2014-12-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Frågan är om Löfven verkligen utlöser ett nyval när han får se SDs siffror i opinionen. Lär ju komma fler mätningar den här månaden som visar på höga siffror för SD.

29 december är ju först datumet han får utlösa nyval.

Å andra sidan har han ju deklarerat det så hårt att det blir svårt att ta tillbaka det. Men chansen finns ju efter SDs siffror.

Löfven sa också att han aldrig skulle regera på en alliansbudget, men det är just det han gör nu.
2014-12-06, 11:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Intressanta siffror för SD. Jag tycker att allting ställdes på sin spets redan i årets val och har svårt att se några större folkförflyttningar vad gäller val av parti. Alla som redan är tillräckligt oroade över Sveriges omstöpning har väl redan skridit till handling? Kanske sjunker Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal och nya skräckprognoser över några till till SD. Annars verkar det vara så att folk blir SDare först när det är försent som att stödet i småbyarna fördubblas först efter att invånarantalet likaså fördubblats.

Vilka skandaler tror ni Expressen har kvar i arkivet som de tänker "släppa" under valveckan? Jag gissar på att det blir något i stil med:

- Kommunalpolitiker i SD (13 på listan) i Brölåker åt negerboll.
- Forskare avslöjar: SD motarbetar det mångkulturella samhället.
- Åkessons gamla kassettejp med Ultima Thule upphittat!
- Researchgruppen: "Vi har lyckats kartlägga alla 800 000 SD röstare". Stor bilaga till veckans Expressen.
2014-12-06, 11:57
Medlem
Citat:
Frågan är om Löfven verkligen utlöser ett nyval när han får se SDs siffror i opinionen. Lär ju komma fler mätningar den här månaden som visar på höga siffror för SD.

Å andra sidan har han ju deklarerat det så hårt att det blir svårt att ta tillbaka det. Men chansen finns ju efter SDs siffror.

Vad är alternativet? Räcka över Regeringen till alliansen utan strid? Han skulle framstå som den största klanten i S någonsin, Juholt inräknad. Han hade Regeringsmakten och söp bort den genom att förhandla kasst och vara obstinat. Bättre att go with a bang.
2014-12-06, 11:58
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Vill absolut inte vara någon glädjedödare men det verkar som att Yougov har förändrat sin viktning efter valet till skillnad från de övriga instituten. Sentio och Yougov ligger nog närmast verkligheten. I förra mellanvalsperioden låg Yougov högre än Sentio vid några mätningar.

Men 17.7% är nog nära där SD ligger idag. Som sagt vill jag inte vara någon glädjedödare men det är nog i överkant i dagsläget med en sådan stor ökning. Till valet kan dock vad som helst hända

Du har absolut rätt. Men vi får inte glömma att Sentios 16,4 var INNAN SD:s presskonferens. Denna Yougov är den första som gjorts efter. Ska bli mycket intressant att jämföra den med Sentios nästa.
Det ser ut att bli en ljus vinter för en gångs skull

EDIT: Jag noterar att ingen av PK-blaskorna har rapporterat om denna nyhet... Bara beställaren Metro.
Senast redigerad av Flor-Ida 2014-12-06 kl. 12:12.
2014-12-06, 12:10
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Vad är alternativet? Räcka över Regeringen till alliansen utan strid? Han skulle framstå som den största klanten i S någonsin, Juholt inräknad. Han hade Regeringsmakten och söp bort den genom att förhandla kasst och vara obstinat. Bättre att go with a bang.

Det folk trodde var ju att han skulle avgå och låta talmannen föreslå en ny statsminister.
2014-12-06, 12:11
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Intressanta siffror för SD. Jag tycker att allting ställdes på sin spets redan i årets val och har svårt att se några större folkförflyttningar vad gäller val av parti. Alla som redan är tillräckligt oroade över Sveriges omstöpning har väl redan skridit till handling?

Skälen till att jag tror du har fel är att när 800.000 svenskar röstar på SD så kommer många fler nu våga välja SD. Opinionen för minskad invandring är mycket större än 800.000. Det är miljontals som håller med SD i invandringsfrågan.

Däremot håller jag med dig om att det i regel verkar krävas mycket närgången berikning innan Svenne banan vaknar. Grejen är den att Tiggarna hjälper till här, man kan ge en extra slant som tack där.

Jag tror fan jag ska ge en hundring till tiggaren vid ICA idag som tack för Yougov-festen.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-06 kl. 12:17.
2014-12-06, 12:13
Medlem
Härligt att se att det finns potential för SD. Hoppas inte löfven ställer in nyvalet i ren panik när han ser sd's framfart.
2014-12-06, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det är det jag säger, mot 20% och vidare. Andra största parti är inte längre en utopi.

Detta är en ren skräcksiffra för 7-klöverblocket, wow, detta var extremt starkt.

Alla riktiga Svenskar och alla invandrade som älskar Sverige och som vill skydda Sverige mot kaos, vi håller på att sänka 7K!

Ju mer folket genom opinionsundersökningar bekräftar att 7K gör fel, desto mer förbannad blir jag på ynkedomen 7K. Och jag som röstade MP 2010, känns länge sedan nu, haha.

PS. Yougovs senaste mätning innan den här: 10,9%, september.

Var det inte Stig Björn, eller vad han nu heter, som i senaste debatt trodde att SD skulle få lägre siffror? Får nästan lust att skicka dessa OU siffror till honom. Så kan han sitta där och gråta i jul
2014-12-06, 12:17
Medlem
MadScientists avatar
Herrejävlar!!! Skål fränder, nu tar vi tillbaka vårat land!
2014-12-06, 12:21
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:

Det finns inte mycket som pekar på att Löfvéns regering skulle klara en misstroendevotering, vilket blir riksdagens svar, om Svetsarn nu avviker från vad han utlovat. Regeringen agerar i desperation nu, och de övriga partierna inom strutsklövern verkar ha svårt att finna en väg ut genom denna nationella politiska "kris".
Varje nytt "genomtänkt" och lika förvirrat uttalande från Löfvéns freakshow om SD får bara motsatt effekt. "Strategerna" på Sveavägen har det lite kämpigt just nu.

Psykfallet Reinfeldt har avpolletterats, tramsregeringen med S+MP har havererat på bara några månader. En fantastisk höst!

Och SD ökar stadigt i OU.
2014-12-06, 12:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Grattis Sverige! Yougov kanske är att lita på då?

Valresultatet inom parantes:

Moderaterna: 23,1 procent (23,3)
Centerpartiet: 5,7 procent (6,1)
Folkpartiet: 5,0 procent (5,4)
Kristdemokraterna: 4,2 procent (4,5)
Miljöpartiet: 6,9 procent (6,8)
Socialdemokraterna: 29,6 procent (31,0)
Vänsterpartiet: 4,7 procent (5,7)
Feministiskt initiativ: 2,5 procent (3,1)
Sverigedemokraterna: 17,7 procent (12,8)

Övrigt: 0,7 procent

En sådan ökning till och man är sannolikt Sveriges andra största parti.
2014-12-06, 12:29
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
http://www.metro.se/nyheter/efter-regeringskaoset-sd-nara-18-procent/EVHnle!x15Xk3IDeIu4c/

17,7 %. Mätningen påbörjades efter nyvalet utlöstes

Blir ju så glad så vet inte om jag skall skratta eller gråta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in