2014-11-26, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Den första anmälan till Socialförvaltningen kom 8 Mars 2012. Yara hade då varit EN månad i Sverige av sina 15 månader.

*Uppgiftslämnaren 8 mars berättar hur han hittade en tvååring i hissen När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.

Grannar har i efterhand vittnat om att de oroade sig i ETT ÅR för Yara. Illa klädd, ofta blåmärken skötandes tvätt och barnpassing var något som förekom under ett helt år innan hon mördades. Enligt grannarna.

Vi vet inte NÄR exakt våldet började men misären verkar ha varit total från ett mycket tidigt stadium.

Dessa uppgifter kommer vara centrala den dagen kampen om barnen börjar. Det kan bli mycket infekterat om fosterföräldrana fäster sig vid barnen och barnen knyter an normalt, så som de bör göra i åldrarna 1- 4 år, och äldre. Särskilt när bristerna varit så stora med rätt stimulans.

Det är då kulturkrocken kommer ställas på sin spets, och ge prov på hur svensk lagstiftning kommer tillämpas gentemot folk som dessa barnplågare. Det är rädslan för att ingripa som varit en komponent i denna sak, och som det ser ut nu undrar jag vad som ska till för att Rami och Madi någon gång ska kunna få tillbaka sina barn.
Citera
2014-11-26, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Denna min spekulation har sin bakgrund i det här vittnesmålet:
FUP s. 434
Jörg, utbildningssamordnare, Korta vägen:
Rami hade börjat den utbildningen 13 jan.
Vid ett möte med polisen ... Ashour ... ställde frågor om familjevåld. Han ställde bl.a. en fråga om hur polisen gjorde för att säkerställa att målsägandes uppgifter inte togs tillbaka och hur de dokumenterades. Hansson hade svarat något i stil med att man filmade förhöret med målsägande."
Alltså att det kanske såddes ett frö om filmande då?

Jag reagerade också på den detaljen från förhören med Ramis arbetskamrater.

Rami ställer alltså frågor om familjevåld på detta polismöte. Och frågar "hur polisen gör för att säkerställa målsägandes uppgifter och hur dessa dokumenteras." Ordagrant om förhöret stämmer. Varvid polisen svarar att dessa filmas. Vilket Rami x antal månader senare gör. När flickan redan är död.

Vi vet när Korta Vägen började men inte hur nära just detta infomöte var i relation till morddagen.

Det känns sisådär som något som skulle tala för Ramis oskuld. Snarare en märklig detalj liksom hans intresse för att arbeta mot "våld mot kvinnor och barn".

OM Rami är oskyldig har han allt att vinna på att vara sanningsenlig. Han riskerar inte bara långvarigt fängelse utan en dödsdom. Och möjligheterna att börja om i Holland med den dödsdomen hängande över sig är obefintliga enligt mitt förmenande. Att han ljuger framgår av förhören. Den enklaste förklaringen till att han ljuger kan ju vara att han har något graverande att dölja i relation till mordet och till Yara.

.
Citera
2014-11-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dessa uppgifter kommer vara centrala den dagen kampen om barnen börjar. Det kan bli mycket infekterat om fosterföräldrana fäster sig vid barnen och barnen knyter an normalt, så som de bör göra i åldrarna 1- 4 år, och äldre. Särskilt när bristerna varit så stora med rätt stimulans.

Det är då kulturkrocken kommer ställas på sin spets, och ge prov på hur svensk lagstiftning kommer tillämpas gentemot folk som dessa barnplågare. Det är rädslan för att ingripa som varit en komponent i denna sak, och som det ser ut nu undrar jag vad som ska till för att Rami och Madi någon gång ska kunna få tillbaka sina barn.

Jag undrar om den kampen någonsin kommer att börja. Om det blir långvariga fängelsestraff kommer barnen vara relativt stora och förhoppningsvis del av en annan familj när någon av individerna kommer ut.

