Citat:
Ursprungligen postat av
Quipu
Vad vet du om Rosatoms AES-2006 reaktor egentligen?
Tja, det räcker ju ganska bra att veta att det hela, från början, är en sovjetiskt 70-tals konstruktion.
Att man sedan byggt ett lite skal över reaktorerna för att de skall se en smula säkrare och västerländska ut är enbart patetiskt. Gastryck och annan kan spräcka vilken omslutning som helst, bara trycket är tillräckligt högt.
Tjernobyl var iof av en annan konstruktion, men det ryska sk. "säkerhetstänkandet" har väl sin grund i den ryska kulturen, även när det gäller andra reaktorer. Annars kan inte rysk kultur och säkerhetstänkande nämnas i samma mening.
Jag kom ihåg så väl, inför kärnkraftsomröstningen om kärnkraft på 80-talet att det hävdades att Ryska kärnkraftverk var lika säkra som västerländska. Mmm, jo kanske man skulle kunna säga lika osäkra, åtminstone om den västerländska reaktorn utsätt för Tsunami och lite annat. När inte ens den japanska, super disciplinerade personalen kunde hantera situationen, vad kommer då att hända med den finsk ryska personalen? Inte för att Tsunami kan förekomma i Östersjön, men väl rysk experiment lusta och finsk fylla. För att inte tala om att Ryssland har ett nytt utpressningsmedel emot
både Sverige och Finland: "Det kan tänkas att en rysk missil lyckas hamna fel" och ställa till med en lite kärnkraftskatastrof för Finland
och Sverige.
Ingen ansvarstagande människa i väst litar på Putler för en sekund, utom den, otroligt nog, officiellt NATO vänliga Finländska Statsministern, som borde byta namn till Urho Kekkonen 2.0
Och Putler sitter och flinar i sin dadja: Äntligen så har han lyckats splittra Sverige och Finland!
Ok! förlåt Finland. Ryssland kan kanske bygga STORA säkra saker:
Citat:
Safety features include a containment building and missile shield. It has full emergency systems that include an emergency core cooling system, emergency backup diesel power supply, advanced refueling machine, computerized reactor control systems, backup feedwater supply and reactor SCRAM system. The nuclear reactor and associated systems are in a single building with another building for the turbogenerators. The main building comprises the reactor, refueling machine and diesel backup power supply, steam generators and reactor control systems.
http://en.wikipedia.org/wiki/VVER
Men fan vet, när jag kommer att tänka på Kursk.
Hur som helst så är jag jävligt irriterad över att Finland är så undfallande gentemot Putlers fascistiska Ryssland. Och jag är också jävligt irriterad på att Finland, promp, måste skaffa en ny kärnkraftsanläggning när du vindkraft kommer att bli ekonomiskt lönsamt om fem, max tio år. När solpaneler ständigt blir mer effektiva, (svensk uppfinning som "givetvis" gått vidare till Kina), och billigare. Samt när så väl Finland som Sverige kryllar av biobränsle och vattenkraft.