2014-12-06, 08:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
Sist på bollen - plöjde alla handlingar igår men har inte gått igenom hela tråden.

Det sägs att IF kommer in i tråden och förklarar/berättar om sin kontakt med R.
Någon som har ett hum om var i tråden detta är? Har snabbkollat utan att lyckas hitta.
Någon vänlig själ?

Och här är hennes inlägg i tråden:
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Edit: Vi var fler tjänstvilliga såg jag.
Citera
2014-12-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukRocco
Utan att på något sätt ta Rami i försvar (jag hoppas att det kommer fram graverande TEKNISK bevisning mot honom eftersom att frun tiger som muren)
Men - det kan ju vara så att Yara försvarat sig. Det är nästan omöjligt att initialt (innan man ev går in i apati) inte försvara sig mot misshandel. Och Yara KAN ju ha fäktats för sitt liv, oavsett vem som bragde henne om det.

Minns att Rami har rivsår på armen (?) vid gripandet
Han påstår att Amani har tillfogat detta
Citera
2014-12-06, 08:56
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Rami är den som säger typ "jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig"
Nej, ett par anmärkningar på hans armar dokumenterades-kan det vara någon som försökt stoppa dessa armar från slag? Inga anmärkningar efter trubbigt våld i övrigt på hans kropp.

Förutom Yaras dryga 250 anmärkningar har Amani drygt ett 20 tal blåmärken under läkning. Dvs dagar, veckor sedan de uppstått. Många av dem är på benen (liksom Yara)

Hur har Amani fått alla dessa blåmärken? 1. Lever hon ett mycket aktivt liv där hon får sina törnar? 2 Utövar hon någon kampsport som ej framkommit? 3 Har hon slagit sig själv med något trubbigt? 4 Har barnen slagit henne? 5 Har hon fått det av att ha sprungit emot saker i hemmet när hon jagat familjen? 6 Kan det vara Rami som slagit henne?

Ja, visst är hon en gåta, denna Amani. Jag tror att Rami var en jäkel på att sparka, stampa och trampa. Vid sidan av cigarettbränning
Citera
2014-12-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Det låter som en utmärkt idé från socialförvaltningen att dom ser över sina rutiner vad gäller sin hanteringen av barn.
Jag är övertygad om att det finns barn idag i Sverige, både i missbruksfamiljer vårdnadstvister ankarbarn , som kommer att bli mycket glada

Det blir ju lite rörigt när Yara å ena sidan var ett öppet (ej avslutat) ärende?. Men å andra sidan så var hon inget ärende?

Det fanns inget aktivt ärende som rörde flickan på det sätt att socialtjänsten skulle ha gjort eller gjorde någon form av uppföljning.
Skolan fick besked av socialtjänsten att det fanns ett ärende men det ärendet var ärendet angående vårdnadshavare.
När god man fanns skedde troligtvis någon form av avrapportering eftersom hon träffade Yara regelbundet.
Familjen sågs som en familj vilken som och familjer i allmänhet har ingen kontakt med socialtjänsten som tittar på hur barnen har det hemma.
Citera
2014-12-06, 09:23
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
En sak jag funderar över är varför mamma M har en så annorlunda bild av Yara än vad de andra som kände henne har. Pappa M säger som svar på frågan om Yara var ett livligt barn att hon var det: "Mycket, ja. Väldigt mycket. Mycket, mycket inte bara lite." Det är rätt så stor emfas i denna beskrivning. Hyperaktiv tänker jag. Pappa M säger också att Yara var en mycket bortskämd flicka som aldrig behövde hjälpa till med något hemma.

Lärarna säger att hon i början var livlig, pigg och glad. En av klasskamraterna säger att hon inte springer lika fort som Yara. Rami och Amani säger att hon är "busig" och inte lyssnar. Att hon ljuger och hittar på. Vissa av lärarna säger också att hon ljuger mycket. Att hon åtminstone i början lekte och sprang som andra barn. Dessutom kan man anta att hon var en rätt så förslagen snattare. Hon försökte ofta ge bort saker till sina kamrater, dessa saker var alltid i originalförpackning. Pengar var det aldrig någon som såg att hon hade. Någon skolpersonal sa att Yara dessutom ofta tog saker från skolgården, bland annat sparkcykeln hon ska ha kört omkull med.

