2014-12-02, 14:39
  #9469
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Det är ju själva fan att man inte kan gå förbi bolaget utan att poppa in. Nu stod det så klart också en massa Rodenbach Vintage och annat mums på hyllorna, dock har jag två av dessa på ingång så där höll jag mig allt. Däremot blev det en Norwegian Wood från Haandbryggeriet, en Mikkeller Raspberry Trippelbock och DESSUTOM hittade jag ett parti med Underlig Jul från Nögne! Den förstod jag som att den inte skulle komma alls i år så lyckan är total är också väldigt nyfiken på Mikkellern så korkar nog upp den i eftermiddag

Återkom görna med en recension på Mikellern.
Citera
2014-12-02, 15:15
  #9470
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Återkom görna med en recension på Mikellern.

Så gärna, var inne på tanken, plus att jag precis slagit upp den

Jaha, en liten skönhet på 13 %, ska bli spännande:

Utseende: svart, lätt rödbrun färg med ca två fingrar högt skum
Doft: oj, hallon, hallonsylt, körsbär, belgisk jäst, sötlakrits, kanske lite toffeekola
Smak: en framträdande syra, lakritsen är tydlig, inslag av hallonen, len trots procenthalten, behaglig syra i eftersmaken, mycket bra balans!

Nu har jag inte druckit upp hela, långt ifrån, men kan inte låta bli att imponeras över balansen i denna öl! Ingen spritighet att tala om, otroligt len. Hallon och lakrits (som jag känner av mycket i smaken) fungerar väldigt bra tillsammans! Köp en flaska om ni kommer över, men är kanske smart att dela med någon, både pga. alkoholen och priset
__________________
Senast redigerad av KickAss-1337 2014-12-02 kl. 15:19.
Citera
2014-12-02, 15:55
  #9471
Medlem
Cameltotems avatar
De har nu ändrat receptet på Nils Oscar Hop Yard och är inte alls lika god och kraftfull.

Så nu letar jag efter något bättre eller något som kan ersätta den.

Som jag har förstått så är Hop Yard mycket malt i och en söt ale. Är dock ingen expert så rätta mig gärna så jag vet jag bör leta efter.
Citera
2014-12-02, 16:03
  #9472
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
De har nu ändrat receptet på Nils Oscar Hop Yard och är inte alls lika god och kraftfull.

Så nu letar jag efter något bättre eller något som kan ersätta den.

Som jag har förstått så är Hop Yard mycket malt i och en söt ale. Är dock ingen expert så rätta mig gärna så jag vet jag bör leta efter.

Lagunitas Maximus eller Oppigårds Thurbo Dubbel IPA skulle jag säga, bra skit med mycket humle
Citera
2014-12-02, 16:34
  #9473
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Lagunitas Maximus eller Oppigårds Thurbo Dubbel IPA skulle jag säga, bra skit med mycket humle


Testa denna och är lik! Är dock lite för stark i smaken för mig men ska helt klart ta och testa Lagunitas!

Tack!
Citera
2014-12-02, 18:45
  #9474
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Ja, tänkte också på det när jag läste de senaste inläggen. Jag skulle nästan till och med vilja påstå att jag har druckit välhumlade öl helt utan tillsatt frukt som har smakat betydligt fruktigare än till exempel riktiga kriekar smakar körsbär.

Jag tycker förrästen att ganglere2 och ni andra som säger er ogilla öl med tillsatt frukt (eller bär eller whatever) borde testa några bra fruktöl innan ni avfärdar konceptet helt. Att låta Timmermans kriek avgöra att ni inte gillar stilen vore väldigt synd, testa istället Boons version (som också finns i standardsortimentet men kostar lite mer) som är en riktig kriek och faktiskt smakar som den ska.

