Det fetade: Ja, när man börjar använda barn eller ljuga och använda andra personers pass eller personnummer anser jag att det är fel. Att använda barn kan man kanske kalla ondskefullt med den insikt som en del av oss har i resultat av denna hantering.
Vi har fått kritik av Europarådet för vår bristande hantering av ensamkommande barn.
Men ER kanske är med i SD?
Att vara vaksam på och misstänksam mot föräldrar som uppenbarligen medverkar till flyktingsmuggling är ett sätt att bekämpa den eskalerande strömmen av ensamma barn som kommer. För BARNENS skull!
Man har inte ens brytt sej om Yara när hon kom hit.
See no evil -hear no evil. Bekvämt och PK. Jag skulle även vilja kalla det toleransrasism.
Mitt inlägg handlar inte om svensk politik och myndighetsutövning eller hantering av ensamkommande barn. Du svarar på något annat än det jag skriver och menar.
Det kostar i runda slängar runt 100.000 kr. Per person. Att smugglas från Gaza till Sverige. Kanske är det extrapris på barn. Eller mängdrabatt. Men detta är en hög ekonomisk investering för varje familj.
1. Oftast skickas äldsta och/eller det duktigaste barnet. Därför att de förväntas klara en svår resa och hjälpa familjen på plats. Man betalar inte stora summor till människosmugglare för att "bli av" med ett illa omtyckt barn.
2.Ankarbarn är utsatta därför att.
*De är helt utlämnade till släktingars godtycke.
*Lojala och mindre benägna att berätta om svårigheter om det riskerar familjens återförening.
*Utan språk, kulturella koder och socialt nätverk.
Det betyder inte att alla ankarbarn far illa. Men många gör det och alla ankarbarn utsätts för stora påfrestningar vi kan önska att barn slapp.
Föräldrar (goda och onda) skickar sina barn för att det är ett effektivt sätt att få asyl för hela familjen. Vill man förändra detta så måste man förändra systemet som gör detta möjligt Att lasta indivduella föräldrar är meningslöst.
Objektivt finns det inget som talar för att Yaras föräldrar skulle ha velat sin dotter något ont. Tvärtom verkar hon ha haft det bra hos sin biofamilj i Gaza. Sedan kan man tycka att de var omömeslösa och okänsliga som inte genomskådade paret eller uppfattade sitt barns signaler.
Men det handlar om ankarbarns utsatthet som familjens "räddare". Man kanske inte ser det man inte vill se eftersom familjens återförening är målet.
Det finns någon märklig trådsanning om att Amina kanske "hjälpte" sina släktingar eller "tog" Yara från Gaza till Sverige.
Om man tror detta så tycker ag man ska vara så vänlig att ringa Interpol så de kan lägga ner sin verksamhet. Människosmuggling är inte något man ägnar sig åt sisådär. Utan en extremt lukrativ, kriminell och farlig verksamhet.
OM Amina har varit inblandad så krävs erfarenhet och kontakter. Vi har en påse pass, rykten från Gaza, en resa till Egypten och olika utsagor. Och det var två barn som landade hemma hos paret.
Om som hypotes resan gick från tunnlarna till Egypten vidare till Abu Dhabi och Förenade Araberimenten. Så kan Amina mycket väl ha varit med på någon av etapperna även om hon var höggravid. Ankomsten till Sverige kan också ha varit någon månad tidigare än det datum då Yara registrerades.
Människosmugglare lär ha ett antal kompetenser. En av dem är kyla inför människoliv
Parets kyla inför Yara stämmer väl överens med det.
Det här paret är inga duvungar och kan vara av betydligt erfarnare och hårdare virke än hur de utmålas i tråden.
Ta en sån sak som hur Yara kom till Sverige. Det har både polisförhören och tingsrättsförhandlingarna intresserat sig för och frågat om, så det måste vara relevant att diskutera här.