Mamma M är skeptisk till den bilden av dottern, hon menar att Yara var "snäll". Med det tänker jag att hon menar typ lugn, lydig, foglig. Mamma M tror inte på utsagor om att Yara var "busig i skolan. Att hon hoppar för mycket, lyssnar inte." Mamma M säger att "jag känner väldigt min dotter".

Det där sista ställer jag mig mycket tveksam till. Det skevar för mycket och Yara var när allt kommer omkring en dotter mamma M kunde avvara. Vild och bortskämd enligt pappa M, snäll och stillsam enligt mamma M. Pratar de om samma unge? Har det att göra med att i hemmet var det mamma M som stod för fostran och disciplinering och pappa M sket fullständigt i ungarna?

Jag tror mycket på den sista meningen du skrev. Barn kan vara som natt och dag beroende på vilken förälder/förskolepersonal de är med. Jag har arbetat med små barn sedan 1994, och har två döttrar, 8 och 3 år gamla. P.g.a att min man pendlar långt i arbetet så är det jag som är mest med dem och speciellt den yngsta men även den äldsta lyssnar mer på mig, och är i perioder även "gosigare" med mig, fast de älskar sin pappa. Det kan även vara tvärtom, har jag sett i jobbet, och ibland funkar bara mormor t.ex.
Jag tror att Yara var en mammig liten tjej. Och jag tror att Yaras mamma var lika tight med sin äldsta duktiga fina tjej, som jag är med min äldsta duktiga tjej. Det kortet som mamman har på sin Facebook-profil visar en Yara som man inte ser på andra bilder, som ser avslappnad och nöjd ut och mosar upp sin kind mot mammans ansikte, det ser knappt ut som hon om man jämför med de andra bilderna.

Mamman sade ju uttryckligen att hon först vägrat att gå med på att låta Yara resa, och antagligen är det därför hon fick utbrott när hon såg märken på Yara, bråkade med sin bror, bad honom att inte låta Yara leka ute med äldre flickor et.c.

Förmodligen, eller uppenbarligen stod Yara närmre sin mamma än någon annan här i världen, det var henne hon nämnde hela tiden att hon saknade. Det förklarar nog varför Yaras mamma såg henne som så lugn. Mina barn accelererar också när pappa kommer hem.
Citera
2014-12-06, 09:37
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Rami är den som säger typ "jag har fått mycket stryk av min fru, ni kommer att hitta mycket skador på mig"
Nej, ett par anmärkningar på hans armar dokumenterades-kan det vara någon som försökt stoppa dessa armar från slag? Inga anmärkningar efter trubbigt våld i övrigt på hans kropp.

Förutom Yaras dryga 250 anmärkningar har Amani drygt ett 20 tal blåmärken under läkning. Dvs dagar, veckor sedan de uppstått. Många av dem är på benen (liksom Yara)

Hur har Amani fått alla dessa blåmärken? 1. Lever hon ett mycket aktivt liv där hon får sina törnar? 2 Utövar hon någon kampsport som ej framkommit? 3 Har hon slagit sig själv med något trubbigt? 4 Har barnen slagit henne? 5 Har hon fått det av att ha sprungit emot saker i hemmet när hon jagat familjen? 6 Kan det vara Rami som slagit henne?
Ja, det kan vara försvarsskador. Tror ni polis, åklagare och de som dömer genomskådar honom?

EDIT: det är väl klassiskt i mord, misshandels och våldtäktsmål att offret har många skador och GM har lite grann, som h*n tillfogats av offret. De brukar tex kolla efter hudskrap under offrets naglar. Frågan är också var på armarna skadorna sitter antar jag. Om du har skador på undersidan av underarmen är väl typisk avvärjningsskada om man blir angripen. (Höjer högerarmen om man är högerhänt för att skydda huvudet varvid "våldet" kommer på armen i stället).
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-06 kl. 10:20.
Citera
2014-12-06, 09:46
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bits1975
Jag tror mycket på den sista meningen du skrev. Barn kan vara som natt och dag beroende på vilken förälder/förskolepersonal de är med. Jag har arbetat med små barn sedan 1994, och har två döttrar, 8 och 3 år gamla. P.g.a att min man pendlar långt i arbetet så är det jag som är mest med dem och speciellt den yngsta men även den äldsta lyssnar mer på mig, och är i perioder även "gosigare" med mig, fast de älskar sin pappa. Det kan även vara tvärtom, har jag sett i jobbet, och ibland funkar bara mormor t.ex.
Jag tror att Yara var en mammig liten tjej. Och jag tror att Yaras mamma var lika tight med sin äldsta duktiga fina tjej, som jag är med min äldsta duktiga tjej. Det kortet som mamman har på sin Facebook-profil visar en Yara som man inte ser på andra bilder, som ser avslappnad och nöjd ut och mosar upp sin kind mot mammans ansikte, det ser knappt ut som hon om man jämför med de andra bilderna.