Det andra problemet är att jag inte kan se hur de ska kunna ha tillgång till sina barn eftersom båda kommer att leva under dödshot som kräver skyddad identitet. Det är bli svårt för dem att gömma sig i Europa. Dessutom med barn.

Möjligtvis kommer det att bli en strid om att barnen ska växa upp muslimskt. Vilket jag tror är Amanis omskrivning för att de ska växa upp med hennes släktingar. Vilket jag innerligt hoppas de slipper. Och hoppas de här barnen får en möjlighet att börja om i en ny familj. De bär verkligen på ett tungt bagage.
Citera
2014-11-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har läst just den biten av Ramis första vittnesmål igen.
Det var det jag hade i bakhuvudet när jag tidigare funderade över Yaras sängvätning och Amanis eventuella raseri över det. Tjafset om att göra i ordning madrassen på den ödesdigra dagen. Det har ju varit uppe av och till: onani eller ett försök att få bukt med sängvätandet eller bara överdriven renlighet eftersom hon ansågs smutsig i skolan (blev retad för det).
Men Amani var svartsjuk och är det fortfarande.

Tillägg apropå Remarks edit ovan
även små tjejer kan onanera - och gör det också
PS
I dagens DN föreslås "flittra" som tjejers motsvarighet till "runka" (NoN-sidan)
:-)

Stämmer inte med vad du skriver. Flickan var rädd, barn kan då kissa på sig oavsett ålder, kallas för stress/enures.
Människan hade ett helvete, Det finns enligt rättsläkaren inga misstankar om sexuella övergrepp avseende henne vagina. Onani är vanligt hos småbarn, ingenting konstigt med det....Du kanske också upptäckte snoppen/snippan i den åldern, So what?

Överdriven renlighet kan det inte vara tal om, lägenhet såg ut som värsta tillhållet..verkar vara ett tillhåll inför andra bättre aspekter...det där var inte ett hem!Skitigt och toftligt.
Ett barn på 9 år är fortfarande ett barn med alla aspekter som det innebär.
Tösen var rädd.
Fy fan för dessa människor som gjorde detta mot henne. Ankarbarn ( som i andra obskyra inlägg) spelar ingen roll.
Detta är ett barn som har fått sätta livet till, oavsett bakomliggande orsaker, Bakomliggande orsaker har i detta fall ingen som helst mening till att en 9 års flicka efter ett år i Sverige får sätta livet till på värsta tänkbara sätt. Inte en jävel oavsett socialnämnden, skola, mm har reagerat. "Ja, ja en arabisk flicka som inte platsar egentligen i vårt samhälle...det vet vi ju hur de är" ....orka....

Jag blir så otroligt ledsan över detta. Önskar Sverige hade USA regler över domar.

Låt dessa människor hållas och om vi blundar tillräckligt blir det bra...........
Varför har inte grannar, skola mm ringt? Rädsla att bli utsatt som är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jävla jobbigt för svenskar....konflikträdsla, oj vad jobbigit det blir! För att svenne eller annan som har lärt sig svennes kod (utlänniningar/främlingar))
Citera
2014-11-26, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Följaktligen finns det skäl att ifrågasätta trovärdigheten i allt han säger - även hans uppgifter om att Amani tidigare skulle ha misshandlat honom både med kavel, sladd och kniv, att han sett Amani slå Yara etc etc...

Exakt
Citera
2014-11-26, 07:09
Medlem
Det här målet handlar om mäns våld mot kvinnor och barn
Därför är det otroligt viktigt att sanningen kommer fram och jag hoppas att åklagaren förstår det.

På en del håll i Sverige har man börjat informera alla flyktingar (SFI) om männens både fysiska och psykiska våld gentemot kvinnor. Att detta är olagligt i Sverige.
Citera
2014-11-26, 09:14
Medlem
Pethruss avatar
Med tanke på Ramis sätt att utan anledning, först av allt i det första förhöret, förklara att han inte förgripit sig på Yara och dessutom påpeka att Yara (underförstått: "ingen annan") fört upp något i sin/hennes vagina...