Om man utgår ifrån att föräldrarna talar sanning, att de verkligen inte visste riktigt hur det gick till, så tyder det på en ansvarslöshet som gränsar till likgiltighet för flickans väl och ve.
Det var inte krig just när Yara smugglades hit, det fanns inte det panikläge som begripligt nog råder ibland. Då blir de övertalade av ingifta Amani och Yaras mormor att smuggla ut Yara utan att veta detaljer, utan att betala, utan att ha kontakt med henne förrän hon befinner sig i Karlskrona. De vet inte riktigt vilken dag hon lämnade Gaza, men kan på ett ungefär säga när hon kom till Sverige. En uppgift myndigheter kan kontrollera, den minns de.
Om man istället utgår ifrån att dessa föräldrar är lika måna om sina barn som de flesta föräldrar är, vilket jag tror, så tog de noga reda på alla detaljer. De såg till att Amani fick pengar till alla tunnlar och smugglare och biljetter som behövdes på vägen, höll telefonkontakt under tiden, och visste tiden flygets avgång från Kairo (om det var därifrån de flög).
Men då måste man få fråga varför de inte säger som det är. Mammans story är att utpeka Amani som supersmugglare, en oerhört pålitlig, självsäker och kärleksfull kvinna, som man kan överlämna sin äldsta och traumatiserade dotter till för att få ett bättre liv. Pappan har lämnat flera olika versioner av hur han tror det gick till ( bara Amani, via släkt i Emiraten, med en smugglare han tom namngav i ett polisörhör) men vill verka ovetande om detaljer. Varför? Det måste vara ett av de viktigaste beslut de någonsin tagit. Det är inte trovärdigt att de tagit reda på mindre än man gör när man köper en begagnad bil.
Det är en gåta för mig varför de inte bara säger hur det faktiskt gick till utan hävdar att de inte riktigt vet. Förutom det de vet kan kontrolleras. Ungefär som en förhärdad yrkeskriminell förhåller sig till sanningen (obs bara en liknelse). Det är en av flera gåtor som skapat de starka fördömandena här i tråden. (Pappan sa i förhör att mamman gett Amani tillstånd att slå Yara om hon t.ex kom för sent till skolan, mamman sa att hon aldrig någonsin skulle säga så, nej, absolut inte. Var flickan lugn eller livlig? Skrek hon eller skrek hon inte när hon slog sig? Visste Rami att hon skulle komma eller inte? Älskade Yara Sverige eller längtade hon hem?) Bara ett axplock av frågetecken kring föräldrarnas påståenden, som har gett upphov till spekulationer här.
Ta en sån sak som hur Yara kom till Sverige. Det har både polisförhören och tingsrättsförhandlingarna intresserat sig för och frågat om, så det måste vara relevant att diskutera här.
Om man utgår ifrån att föräldrarna talar sanning, att de verkligen inte visste riktigt hur det gick till, så tyder det på en ansvarslöshet som gränsar till likgiltighet för flickans väl och ve.
Det var inte krig just när Yara smugglades hit, det fanns inte det panikläge som begripligt nog råder ibland. Då blir de övertalade av ingifta Amani och Yaras mormor att smuggla ut Yara utan att veta detaljer, utan att betala, utan att ha kontakt med henne förrän hon befinner sig i Karlskrona. De vet inte riktigt vilken dag hon lämnade Gaza, men kan på ett ungefär säga när hon kom till Sverige. En uppgift myndigheter kan kontrollera, den minns de.
Om man istället utgår ifrån att dessa föräldrar är lika måna om sina barn som de flesta föräldrar är, vilket jag tror, så tog de noga reda på alla detaljer. De såg till att Amani fick pengar till alla tunnlar och smugglare och biljetter som behövdes på vägen, höll telefonkontakt under tiden, och visste tiden flygets avgång från Kairo (om det var därifrån de flög).
