Ok, ska försöka sluta med psykologin nu, måste bara svara på tidigare inlägg först
Citat:
Ursprungligen postat av
dip
Att slita fram ''psykopat'' eller ''OMG PERSONLIGHETSSTÖRNING!?!?!ONEONEONE'' (som dom senaste sidorna till stora delar, och ett antal innan dom bestått av) ur leken har dock ENORMT lite med det att göra. Och det du gråter om ovan har jag heller inte sagt en bokstav om, eller kommenterat angående.
(Eftersom det är i allra högsta grad relevant sett till hur man kommer bedöma saker när dom avkunnas)
Enklast om du inte bara förutsätter att människor är i verkligheten så som dom porträtterar att vara på internetforum. Så slipper du fler snedsteg då du fipplat runt bland sidorna i din psykologi A bok.
Bra även om du faktiskt lär dig greppa diagnoskriterierna för narcissism. Samt eventuellt granskar min posthistorik (särskilt i just psykologi och psykiatri delen) sen kan du ta sidorna i den där skolboken och använda dom till att torka dig själv i arslet med. Eftersom du med all önskvärd tydlighet ändå befäst att du är helt oförmögen att faktiskt greppa dess innehåll.
-----
Men absolut för resten av tråden också skall få lite underhållning på din bekostnad. Så snälla tala om för resten av klassen hur JH UTANFÖR sin direkta relation med just män (i detta fallet JH och JN) uppvisar ''klara psykopatiska drag (vad fan nu detta ens innebär!?!)
Eller var hon bara ''psykopat'' och personlighetsstörd när hon interagerade med dessa två? Dom måtte ha en ENORM otur då när hela hennes övriga omgivning varit helt skonad från hennes personlighetsstörning.
--
Ett sånt oerhört slöseri med energi att du inte ens borde få ha vägguttag hemma.
Det är absolut ingen idé att du försöker förödmjuka eller håna mig, jag är helt okänslig för sådant.
Om vi skulle leka med tanken att ta det mest basala från Wikipedia om narcissister och applicera det på dips senaste inlägg, så ser vi följande:
Citat:
Four dimensions of narcissism as a personality variable have been delineated: leadership/authority, superiority/arrogance, self-absorption/self-admiration, and exploitativeness/entitlement.[6]
A 2012 book on power-hungry narcissists suggests that narcissists typically display most, and sometimes all, of the following traits:[7]
An obvious self-focus in interpersonal exchanges
Problems in sustaining satisfying relationships
A lack of psychological awareness (see insight in psychology and psychiatry, egosyntonic)
Difficulty with empathy
Problems distinguishing the self from others (see narcissism and boundaries)
Hypersensitivity to any insults or imagined insults (see criticism and narcissists, narcissistic rage and narcissistic injury)
Vulnerability to shame rather than guilt
Haughty body language
Flattery towards people who admire and affirm them (narcissistic supply)
Detesting those who do not admire them (narcissistic abuse)
Using other people without considering the cost of doing so
Pretending to be more important than they really are
Bragging (subtly but persistently) and exaggerating their achievements
Claiming to be an "expert" at many things
Inability to view the world from the perspective of other people
Denial of remorse and gratitude
Jag försöker inte dra upp ett krig här, men jag måste konstatera inläggen fortsätter att ha en stark tendens åt det narcissistiska hållet.
Har lite väl mycket erfarenhet av personer med narcissistiska drag själv. Hade en chef ett tag bland annat som inte bara jag noterat hade dessa drag.
Ganska påfrestande, men när man insett var det felar så kan man mer framgångsrikt hantera en sådan så länge man håller huvudet kallt och fokuserar.
Efter ett tag kan man rent av lära sig hantera situationen och utföra diverse experiment för att få utvecklingen åt rätt håll
Chefen i fråga var, precis som JH verkar ha varit, en social och vid första anblick trevlig typ med många järn i elden och ett aktivt liv. Problemet var just att har inte förstod eller tog hänsyn till känslomässiga saker. Han hade till viss del lärt sig hantera sociala sammanhang och lärt sig vad han ska säga, men andra situationer funkade bara inte. Till exempel när vi satt runt fikabordet och bara drev med varandra och spelade på känslor. Då tog det inte många sekunder förrän han var utanför samtalet och drog. Han kunde utan vidare slänga ur sig oproportionerliga hot och vara allmänt läbbig och var en sådan som folk generellt bara samarbetade med en gång. Typiska drag var just att han la saker bakom sig hela tiden, brydde sig inte det minsta om "förbrukade" personer eller folk som han inte hade nån nytta av. Spelade liksom social på ett smått överdrivet sätt som många accepterade men som avvek från normen på ett sätt som var svårt att sätta fingret på.
Jag förstår inte riktigt att folk (och dip) verkar tro att en person med psykopatiska drag är nån som inte kan funka i samhället och som sticker ut direkt man ser den. Tvärt om hittar man dessa ofta ganska högt upp i hierarkin.
Dom allra flesta människor verkar inte vara medvetna om att det är drag av personlighetsstörning dom har att göra med. Istället lägger dom oändligt med energi och tid på att försöka behandla och förstå personen på vanligt vis. I många situationer lyckas dom få ihop det, men regelbundet gör personen något som är kraftigt sårande och som strider mot allt en människa med empati skulle göra.
På så sätt bryts till exempel personal med empati ned av chefer utan empati
Men egentligen har jag bara träffat en klockren psykopat genom åren. Det vara bra många år sedan, han var en som hängde med kompisgänget ibland. Trevlig, smart och omtyckt kille.
En dag började han predika om att vi skulle frysa ut en av tjejerna i gänget för att hon betett sig olämpligt. Alla ut om jag var snabbt med och accepterade hans predikningar med hull och hår. (grupptrycket var förstås starkt)
Jag tyckte det var fråga om småsaker och satte mig på tvären in i det längsta.
Tillslut hände något ganska unikt: Han blev fullkomligt vansinnig på mig, tog in mig i enrum och berättade exakt hur han hade planerat att lösa upp tjejens förhållande, frysa ut henne, och sedan "rädda" henne och få henne själv. Han ville bara få mig att sluta ställa till det för honom och se det "självklara" i hans plan.
Jag höll fasen på att tappa öronen, men det är nog det som gjort att jag är mer på min vakt mot dessa personlighetstyper.
Försöker misslyckades såklart, men psykopaten i fråga har idag fru och ett ordnat liv och var hur trevlig och vänlig som helst sist jag träffade honom.
Jag har absolut inga som helst problem att se hur JH skulle kunna funka som hon gjorde även om hon hade en personlighetsstörning av empati-brist typ.
Det skulle tvärt om med all sannolikhet oftast inte märkas, hon skulle av dom flesta bara uppfattas som lite svår och egensinnig i vissa lägen, men störningen skulle ha potential att slå igenom just i situationer som den rättsfallet handlar om.