Citat:
Ursprungligen postat av
GoteborgsKex
Söker lite inför hösten 2015, fick detta från en av big4 för M&A, någon som gjort dessa test eller liknande och kan berätta?
RfB Managerial och Graduate Numerisk B (oövervakad)
RfB Managerial och Graduate Verbal B (oövervakad)
Den första innehåller enklare aritmetikuppgifter som egentligen bara bygger på de fyra räknesätten, men man måste räkna ganska snabbt och få sina svar helt rätt, då svarsalternativen brukar ligga rätt nära varandra vilket gör uteslutningsmetoden ineffektiv. Det ingår även tabell- och diagramavläsning samt delvis läsförståelse för att klargöra de specifika räknevillkoren i varje uppgift, så det är alltså inte rena abstrakta ekvationer som man skall lösa.
Den andra är delvis lik orddelen på HP, dvs att du skall hitta den närmaste synonymen till ett visst ord bland fem alternativ, men även frågor av typen [ord1] förhåller sig till [ord2] som [ord3] förhåller sig till vilket av följande fem alternativ? Även detta test måste du hålla ganska högt tempo i för att hinna med alla frågor.
Som föregående postare rekommenderade så kan man hitta liknande test gratis online. Jag googlade själv på de fullständiga testnamnen innan jag gjorde dessa test och hittade då liknande varianter som även hade en inbyggd tidsgräns precis som de riktiga testen har. Min upplevelse var dock att dessa gratistest i genomsnitt hade något svårare frågor än de riktiga testen hade när jag väl gjorde dem.