Men då måste man få fråga varför de inte säger som det är. Mammans story är att utpeka Amani som supersmugglare, en oerhört pålitlig, självsäker och kärleksfull kvinna, som man kan överlämna sin äldsta och traumatiserade dotter till för att få ett bättre liv. Pappan har lämnat flera olika versioner av hur han tror det gick till ( bara Amani, via släkt i Emiraten, med en smugglare han tom namngav i ett polisörhör) men vill verka ovetande om detaljer. Varför? Det måste vara ett av de viktigaste beslut de någonsin tagit. Det är inte trovärdigt att de tagit reda på mindre än man gör när man köper en begagnad bil.
Det är en gåta för mig varför de inte bara säger hur det faktiskt gick till utan hävdar att de inte riktigt vet. Förutom det de vet kan kontrolleras. Ungefär som en förhärdad yrkeskriminell förhåller sig till sanningen (obs bara en liknelse). Det är en av flera gåtor som skapat de starka fördömandena här i tråden. (Pappan sa i förhör att mamman gett Amani tillstånd att slå Yara om hon t.ex kom för sent till skolan, mamman sa att hon aldrig någonsin skulle säga så, nej, absolut inte. Var flickan lugn eller livlig? Skrek hon eller skrek hon inte när hon slog sig? Visste Rami att hon skulle komma eller inte? Älskade Yara Sverige eller längtade hon hem?) Bara ett axplock av frågetecken kring föräldrarnas påståenden, som har gett upphov till spekulationer här.
tankar om det fetade: Kan de vara rädda för repressalier? Människosmugglare låter inte som några man vågar ange/stöta sig med, tänker jag när jag läser vemkoms:s inlägg.
1) Om man inte känner en person och om det finns mycket man inte vet, så föredrar jag att utgå från att en person fungerar på ett mänskligt sätt. Det tycker jag är att starta på +- noll snarare än att vara "positiv". Om man utgår från att folk är bovar och banditer, känslokalla egoister etc så kan det bli orättvist. Det är också mindre sannolikt rent statistiskt - de flesta är inte psykopater.
Vad gäller mördarna är det naturligt att man går in med ett annat ingångsvärde då de snabbt kunde konstateras som ansvariga för Yaras lidande och död.
Sen har vi "confirmation bias", att man uppmärksammar och tar till sig sådant som bekräftar den inledande uppfattningen mer än det som talar emot (vilket "drabbar" oss allihop gissar jag).
Det är mycket vi inte vet om Yaras biologiska familj - hur de tänker och känner, hur mycket de älskar sina barn etc. Vi skapar alla teorier och spekulerar, fyller igen vita fläckar på kartan i vår fantasi och försöker förstå. Då "riskerar" man att bedöma fel, det gör vi alla förstås. Det jag tror kan vara fel.
MEN, jag tycker det skulle vara värre att ha fel på det viset att man smutskastar och "dömer" föräldrarna orättvist än om man tar fel åt andra hållet. Och med andra hållet så menar jag inte att utmåla dem som felfria helgon utan att utgå från att de är mänskliga med både fel och brister, men med goda intentioner som de allra flesta av oss. Om den utgångspunkten visar sig vara fel så kan man justera sin uppfattning och ingen större skada har skett. Om jag grovt smutskastar enskilda personer på Sveriges största internetforum, och har fel, då tycker jag det vore värre.
Det är en sak att spekulera - det kan vara si och det skulle också kunna vara så - att vara öppen för olika möjligheter. En annan sak att tvärsäkert "döma" och smutskasta personerna. Att skapa trådsanningar av illvilliga spekulationer.
Jag tycker också det är förmätet* att tro att man vet hur man själv skulle agera i en situation som är väldigt långt från ens egen. Det vet man inte. Om du lever i trygghet och fred så vet du inte hur du skulle agera i en krigssituation. Jag vet inte hur jag skulle agera om jag blev rånad eller kidnappad för det har jag aldrig blivit. Jag visste inte hur jag skulle reagera om en familjemedlem dog förrän det hände.
