan 500000 och 100000 år).

Inte på gammal och osäker rysk teknologi!

Vad vet du om Rosatoms AES-2006 reaktor egentligen?
Citera
2014-12-07, 22:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Vad vet du om Rosatoms AES-2006 reaktor egentligen?

Tja, det räcker ju ganska bra att veta att det hela, från början, är en sovjetiskt 70-tals konstruktion.

Att man sedan byggt ett lite skal över reaktorerna för att de skall se en smula säkrare och västerländska ut är enbart patetiskt. Gastryck och annan kan spräcka vilken omslutning som helst, bara trycket är tillräckligt högt.

Tjernobyl var iof av en annan konstruktion, men det ryska sk. "säkerhetstänkandet" har väl sin grund i den ryska kulturen, även när det gäller andra reaktorer. Annars kan inte rysk kultur och säkerhetstänkande nämnas i samma mening.

Jag kom ihåg så väl, inför kärnkraftsomröstningen om kärnkraft på 80-talet att det hävdades att Ryska kärnkraftverk var lika säkra som västerländska. Mmm, jo kanske man skulle kunna säga lika osäkra, åtminstone om den västerländska reaktorn utsätt för Tsunami och lite annat. När inte ens den japanska, super disciplinerade personalen kunde hantera situationen, vad kommer då att hända med den finsk ryska personalen? Inte för att Tsunami kan förekomma i Östersjön, men väl rysk experiment lusta och finsk fylla. För att inte tala om att Ryssland har ett nytt utpressningsmedel emot både Sverige och Finland: "Det kan tänkas att en rysk missil lyckas hamna fel" och ställa till med en lite kärnkraftskatastrof för Finland och Sverige.

Ingen ansvarstagande människa i väst litar på Putler för en sekund, utom den, otroligt nog, officiellt NATO vänliga Finländska Statsministern, som borde byta namn till Urho Kekkonen 2.0

Och Putler sitter och flinar i sin dadja: Äntligen så har han lyckats splittra Sverige och Finland!

Ok! förlåt Finland. Ryssland kan kanske bygga STORA säkra saker:

Citat:
Safety features include a containment building and missile shield. It has full emergency systems that include an emergency core cooling system, emergency backup diesel power supply, advanced refueling machine, computerized reactor control systems, backup feedwater supply and reactor SCRAM system. The nuclear reactor and associated systems are in a single building with another building for the turbogenerators. The main building comprises the reactor, refueling machine and diesel backup power supply, steam generators and reactor control systems.

http://en.wikipedia.org/wiki/VVER

Men fan vet, när jag kommer att tänka på Kursk.

Hur som helst så är jag jävligt irriterad över att Finland är så undfallande gentemot Putlers fascistiska Ryssland. Och jag är också jävligt irriterad på att Finland, promp, måste skaffa en ny kärnkraftsanläggning när du vindkraft kommer att bli ekonomiskt lönsamt om fem, max tio år. När solpaneler ständigt blir mer effektiva, (svensk uppfinning som "givetvis" gått vidare till Kina), och billigare. Samt när så väl Finland som Sverige kryllar av biobränsle och vattenkraft.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-12-07 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in