Enligt rättsläkaren hade Yara inga skador i underlivet, men det behöver ju inte innebära att hon inte har utnyttjats sexuellt, utan bara att det i så fall inte gett några fysiska skador. Kan Rami ändå ha utnyttjat Yara på något sätt? Den omtalade bilden där Yara sitter i Ramis knä i soffan - en bild som väl är tagen i Gaza - ger faktiskt ett lite obehagligt intryck:

http://minfil.org/43a3hebeb1/Rami_och_Yara.jpg

Bilden kan naturligtvis vara helt oskyldig - en morbror som sitter med sin lilla systerdotter i knät och viskar någonting till henne, gnuggar näsan mot hennes kind eller ger henne en liten puss på halsen utan minsta sexuella baktanke. Men Yara ser väldigt spänd och obekväm ut.

Om (och detta är förstås enbart spekulationer) det är så att Rami t ex har rört vid Yara medan han tillfredsställt sig själv eller förmått Yara att tillfredsställa honom på något sätt, så skulle man kunna tänka sig att eventuella protester från hennes sida har kvästs med slag. Och hot om mer slag om hon inte gör som Rami vill.

Och Rami slår hårt!

Det här skulle kunna ha börjat i samband med att både Rami och Yara började få mer och mer frånvaro från praktik och skola (det var väl i januari-februari?)

Om sedan Amani upptäckte vad som försiggick och kände sig utkonkurrerad av "en annan 'kvinna' i huset" som kom mellan henne och Rami, så kan Yara ha blivit ansatt från två håll. En morbror som utnyttjade henne och en moster som ville ha bort henne.
Citera
2014-11-26, 10:23
Medlem
När skulle nästa rättegångsdag vara?
Citera
2014-11-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storakuken
När skulle nästa rättegångsdag vara?

Den 3:e december.
Citera
2014-11-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Den första anmälan till Socialförvaltningen kom 8 Mars 2012. Yara hade då varit EN månad i Sverige av sina 15 månader.

*Uppgiftslämnaren 8 mars berättar hur han hittade en tvååring i hissen När han hittat rätt dörr där tvååringen bodde såg han Yara sittandes bland blöjor och skräp, och ett spädbarn som låg ensam i sin avföring i köket.

Grannar har i efterhand vittnat om att de oroade sig i ETT ÅR för Yara. Illa klädd, ofta blåmärken skötandes tvätt och barnpassing var något som förekom under ett helt år innan hon mördades. Enligt grannarna.

Vi vet inte NÄR exakt våldet började men misären verkar ha varit total från ett mycket tidigt stadium.

Det verkar som om de flyttat från en stadsdel till en annan när de märkte att grannarna började märka hur det stod till i familjen.
Citera
2014-11-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Jag delar din syn på detta och mina tankar går nu också till tragedin i Marks kommun. Jag tänker på "Fanny" och "Rasmus" som hade knutit an 100 procent till sin fostermamma, fosterpappa och storebror.
Inkompetenta handläggare och chefer m fl inom socialtjänsten lät sin prestige gå före det som var bäst för barnen....
Jag har i tidigare inlägg skrivit att jag tycker att det skulle vara bättre om socialtjänst i en ANNAN KOMMUN än Karlskrona får sköta ärendet med småpojkarna i Yara-tragedin.
Citera
2014-11-26, 12:57
Medlem
Hecate72s avatar
Är det någon som har funderat kring möjligheten att Yara uppfyllde dubbelfunktion: ta hit sin familj i egenskap av ankarbarn OCH varit bortlovad till Rami? Givetvis under förutsättning att hon blev lovlig först vid 12 års ålder?
Det kan förklara Madis raseri...och är dessutom fullt möjlig upplägg i Palestina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in