2014-12-06, 12:56
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Herrejävlar! Nästan 18% på SD.

Frågan är om övriga institut vågar hålla ner SD på 11-12%, då riskerar de ju att förlora all trovärdighet. Gissningsvis blir valresultatet runt 20% för SD.

På ett sätt kommer dessa 20% inte att räcka ändå, eftersom etablissemanget kommer att köra med att "SD utlyste detta till en folkomröstning om invandringen, och 80% röstade för en fortsatt ökad invandring"

Både ja och nej. Jag kanske inbillar mig men jag upplever en förändring i förhållningssättet till SD i etablissemanget till det bättre. T.ex. f.d KD och C politikerna som diskuterar kring minskad invandring, Lejonkungens uttalande här om dagen, SVDs förändring till att blir något mer normala, Moderater i Skåne som vill samarbeta med SD m.m.

20% kommer inte att minska invandringen till de nivåer som SD vill, så man kan i en mening säga att det inte räcker, men med det resonemanget räcker inget förutom 51%. En ökning kommer dock fortsätta denna förändring tror jag
2014-12-06, 13:01
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Härligt att se att det finns potential för SD. Hoppas inte löfven ställer in nyvalet i ren panik när han ser sd's framfart.

Jag är mycket, mycket, orolig för detta. Men vad är alternativet?
2014-12-06, 13:01
Medlem
Med sådana siffror är nyvalet i fara.
2014-12-06, 13:05
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Både ja och nej. Jag kanske inbillar mig men jag upplever en förändring i förhållningssättet till SD i etablissemanget till det bättre. T.ex. f.d KD och C politikerna som diskuterar kring minskad invandring, Lejonkungens uttalande här om dagen, SVDs förändring till att blir något mer normala, Moderater i Skåne som vill samarbeta med SD m.m.

20% kommer inte att minska invandringen till de nivåer som SD vill, så man kan i en mening säga att det inte räcker, men med det resonemanget räcker inget förutom 51%. En ökning kommer dock fortsätta denna förändring tror jag

Gräsrötterna kan börja kräva att ledningarna i partierna skall avgå om de inte börjar förhandla med SD. De vill inte ha någon blocköverenskommelse som i praktiken innebär ett grovt svek mot sina egna väljare.
2014-12-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja om en majoritet fäller regeringens politik är det rimligt att de avgår. Demokrati kalas det för.

Inget sagt om det. Men just därför blir det nyval, eller hur? Inte en chans att Löfvén sitter med Regeringsmakten, svamlar till det, och mister makten. Nä då går han hellre med en smäll och sprider skulden på alla än står där själv som biggest loser i S-historia.
2014-12-06, 13:06
Medlem
trailblasers avatar
Stina Morian och Yougov hatar SD, kolla bara kommentarerna i artikeln, som en predikan ska de försöka förklara vilket styggelse det är att SD växer.
Baserat på detta, och att yougov med största sannolikhet viktar SD väldigt strängt, ser vi nu att golvet för SD är runt 17%.
2014-12-06, 13:06
Medlem
baggebo1s avatar
Kan tänka mig att det är en medveten manipulation att ge SD riktigt höga siffror just nu för att få sjuklövern att samarbeta och ställa in nyvalet.
2014-12-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Med sådana siffror är nyvalet i fara.

Återigen, vad är alternativet?

Att Löven och MP regerar på alliansens budget?
Att Löven sparkar ut MP och försöker få hjälp av C och FP som därmed spräcker alliansen?
Att S och alliansen regerar tillsammans?
Att Löven bildar regering själv med ynka 30%?
2014-12-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Det folk trodde var ju att han skulle avgå och låta talmannen föreslå en ny statsminister.

Ja och då rimligtvis han själv som ny statsminister men utan MP. Han valde dock att hålla fast med MP och inte ge alliansen ett bra bud (vad hade han att ge, han hade ju deras budget att utgå från). Nu sitter han med att utlösa nyval eller ge över regeringsmakten till alliansen. Det är klart att han löper linan ut med nyval, only on FB. Kasst läge för honom men han förlorar inte mer regeringsmakt på att chansa på nyval än att ge bort den med 100% innan nyår. Nu får han en chans att framstå som stark innan han avgår som partiledare och statsminister, istället för att framstå som klåpare och avgå nu.
2014-12-06, 13:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Inget sagt om det. Men just därför blir det nyval, eller hur? Inte en chans att Löfvén sitter med Regeringsmakten, svamlar till det, och mister makten. Nä då går han hellre med en smäll och sprider skulden på alla än står där själv som biggest loser i S-historia.

Vi har ett färskt val bakom sig och det normala hade då varit att pröva om det går att bilda en annan regering.

Löfven kan inte respektera det valresultat som folket har avgivit och därför begär han att folket ska ändra sig i ett nytt val. Han borde istället inse att det är folket som bestämmer vilken politik som ska föras och rätta sig efter det valresultat vi har.
2014-12-06, 13:12
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Frågan är om Löfven verkligen utlöser ett nyval när han får se SDs siffror i opinionen. Lär ju komma fler mätningar den här månaden som visar på höga siffror för SD.

29 december är ju först datumet han får utlösa nyval.

Å andra sidan har han ju deklarerat det så hårt att det blir svårt att ta tillbaka det. Men chansen finns ju efter SDs siffror.

Han utlyser nyval av en anledning: att krossa Alliansen. Han vet att KD och FP har väldigt liten odds att klara sig då de har väldigt få kärnväljare.

Socialdemokraterna klarar sig någorlunda i det här valet...
2014-12-06, 13:12
Medlem
trailblasers avatar
Det här är ett prov för alla medier, vågar de rapportera om dessa siffror eller tar det emot för mycket?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in