2) Människan vill ha ordning på tillvaron. När något hemskt har hänt så efterrationaliserar man ofta, ser mönster och tycker att man borde kunnat förutse det på förhand. Men för att "döma" en människas beslut och handlingar så måste man försöka leva sig in i vad den personen visste vid den tidpunkten. Att döma utifrån facit är meningslöst och orättvist. (Känns som självklarheter egentligen men det verkar behöva sägas).
"Men mina syskon är trygga och pålitliga människor, det vore en helt annan sak". Det trodde antagligen Yaras föräldrar med. Hur många skulle i sin vildaste fantasi tro något sådant om sin egen bror?
3) Om man lägger ett invandringspolitiskt filter över hela sin världsbild så, ja då kan det bli lite ensidigt.
Man kan ha olika åsikter om hur många Sverige borde ta emot, vilka regler som borde tillämpas etc. Det kan man diskutera i många trådar här och det är en fråga för Sverige som land att ta ställning till.
När det gäller enskilda personers och familjers agerande så är det helt normalt att man försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sin familj, utifrån de förutsättningar som råder. Borde de förutse att det finns folk i Sverige som inte vill ha dem här och därför stanna i Gaza för att inte uppröra någon SD-väljare?
Folk från alla länder, inkl Sverige, kämpar för att få Green Card till USA. Är det ondskefullt av dem? Borde de tänka att det finns folk i USA som tycker att färre borde få uppehållstillstånd? Folk fejkar äktenskap och allt möjligt.
Om det, mot förmodan, skulle bli krig i Sverige - vore det fel för en barnfamilj att försöka ta sig till ett tryggare land om möjligheten finns?
"De ville bara utnyttja sitt barn för att själva få PUT". Man kan också tänka att de önskade skapa en bättre framtid för hela sin familj, inklusive Yara. Sannolikt trodde de också att separationen skulle bli kortare.
"Hon sa till Yara att HÄRDA UT!!" Återigen, man kan inte tolka det uttalandet utifrån vad som hände sedan utan utifrån vad Madleen visste då. Då får det en helt annan innebörd än vissa läser in. Alltså, hur svårt kan det vara att föreställa sig att man har olika kunskap vid olika tillfällen och att olika personer inte besitter samma information?
Att Yaras situation var outhärdlig, det vet vi nu. Obegripligt hemskt -och att få höra att hon skulle härda ut när det var outhärdligt.
Det Madleen visste var att Yara längtade - "härda ut, snart ses vi" - det skulle en mamma säga till sitt barn som är på koloni över sommaren, en förälder som jobbar utomlands och har barnet på internat i Sverige.
Jag tror inte Yaras föräldrar är helgon och jag tycker inte det var bästa beslutet att skicka Yara hit. Men, jag utgår inte från att de är ondskefulla monster med dåliga intentioner. Tills motsatsen bevisas utgår jag från att de nu lider fruktansvärt och kommer plågas av skuld och självförebråelser livet ut. Att de går igenom olika faser av sorg och kris. Att de för att hantera sin egen skuld kanske hemfaller åt att skylla på andra/varandra också. Det mest sannolika är att de reagerar som de flesta andra människor skulle reagera i samma situation - inte att de är starkt avvikande.
Som tongångarna gått i tråden kan man uppleva ett behov av att försvara föräldrarna för att väga upp. Det betyder inte att jag tror de är Jesus och moder Theresa. Och visst kan man säkert påverkas av att man vill se en mamma som kärleksfull.
Sorry för lång text. Försöker förklara ordentligt i stället för att munhuggas i en massa inlägg.
EDIT: Eller naivt/okunnigt. Ungdomar t ex brukar tro att de vet precis.
Tack för den. Mycket av det du skrev där är klokt och bra, en del mindre välbetänkt. En del av det du tillskriver mig kan jag ta till mig och annat är mig fjärran.