Mamman sade ju uttryckligen att hon först vägrat att gå med på att låta Yara resa, och antagligen är det därför hon fick utbrott när hon såg märken på Yara, bråkade med sin bror, bad honom att inte låta Yara leka ute med äldre flickor et.c.

Förmodligen, eller uppenbarligen stod Yara närmre sin mamma än någon annan här i världen, det var henne hon nämnde hela tiden att hon saknade. Det förklarar nog varför Yaras mamma såg henne som så lugn. Mina barn accelererar också när pappa kommer hem.
Ja, de verkar ha haft en kärleksfull relation. Jag tänker också på en bild - kanske samma som du - där mamman håller om/kramar båda sina döttrar. Det är inte en fejkad gulle-gullbild utan äkta känslor, det ser man som du beskriver.

Mamman var som du säger också den som låg på och bråkade med Amani och sin bror för att få prata med Yara via skype, som blev arg över hennes skador etc. Hon verkar definitivt inte vara likgiltig för hennes öde utan som att hon tänker på henne hela tiden. Pappan hälsade lite när han gick förbi medan mamman skypade typ.
Citera
2014-12-06, 09:56
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kanske att en del tar om samma sak många gånger, men det är väl bara att hoppa över det som inte intresserar dig. Vi tar gärna del av det som du tycker är relevant.
Läs gärna inlägg 13048 och diskutera med mod i pm.
Om man resonerar på det sättet kan man ju strunta i moderering. "Läs bara det du är intresserad av, ignorera de du inte gillar etc". Men så enkelt är det inte. När tråden spårar ut sänks kvaliteten generellt. Det blir svårare att överblicka relevanta inlägg och seriösa användare tröttnar. Till sist kan ett gäng på tre-fyra personer ta över och tränga ut övriga som inte orkar vada genom alla inlägg om "klaner", put, etc.

Det blir ganska falskt ibland. Om Yara hade fått leva och bli en vuxen arab så hade hon varit lika hatad. Nu är hon minderårig och har dött får hon sympati, i a f då hon mördats av landsmän. Frågan är hur tongångarna varit om hon dödats av svenskar?

Det har jag gjort men inte fått svar än - men jag väntar inte att de ska ha jour på fredag kväll och lördag morgon. PS, bättre att länka än att hänvisa till inläggsnummer då dessa ändras ifall något inlägg raderas.
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-06 kl. 10:15.
Citera
2014-12-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Om man resonerar på det sättet kan man ju strunta i moderering. "Läs bara det du är intresserad av, ignorera de du inte gillar etc". Men så enkelt är det inte. När tråden spårar ut sänkt kvaliteten generellt. Det blir svårare att överblicka relevanta inlägg och seriösa användare tröttnar. Till sist kan ett gäng på tre-fyra personer ta över och tränga ut övriga som inte orkar vada genom alla inlägg om "klaner", put, etc. Det blir ganska falskt ibland. Om Yara hade fått leva och bli en vuxen arab så hade hon varit lika hatad. Nu är hon minderårig och har dött får hon sympati, i a f då hon mördats av landsmän. Frågan är hur tongångarna varit om hon dödats av svenskar?

Det har jag gjort men inte fått svar än - men jag väntar inte att de ska ha jour på fredag kväll och lördag morgon. PS, bättre att länka än att hänvisa till inläggsnummer då dessa ändras ifall något inlägg raderas.
Min fetning. Tack för tipset, det har jag inte tänkt på.

Jag ser på din mängd inlägg att du har stor erfarenhet av Flashback, så jag respekterar din inställning och kan hålla med till en del, särskilt när det gäller upprepningar. Rasistiska inlägg har jag inte sett så många i tråden, jag har följt den från start. Hatet jag ser är riktat mot personerna som gjort detta och mot dem som har gjort Yara till en så utsatt liten flicka.
Visa mig gärna ett rasistiskt inlägg.

