2014-12-06, 12:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Herrejävlar! Nästan 18% på SD.

Frågan är om övriga institut vågar hålla ner SD på 11-12%, då riskerar de ju att förlora all trovärdighet. Gissningsvis blir valresultatet runt 20% för SD.

På ett sätt kommer dessa 20% inte att räcka ändå, eftersom etablissemanget kommer att köra med att "SD utlyste detta till en folkomröstning om invandringen, och 80% röstade för en fortsatt ökad invandring"
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Vad är alternativet? Räcka över Regeringen till alliansen utan strid? Han skulle framstå som den största klanten i S någonsin, Juholt inräknad. Han hade Regeringsmakten och söp bort den genom att förhandla kasst och vara obstinat. Bättre att go with a bang.

Ja om en majoritet fäller regeringens politik är det rimligt att de avgår. Demokrati kalas det för.
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En sådan ökning till och man är sannolikt Sveriges andra största parti.
Kan bli svårt att följa trenden och fördubbla resultatet för varje val den här gången, men med en valkampanj full av arnstadismer kan det gå.
Bara 8 %-enheter kvar… Kämpa!!
2014-12-06, 12:32
Medlem
Brukar inte vanliga media rapportera om yougov?
2014-12-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En sådan ökning till och man är sannolikt Sveriges andra största parti.

Nåja, det är inte 2018 än.
2014-12-06, 12:37
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Härligt att se att det finns potential för SD. Hoppas inte löfven ställer in nyvalet i ren panik när han ser sd's framfart.
Det var även min tanke.
2014-12-06, 12:39
Medlem
JustZlatans avatar
Brukar inte Yougov underskatta SD?
2014-12-06, 12:41
Medlem
MadScientists avatar
Jag undrar verkligen var Sentios siffror blir för december efter budgetbråket

Någon skrev att SD borde ha maximerat sina siffror i september. Det tror jag inte en sekund på. "Vanligt folk" vill ha ordning och reda men när inget av blocken nu kan ge det så kan de lika gärna rösta på SD i protest. Min käre mor som inte röstade SD sa så sent som igår att de borde samarbeta med SD. Trodde aldrig att jag skulle höra henne säga det. Vanligt folk gillar inte mobbning!
2014-12-06, 12:42
Medlem
Qwertyzs avatar
Det börjar röra på sig i opinionen minst sagt. 17,7% är inte dåligt. Det är även troligt att SD kommer öka i och med ytterligare exponering innan själva valet. Alltid har svenskarna genom historien till slut rytit ifrån mot en felaktig politik. Vi är möjligtvis lite segare än övriga nationer i detta avseende, men motreaktionen kanske blir ännu kraftigare. Det är dags att inse att vi behöver politiker som verkar för Sveriges bästa i första hand. Egentligen borde det vara en självklarhet att man som svensk politiker ytterst har den svenska nationen och det svenska folkets välmående som högsta prioritet. Sällan, för att inte säga aldrig, hör man dagens politiker prata ur detta perspektiv - bortsett från SD:are.

Jag har någonting att säga er, det har ni nog förstått
Jag kommer att besvara era frågor om en stund
men först så skall ni lyssna på er kung
Mörka moln på himmelen syns skymta utanför
Ja, denna politik som förs den söndrar och förstör
Och det är min plikt - min skyldighet - att detta ändra på
Jag tänker inte stå här och se på
Ett ord - skrivet i blod – Revolution

https://www.youtube.com/watch?v=5oF561YgY6M

Nå. Den ev. politiska "revolution" som sker kommer (förhoppningsvis) inte skrivas i blod, utan med färdigtryckta valsedlar, valdagen den 22 mars.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Vill absolut inte vara någon glädjedödare men det verkar som att Yougov har förändrat sin viktning efter valet till skillnad från de övriga instituten. Sentio och Yougov ligger nog närmast verkligheten. I förra mellanvalsperioden låg Yougov högre än Sentio vid några mätningar.

Men 17.7% är nog nära där SD ligger idag. Som sagt vill jag inte vara någon glädjedödare men det är nog i överkant i dagsläget med en sådan stor ökning. Till valet kan dock vad som helst hända

Jag litar inte helt på yougov, utan det är Sentio vi får titta på. Det sagt så ligger detta i linje av vad jag tror SD har i opinionen. Om Sentio hade SD på 16,4% innan de fällde regeringen så lär ju inte det ha minskat. Jag kan tänka mig att Sentio har SD på +18% i december.

Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
En delikat situation som Ian Wachmeister sade. Det går upp för väljarna mer och mer att man saknar argument mot det sd säger och förespråkar, därför tappar man balansen och förfaller i en grov ovärdig retorik som inte är bättre än någon gatupöbelsinvektiv. Magdalena Andersson har gjort bort sig ordentligt nu och Löfwen är inte mycket bättre. Började gorma om hakkors m.m i Skavlans program.