Min utgångspunkt är att orätt begicks mot flickan Yara och att man inte agerade med hennes bästa för ögonen. Att påvisa motsägelser i bioföräldrarnas egna utsagor är, enligt mig, inte smutskastning. Att påpeka att välvilja inte gör tolkningar sannare bara för att de är välvilliga gör mig inte till en hatisk rättshaverist. Eller naivare än exempelvis du själv.
Det är inga stora flyktingströmmar från Gaza därför att det går att leva där. Det är inte Syrien, Irak eller Kobane. Det är inte bra att leva där ur många aspekter men man får skilja på olika länder. "Världen" är inte ett helvete med Sverige som enda undantag.
Om barnet är traumatiserat och behöver vila ut så skickar man det väl till släktingar i Amman, Jordanien eller varför inte till Bethlehem. Det finns ingen självklarhet att det skickas till Sverige. Tvärtom eftersom det är en farlig resa långt bort.
Yara skickades till Sverige för att hela familjen skulle ha möjlighet att komma hit. Många av deras utsagor handlar delvis om att få stanna och delvis om att vi mänskligt sett försöker rationalisera den skuld vi alla skulle känna i en liknande situation. Tror jag.
Håller med till fullo. "Vi" tror alla att syftet med att skicka Yara till Sverige var att familjen skulle komma efter. Klart att "familjen" inte kan/vill verifiera det.
De vill ju stanna Kulturellatantella. Någonstans finns en grundhistoria som vi aldrig kommer att få ta del av om deras skäl. Deras utsagor (med alla sina brister pg. av översättning och rörighet) är väl delvis försök att framstå i så bra dager som möjligt.
Men om vi vänder på det.
*Varför ansträngde Madleen sig så mycket att ha kontakt med Yara? Det märks att Amina är irriterad Och om flickan var en belastning som de ville slippa så finns det ingen anledning att reta paret och envisas med kontakt.
*Varför var Yara en så pigg och glad flicka när hon kom? Hade hon varit illa behandlad i Gaza så lär hon ha uppvisat ett annat beteende.
*Varför är bildmaterialet (det vi har tillgång till) så entydigt i att det visar upp vad vilken familjebaserad medelklass i Gaza som helst skulle kunna visa? Med alla dessa kalas och välklädda barn. Vore miljön en misär tror ja inte den typen av bilder hade existerat.
Jag tycker som dig att vissa lögner är uppenbara lögner men tror att det snarare har med familjens försök att lösa sin nuvarande situation. Inte speciellt sympatiskt. Men men....
Något jag har funderat på med Mohammeds tidga utsagor är om han fick hjälp i alla mediauttalanden. Familjen har en god vän på palestinska ambassaden i Stockholm och jag får för mig att de försökt hjälpa honom med mediahantering. Ren spekulation från min sida. Men jag tycker M pendlar mellan det som låter genuint, pålagt och självklart vad som skyddar dem.
Människor skyddar sig själva och sin familj. Nu såg jag honom på minnesstunden. Han var mycket, mycket ledsen och det var inte spelat. Han var i ett upplösningstillstånd som inte går att spela och det handlade om flickan. Så jag är väl färgad av det.
tankar om det fetade: Kan de vara rädda för repressalier? Människosmugglare låter inte som några man vågar ange/stöta sig med, tänker jag när jag läser vemkoms:s inlägg.
De kan inte berätta exakt hur Yara kom hit. Det tror jag är uteslutet. Möjligtvis för polisen men inte offentligt. Själv tror jag att Amina var inblandad och sågs som en garant av familjen. Jag tror att det är sannolikt att Amina har varit inblandad i människosmuggling förut.
Men det är väl klart att de, Yaras föräldrar, visste hur "smugglingen" skulle gå till. Allt annat är naivt. Men varför ville de så gärna till Sverige? De var ju medelklass o verkade leva ett relativt gott liv i Palestina. Det var inget krig då? Varför fly?