2014-12-07, 13:07
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller med till fullo. "Vi" tror alla att syftet med att skicka Yara till Sverige var att familjen skulle komma efter. Klart att "familjen" inte kan/vill verifiera det.

Fast just det har de ju faktiskt allihop verifierat i förhör. En av de omständigheter som gör deras agerande så obegripligt.
Citera
2014-12-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det fanns inget aktivt ärende som rörde flickan på det sätt att socialtjänsten skulle ha gjort eller gjorde någon form av uppföljning.
Skolan fick besked av socialtjänsten att det fanns ett ärende men ]det ärendet var ärendet angående vårdnadshavare
När god man fanns skedde troligtvis någon form av avrapportering eftersom hon träffade Yara regelbundet.
Familjen sågs som en familj vilken som och familjer i allmänhet har ingen kontakt med socialtjänsten som tittar på hur barnen har det hemma.

[i]Ok - ett ärende angående vårdnadshavare.

Men hur såg det ärendet ut menar du och är det något man/vi känner till nu?
Vi vet att Rami utsågs till Yaras vårdnadshavare dokument finns om beslut i tingsrätt.

När rektor ringer till soc (och då är vi inne på de absolut sista dagar/veckorYara är i livet), efter påtryckning från flera lärare varav en lärare inte blev insläppt och fick se flickan
Rektor får tala med en socsekr som inte är insatt i fallet och som har väldigt bråttom för hon ska iväg på ett möte.
Lite luddigt (min uppfattning) säger hon ngt om vårdnadshavare och ärendet är ej avslutat

Jag undrar bara vad som står i fam Ramis ärende? Varför var det inte avslutat?

Två frågor som inte kan vara svåra att svara på (om man inte börjar trassla in sig i att alla slutar och att man går på knäna...osv)
Citera
2014-12-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men det är väl klart att de, Yaras föräldrar, visste hur "smugglingen" skulle gå till. Allt annat är naivt. Men varför ville de så gärna till Sverige? De var ju medelklass o verkade leva ett relativt gott liv i Palestina. Det var inget krig då? Varför fly?

Det finns extrema inrikespolitiska problem, släktbaserade konflikter och en rad andra skäl som inte handlar om "akut fallande bomber". Gaza är konservativt och biofamiljen verkar inte förankrad. De kan faktiskt ha goda skäl det vi inte. De verkar inte (på ytan) alls vara av samma material som paret.

Att mördarparet aldrig skulle ha tillåtits sätta sin fot i Sverige är väl uppenbart. Stenhård social kontroll i hemlandet hade varit utmärkt i det fallet. Biofamiljen är ju en annan histora och det lär vi aldrig få veta. Personligen önskar jag att de inte fick det (Holland o Norge vore bättre). Men för mig handlar det om signaler och att Yara var ett ankarbarn. Det ska inte fungera.
Citera
2014-12-07, 13:11
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är inga stora flyktingströmmar från Gaza därför att det går att leva där. Det är inte Syrien, Irak eller Kobane. Det är inte bra att leva där ur många aspekter men man får skilja på olika länder. "Världen" är inte ett helvete med Sverige som enda undantag.

Om barnet är traumatiserat och behöver vila ut så skickar man det väl till släktingar i Amman, Jordanien eller varför inte till Bethlehem. Det finns ingen självklarhet att det skickas till Sverige. Tvärtom eftersom det är en farlig resa långt bort.

Yara skickades till Sverige för att hela familjen skulle ha möjlighet att komma hit. Många av deras utsagor handlar delvis om att få stanna och delvis om att vi mänskligt sett försöker rationalisera den skuld vi alla skulle känna i en liknande situation. Tror jag.

Ja, kort och gått så var det nog precis så. De ville alla komma hit och såg alternativet att först skicka Yara för att sedan komma hit på anknytning. En del tycker att det är det vidrigaste man kan göra och andra anser att det förvisso inte är ett beundransvärt tillvägagångssätt, men att det förmodligen setts som "ett nödvändigt ont" för att lyckas få en trygg tillvaro TILLSAMMANS.
Det händer i parti och minut utan att följden blir så ohygglig som den blev nu.
Citera
2014-12-07, 13:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
1) Om man inte känner en person och om det finns mycket man inte vet, så föredrar jag att utgå från att en person fungerar på ett mänskligt sätt. Det tycker jag är att starta på +- noll snarare än att vara "positiv". Om man utgår från att folk är bovar och banditer, känslokalla egoister etc så kan det bli orättvist. Det är också mindre sannolikt rent statistiskt - de flesta är inte psykopater.
Sen har vi "confirmation bias", att man uppmärksammar och tar till sig sådant som bekräftar den inledande uppfattningen mer än det som talar emot (vilket "drabbar" oss allihop gissar jag).
Det är mycket vi inte vet om Yaras biologiska familj - hur de tänker och känner, hur mycket de älskar sina barn etc. Vi skapar alla teorier och spekulerar, fyller igen vita fläckar på kartan i vår fantasi och försöker förstå. Då "riskerar" man att bedöma fel, det gör vi alla förstås. Det jag tror kan vara fel.