Jo, det tror jag kan stämma. Som jag har skrivit flera gånger så är denna typ av öl ett nytt område för mig så jag lyssnar gärna på de som vet mer. Timmermans kriek gillar jag inte alls. Möjligen som en slags törstsläckare då. Alldeles för mycket söt saftsmak för mig. Gillar inte läsk o.likn. öht.
Skulle helst vilja beställa hem några olika lambic/geuze/kriek och testa i hemmets lugna vrå. Synd att så få går att beställa enstaka flaskor av. Lite synd med ett helt kolli om man sedan inte gillar ölen. Jag är dock öppen för att testa t.ex. någon annan sorts kriek då ni nu säger att Timmermans inte är representativt för den öltypen även om jag från början helt har räknat bort allt som innehåller frukt som körsbär.

Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Det är ju själva fan att man inte kan gå förbi bolaget utan att poppa in. Nu stod det så klart också en massa Rodenbach Vintage och annat mums på hyllorna, dock har jag två av dessa på ingång så där höll jag mig allt. Däremot blev det en Norwegian Wood från Haandbryggeriet, en Mikkeller Raspberry Trippelbock och DESSUTOM hittade jag ett parti med Underlig Jul från Nögne! Den förstod jag som att den inte skulle komma alls i år så lyckan är total är också väldigt nyfiken på Mikkellern så korkar nog upp den i eftermiddag

Rodenbach Vintage kan jag rekommendera. Har själv nyligen införskaffat några flaskor för lagring.
Citera
2014-12-03, 18:09
  #9475
Medlem
upperkatts avatar
Är i princip nykterist, men idag då det är "drick en öl-dagen" dricker jag: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1606. Tycker inte alls den smakar eller luktar choklad, alkoholen döljer det väldigt mycket.
För mig smakar den precis som förra ölen jag drack: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1542, dvs alkohol.

Är det något man lär sig med tiden, att bortse från alkoholsmaken för att känna "den riktiga" smaken? För det går verkligen inte för mig.
Citera
2014-12-04, 15:41
  #9476
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Lagunitas Maximus eller Oppigårds Thurbo Dubbel IPA skulle jag säga, bra skit med mycket humle

Visserligen mycket gott öl, båda två. Men knappast maltigt och sött som det efterfrågades?

Någon mer än jag som gjort en egen julkalender? Dvs. en julöl varje dag fram till dopparedagen.
Citera
2014-12-04, 16:23
  #9477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Visserligen mycket gott öl, båda två. Men knappast maltigt och sött som det efterfrågades?

Någon mer än jag som gjort en egen julkalender? Dvs. en julöl varje dag fram till dopparedagen.

Jag kör antal öl varje dag, så idag blir det 4 st. Får bli 4 st hibernation...
Citera
2014-12-04, 16:31
  #9478
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Är i princip nykterist, men idag då det är "drick en öl-dagen" dricker jag: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1606. Tycker inte alls den smakar eller luktar choklad, alkoholen döljer det väldigt mycket.
För mig smakar den precis som förra ölen jag drack: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1542, dvs alkohol.

Är det något man lär sig med tiden, att bortse från alkoholsmaken för att känna "den riktiga" smaken? För det går verkligen inte för mig.
du känner inte skillnad på en chokladstout och en dunkel weissbier?

tja, allt med smak, oavsett öl, vin, ost, etc etc kräver träning.
Citera
2014-12-04, 17:13
  #9479
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
du känner inte skillnad på en chokladstout och en dunkel weissbier?

tja, allt med smak, oavsett öl, vin, ost, etc etc kräver träning.
Nej, inget alls. Dock så var det ju ett tag sedan jag drack förra så kan ju vara så att jag missminner mig, men just alkoholsmaken döljer väldigt mycket... för mig i alla fall.
Citera
2014-12-05, 09:40
  #9480
Medlem
Maledictuss avatar
Tips på hefeweizen? Är lite insnöad på veteöl just nu och framförallt hefeweizen. Har ni några schyssta tips på smakliga öl i denna kategori? Weihenstephaner, Paulaner och Schneider är ju klassiker men vad finns det mer som är tillgängligt i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in