Edit.Tillägg: Det är de åtalade och föräldraparet som själva för in kulturella aspekter i sina resonemang, så det kan vara lätt att tro att det spelar in. Hjärpes medverkan tyder ju på att även åklagaren tror att det har betydelse för själva rättegången.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-12-06 kl. 10:11.
Citera
2014-12-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag tror att Rami var en jäkel på att sparka, stampa och trampa. Vid sidan av cigarettbränning

Vi kan förstås tro det. Men ingenting av detta är relevant så länge det inte finns en tillstymmelse till bevisning. Att Rami skulle ha släckt cigaretter på Yara, eller stampat och trampat på henne finns det ingen som helst bevisning på. Yara var bara ett barn, inget helgon. Vad hon har sagt till sina skolkompisar kan inte tas som sanning, i synnerhet då hennes skolkompisar också verkar ha försökt undvika henne av någon anledning. Det framgår av FUP att hon försökte ge dem små gåvor hela tiden. Var dessa saker någonting som hon hade snattat eller hade hon fickpengar. Jag har hela tiden ansett det viktigt att veta varför Yaras föräldrar agerade så som de gjorde genom att skicka sin dotter, just denna dotter, till dessa suspekta individer som nu är misstänkta för att dödat henne, och vad de misstänkta har för bakgrund egentligen. Samtidigt förstår jag att det är av underordnad betydelse huruvida Yara var ett så kallat ankarbarn, huruvida Amani är en smugglare eller Rami en haschrökande, misslyckad kvinnotjusare.
Senast redigerad av nantale 2014-12-06 kl. 12:09.
Citera
2014-12-06, 12:00
Medlem
bits1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ja, de verkar ha haft en kärleksfull relation. Jag tänker också på en bild - kanske samma som du - där mamman håller om/kramar båda sina döttrar. Det är inte en fejkad gulle-gullbild utan äkta känslor, det ser man som du beskriver.

Mamman var som du säger också den som låg på och bråkade med Amani och sin bror för att få prata med Yara via skype, som blev arg över hennes skador etc. Hon verkar definitivt inte vara likgiltig för hennes öde utan som att hon tänker på henne hela tiden. Pappan hälsade lite när han gick förbi medan mamman skypade typ.

Ja, det är den bilden jag menar, där kroppsspråk och ansiktsuttryck är väldigt talande, känner igen både mig själv och min 8-åriga dotter i den.

Och hennes beteende som både så skilda människor som Yaras pappa och den misstänkta kvinnan vittnar om visar att hon var en väldigt "hönsig" mamma som trots yngre syskon ville sitta i timmar och prata med Yara och titta på henne. Jag blir så frustrerad på de misstänktas attityd med lögner svammel och allt, för jag känner att de är skyldiga hennes mamma att inte behöva gå resten av livet och inte veta vad som hände och VARFÖR. Det påtalade även poliserna som förhörde Amani, att det var grymt mot Yaras mamma.
Citera
2014-12-06, 12:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vi kan förstås tro det. Men ingenting av detta är relevant så länge det inte finns en tillstymmelse till bevisning. Att Rami skulle ha släckt cigaretter på Yara, eller stampat och trampat på henne finns det ingen som helst bevisning på. Yara var bara ett barn, inget helgon. Vad hon har sagt till sina skolkompisar kan inte tas som sanning, i synnerhet då hennes skolkompisar också verkar ha försökt undvika henne av någon anledning. Det framgår av FUP att hon försökte ge dem små gåvor hela tiden. Var dessa saker någonting som hon hade snattat eller hade hon fickpengar. Jag har hela tiden ansett det viktigt att veta varför Yaras föräldrar agerade så som de gjorde genom att skicka sin dotter, just denna dotter, till dessa suspekta individer som nu är misstänkta för att dödat henne, och vad de misstänkta har för bakgrund egentligen. Samtidigt förstår jag att det är av underordnat betydelse huruvida Yara var ett så kallat ankarbarn, huruvida Amani är en smugglare eller Rami en haschrökande, misslyckad kvinnotjusare.

Men nu fanns tydligen brännmärken på Yara, liksom märken som av skor på hennes bröstkorg. På Amani fanns gott om blåmärken i olika läkningsstadier, på Rami fanns några få ytliga rispor. Dessa omständigheter får mig att tänka i banor att han var en jäkel på att sparka, trampa, stampa och bränna med cigaretter. Plus förstås att han på ett flagrant sätt visat upp vilken formidabel fähund han är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in