MEN, jag tycker det skulle vara värre att ha fel på det viset att man smutskastar och "dömer" föräldrarna orättvist än om man tar fel åt andra hållet. Och med andra hållet så menar jag inte att utmåla dem som felfria helgon utan att utgå från att de är mänskliga med både fel och brister, men med goda intentioner som de allra flesta av oss. Om den utgångspunkten visar sig vara fel så kan man justera sin uppfattning och ingen större skada har skett. Om jag grovt smutskastar enskilda personer på Sveriges största internetforum, och har fel, då tycker jag det vore värre.

Det är en sak att spekulera - det kan vara si och det skulle också kunna vara så - att vara öppen för olika möjligheter. En annan sak att tvärsäkert "döma" och smutskasta personerna. Att skapa trådsanningar av illvilliga spekulationer.

Jag tycker också det är förmätet* att tro att man vet hur man själv skulle agera i en situation som är väldigt långt från ens egen. Det vet man inte. Om du lever i trygghet och fred så vet du inte hur du skulle agera i en krigssituation. Jag vet inte hur jag skulle agera om jag blev rånad eller kidnappad för det har jag aldrig blivit. Jag visste inte hur jag skulle reagera om en familjemedlem dog förrän det hände.

2) Människan vill ha ordning på tillvaron. När något hemskt har hänt så efterrationaliserar man ofta, ser mönster och tycker att man borde kunnat förutse det på förhand. Men för att "döma" en människas beslut och handlingar så måste man försöka leva sig in i vad den personen visste vid den tidpunkten. Att döma utifrån facit är meningslöst och orättvist. (Känns som självklarheter egentligen men det verkar behöva sägas).

"Men mina syskon är trygga och pålitliga människor, det vore en helt annan sak". Det trodde antagligen Yaras föräldrar med. Hur många skulle i sin vildaste fantasi tro något sådant om sin egen bror?

3) Om man lägger ett invandringspolitiskt filter över hela sin världsbild så, ja då kan det bli lite ensidigt.

Man kan ha olika åsikter om hur många Sverige borde ta emot, vilka regler som borde tillämpas etc. Det kan man diskutera i många trådar här och det är en fråga för Sverige som land att ta ställning till.

När det gäller enskilda personers och familjers agerande så är det helt normalt att man försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sin familj, utifrån de förutsättningar som råder. Borde de förutse att det finns folk i Sverige som inte vill ha dem här och därför stanna i Gaza för att inte uppröra någon SD-väljare?

Folk från alla länder, inkl Sverige, kämpar för att få Green Card till USA. Är det ondskefullt av dem? Borde de tänka att det finns folk i USA som tycker att färre borde få uppehållstillstånd? Folk fejkar äktenskap och allt möjligt.

Om det, mot förmodan, skulle bli krig i Sverige - vore det fel för en barnfamilj att försöka ta sig till ett tryggare land om möjligheten finns?

"De ville bara utnyttja sitt barn för att själva få PUT". Man kan också tänka att de önskade skapa en bättre framtid för hela sin familj, inklusive Yara. Sannolikt trodde de också att separationen skulle bli kortare.

"Hon sa till Yara att HÄRDA UT!!" Återigen, man kan inte tolka det uttalandet utifrån vad som hände sedan utan utifrån vad Madleen visste då. Då får det en helt annan innebörd än vissa läser in. Alltså, hur svårt kan det vara att föreställa sig att man har olika kunskap vid olika tillfällen och att olika personer inte besitter samma information?
Att Yaras situation var outhärdlig, det vet vi nu. Obegripligt hemskt -och att få höra att hon skulle härda ut när det var outhärdligt.

Det Madleen visste var att Yara längtade - "härda ut, snart ses vi" - det skulle en mamma säga till sitt barn som är på koloni över sommaren, en förälder som jobbar utomlands och har barnet på internat i Sverige.

Jag tror inte Yaras föräldrar är helgon och jag tycker inte det var bästa beslutet att skicka Yara hit. Men, jag utgår inte från att de är ondskefulla monster med dåliga intentioner. Tills motsatsen bevisas utgår jag från att de nu lider fruktansvärt och kommer plågas av skuld och självförebråelser livet ut. Att de går igenom olika faser av sorg och kris. Att de för att hantera sin egen skuld kanske hemfaller åt att skylla på andra/varandra också. Det mest sannolika är att de reagerar som de flesta andra människor skulle reagera i samma situation - inte att de är starkt avvikande.