Det skakar ordentligt nu i svensk politik vilket är ett sundhetstecken, man har i decennier kunnat mörka konsekvenserna av massinvandringen/kolonisationspolitiken och de hjältar som kämpat emot visar sig nu få rätt. Folk upptäcker att vi i Sverige inte alls är förpliktigade att invandra Sverige till oigenkännlighet, till ekonomisk ödeläggelse och till socialt moras. Vi har ett eget land som vi har anledning att vara stolta över som skall bevaras. Jag hoppas på över 20 procent i nyvalet i mars.

Det är härligt att se efter dessa år av växande frustration! Det är kanske nu vi är i slutet på början av förändringen till normaliseringen av Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Ja, mycket intressant.

Grejen är ju den, att S har ju låst sig med MP. Och det ska mycket mycket till för att Alliansen ska gå in i en rödgrön samlingsregering, det känns orimligt. Men gör de det kommer SD öka ännu mer, då är SD enda oppositionsparti.

Det spelar ingen roll hur 7K gör, SD-opinionen kommer straffa dem i alla tänkbara utfall nu. Dessutom riskerar flera småpartier att få lämna svensk politik om det blir en rödgrönblå regering. 7K är så rökta och har målat in sig så extremt hårt i hörnet nu att ångorna från färgen börjar göra dem förvirrade och irrationella.

Skälet är att de inte tagit ansvar för tryggheten i Sverige, de har bara sig själva att skylla, ingen annan. Som de bäddat får de nu ligga.

Jag hoppas att straffet blir hårt för 7K och MSM som kommer hållas ansvariga så småningom. Jag kommer att kräva att man konfiskerar alla medel som invandringspåhejarna plundrat svenska folket på. Politikerpensioner, asylindustrin etc. Frys deras tillgångar internationellt. Jaga dem över hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Du har absolut rätt. Men vi får inte glömma att Sentios 16,4 var INNAN SD:s presskonferens. Denna Yougov är den första som gjorts efter. Ska bli mycket intressant att jämföra den med Sentios nästa.
Det ser ut att bli en ljus vinter för en gångs skull

EDIT: Jag noterar att ingen av PK-blaskorna har rapporterat om denna nyhet... Bara beställaren Metro.

Håller med. Jag litar inte på yougov, även om de visar högt just nu. Viktigaste är Sentio.

Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Härligt att se att det finns potential för SD. Hoppas inte löfven ställer in nyvalet i ren panik när han ser sd's framfart.

Vad ska han göra om han ställer in extravalet? Regera tillsammans med MP på alliansens budget? Försöka att efter alla slängda oförskämdheter och invektiv locka över C och FP. 7K är så jävla rökta!!

Heder åt Jimmie Åkesson!! Hoppas att du snart återkommer till politiken, frisk, utvilad, stark och stridslysten.

Heder åt Mattias Karlsson för utomordentligt väl skött arbete under hösten!! TACK!!

Heder åt Oskar Sjöström och Richard Jomshof för att ni skött er så professionellt och är så vältaliga i intervjuer!

Heder och stort tack också till Ian Wachtmeister för att du som kändis står upp för SD och försvarar dess politiker och politik när 7K/MSM kommer med sina vansinniga påhopp!

Tack SD!

Hávamál strof 77
Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
men ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över död man.
Medlem
weltalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Var det inte Stig Björn, eller vad han nu heter, som i senaste debatt trodde att SD skulle få lägre siffror? Får nästan lust att skicka dessa OU siffror till honom. Så kan han sitta där och gråta i jul

Han bor i min stad och tidningen brukar fråga honom om SD ibland. Det brukar bli/vara precis tvärtemot vad han säger.
2014-12-06, 12:43
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På ett sätt kommer dessa 20% inte att räcka ändå, eftersom etablissemanget kommer att köra med att "SD utlyste detta till en folkomröstning om invandringen, och 80% röstade för en fortsatt ökad invandring"
Det vore snarare spiken i kistan för 7-klövern och det sista som krävs för att SD ska ta steget att utmana som Sveriges största parti. Alla andra partier pratar ju om en rad olika frågor medan SD håller hårt på i första hand en fråga.

Man borde snarare fråga sig hur en enda fråga kan väcka ett sådant enormt intresse. Kan det möjligen vara så att svenskar är oerhört missnöjda med den nuvarande migrationspolitiken?

Vore svagbegåvat att som politisk motståndare inte dra slutsatsen att man på ett eller annat sätt får tänka över sin politik.
Senast redigerad av lakritc 2014-12-06 kl. 12:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in