Som tongångarna gått i tråden kan man uppleva ett behov av att försvara föräldrarna för att väga upp. Det betyder inte att jag tror de är Jesus och moder Theresa. Och visst kan man säkert påverkas av att man vill se en mamma som kärleksfull.

Sorry för lång text. Försöker förklara ordentligt i stället för att munhuggas i en massa inlägg.

EDIT: Eller naivt/okunnigt. Ungdomar t ex brukar tro att de vet precis.

Håller med om varje ord, bra formulerat!
Citera
2014-12-07, 13:16
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det finns extrema inrikespolitiska problem, släktbaserade konflikter och en rad andra skäl som inte handlar om "akut fallande bomber". Gaza är konservativt och biofamiljen verkar inte förankrad. De kan faktiskt ha goda skäl det vi inte. De verkar inte (på ytan) alls vara av samma material som paret.

Att mördarparet aldrig skulle ha tillåtits sätta sin fot i Sverige är väl uppenbart. Stenhård social kontroll i hemlandet hade varit utmärkt i det fallet. Biofamiljen är ju en annan histora och det lär vi aldrig få veta. Personligen önskar jag att de inte fick det (Holland o Norge vore bättre). Men för mig handlar det om signaler och att Yara var ett ankarbarn. Det ska inte fungera.

Håller med. Vi ska inte skicka signaler som säger att vi accepterar att man skickar barn ensamma hit. Det kan ALDRIG vara rätt.
Citera
2014-12-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Han bär utan tvekan huvudansvaret. Vi ska heller inte glömma han slår hårdast.

Nu kommer det fram ljus i det mörker som har lagts sig över tråden. Tack och lov.

Yara är död, och den enda upprättelse hon får, är postumt denna rättegång

Inte ens skitföräldrarna medverkar i rättegången, och det visar hur lite hon betydde om man bortser från framtida bidragsförsörjning åt föräldrarna och klanen.

Det enda vi har konkret från Yara själv, är vittnesmål från skolkamrater.

Det pågår en rättegång om ett barn som offrats av människosmugglare. Förvisso hennes egna föräldrar!

Skitföräldrar som inte vet något om sitt barns liv, annat än att hon gillande snö.
Men annars är det "normalt". Intressant eftersom diskussionen blir snömos när fel uppfattningar förmedlas i tråden.

Att Yara gillade snö är en efterkonstruktion från föräldrarna som tittat på 1 år gamla fotografier, i Yaras Facebook. De enda fotografier som är tagna privat av Yara där hon framstår som ett vanligt barn. Det var gode mannen som var ute och gick med Yara.

Före och efter dessa fotografier finns det inget som dokumenterar att någon såg på Yara ur mänskligt perspektiv. Inga foton togs av Yara, förutom där hon framstår som en skugga på Skype, i en dator på ett bord bland tårtor och oaptitliga käringar.

Märkligt att ingen tänker på avsaknaden av fotografier, teckningar och allt annat från ett barn i dessa tider där tekniken möjliggör daglig kontakt. Alla de som försvarar skitföräldrarna skulle inte acceptera undanflykter i ett år som att en laptop eller iphone är trasig, när de vill ha kontakt med sitt barn. Ett samtal till Yaras skola hade löst det problemet med Skypande på avtalade tider.

När man påstår att Yara gillade snö, blir det lika brutalt som misshandeln. För föräldrarna hade inget eget intresse i Yara som person när hon levde, och nu måste de visa för syns skull, att de inte är skitföräldrar, och då lutar de på dessa fotografier, av det döda ankarbarnet.

Typiskt för lögnare att dokumentera sina lögner med "bevis", som bilder på Yara i snö, som "bevis" på att Yara gillade Sverige och snö.

Kan man mäta hur korkade folk i Sverige är som går på denna skit?

Yaras liv är reducerat till fotografier, det första en bild på en flicka i rosa kappa framför en bombad byggnad, på Gaza; asylskäl ett!

Sen som ett sönerslaget lik, dött ankarbarn, används bilder än en gång för att "bevisa" att hon gillade Sverige. Bilder tagna av en främling, den gode mannen. Asylskäl i steg två för skitföräldrarna.

I garderoben hade dessa mördare en plastkasse med pass. Men det är "normalt", eller hur?
Inget matbord eller regelbundna måltider, men det är ju också "normalt".
Flickan Yara var ett riktigt klantarsel som ramlar i trappor, går in i dörrar och ramlar på lekplatsen, och det är lika "normalt" som att inte uppsöka läkarvård för benbrott.

För det är ju "normalt" för arabiska kvinnor och barn att gå omkring med blåmärken!

Hur mycket ska vi ge avkall på civilisationen och mänskliga rättigheter för att inte vara rasist eller SD?

Dessa skitföräldrar är så moraliskt korrupta att de till och med blir utstötta på Gaza och i övriga arabvärlden.

Om det är så väl att det inte är tillåtet att vanvårda barn på Gaza, ska vi hindra att lag och ordning upprätthålls på Gaza? Är det sylskäl att detta patrask inte vill åka dit för barnmisshandel eller trafficking? Ska Sverige bli ett tillhåll för Gazas kriminella? Kriminella som har fruar som inte kommer arbeta, men föder 10 inavlade barn, som försörjs av oss? Finns det kapacitet i skolorna för dessa barn i Sverige med inlärningsproblem?

Fakta är att Yara förmedlat att de båda slår henne, men Rami hårdast. Fakta är att ett barn förmedlat att hon blir bränd med cigaretter. Det är starkt, och det är tung bevisning, och inte snömos.
Citera
2014-12-07, 13:22
Medlem
...eller hur går det till egentligen?
Kan vem som helst skicka hit något 7årigt barn och säga att vi har bestämt att familjen Svensson ska bli vårdnadshavare för detta barn och sedan spikar man det i Tingsrätten och så håller mmyndigheterna tummarna att inget otrevligt ska hända?
Och skulle det börja dimpa in rapporter om otrevligheter så gör sig myndigheten oanträffbar
Citera
2014-12-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Håller med. Vi ska inte skicka signaler som säger att vi accepterar att man skickar barn ensamma hit. Det kan ALDRIG vara rätt.
Håller med. Fjäskandet för bioföräldrarna skickar FEL SIGNALER!
Citera
2014-12-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja, kort och gått så var det nog precis så. De ville alla komma hit och såg alternativet att först skicka Yara för att sedan komma hit på anknytning. En del tycker att det är det vidrigaste man kan göra och andra anser att det förvisso inte är ett beundransvärt tillvägagångssätt, men att det förmodligen setts som "ett nödvändigt ont" för att lyckas få en trygg tillvaro TILLSAMMANS.
Det händer i parti och minut utan att följden blir så ohygglig som den blev nu.

Det är sant men nu när de är här så borde de berätta sanningen. Om de var så omtänksamma föräldrar som de menar att de var så visste de säkert hur Yara hade det. Deras vittnesmål skulle kunna hjälpa rätten att ta reda på vad som egentligen hände. De har förlorat sitt barn men de tiger och ljuger för att förbättra sitt anseende. Vad spelar deras anseende för roll ens för dem själva. Om min dotter hade dödats på detta sätt så skulle jag berätta allt oavsett om jag själv stod i dålig dager. Om jag vore dem så skulle jag inte vilja bosätta mig i Sverige.
Citera
2014-12-07, 13:44
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är sant men nu när de är här så borde de berätta sanningen. Om de var så omtänksamma föräldrar som de menar att de var så visste de säkert hur Yara hade det. Deras vittnesmål skulle kunna hjälpa rätten att ta reda på vad som egentligen hände. De har förlorat sitt barn men de tiger och ljuger för att förbättra sitt anseende. Vad spelar deras anseende för roll ens för dem själva. Om min dotter hade dödats på detta sätt så skulle jag berätta allt oavsett om jag själv stod i dålig dager. Om jag vore dem så skulle jag inte vilja bosätta mig i Sverige.

Håller med i stora delar men vad är det du tror att de undanhåller?
Är det faktumet att de ville ha PUT och Yara blev inkörsporten till det? Isf så hjälper ju inte det att lösa mordet?
Du menar säkert något annat som de tiger om och gissar väl inte att de tiger om något så klart?
Citera
2014-12-07, 13:47
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att Yara gillade snö är en efterkonstruktion från föräldrarna som tittat på 1 år gamla fotografier, i Yaras Facebook. De enda fotografier som är tagna privat av Yara där hon framstår som ett vanligt barn. Det var gode mannen som var ute och gick med Yara.

Före och efter dessa fotografier finns det inget som dokumenterar att någon såg på Yara ur mänskligt perspektiv. Inga foton togs av Yara, förutom där hon framstår som en skugga på Skype, i en dator på ett bord bland tårtor och oaptitliga käringar.
Det finns många bilder på Yara tagna under våren och sommaren i Karlskrona. Där ser Yara hur glad, lekfull och välmående ut som helst, så jag kan tänka mig att när Mohammed och Madleen såg dem så hyste de absolut ingen oro för flickan.

När det gäller snön så är det väl inte helt otroligt att Yara har sagt att hon tycker det är jätteroligt med snö, något som man kanske inte ser så mycket av i Gaza (jag vet inte hur vintrarna är där). Många barn som kommer hit från sydligare länder är väldigt fascinerade av snön, som ju är någonting helt nytt och fascinerande för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in