Citat:
Det behöver dessutom inte handla om slarv. Vad jag minns från skoltiden så florerade siffran 6 miljoner och gaskammare mer eller mindre konstant. Givetvis var det lite bilder från Babij Jar, de klassiska bilderna från Dachau osv. Istället för att det skulle handla om slarv är jag mer inne på att förintelsen, som så ofta påpekas här, är komplex. Det inkluderar mer än bara gaskammare men för att göra en ordentlig genomgång under skoltid så skulle man behöva en ansenlig mängd fler timmar än vad som lär ligga i läroplanen. Alltså kokar man helt enkelt ner det till 6 miljoner judar och gaskammare.
Igen:
Citat:
Istället för att det skulle handla om slarv är jag mer inne på att förintelsen, som så ofta påpekas här, är komplex.
[...]
Alltså kokar man helt enkelt ner det till 6.
[...]
Alltså kokar man helt enkelt ner det till 6.
MasterBait är mer inne på slarv:
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jo, det finns säkert en hel del slarv och generaliseringar som ligger bakom jargongerna. Men tyvärr har det också funnits en tendens att demonisera tyskarna och nazisterna. Det har varit okej att s.a.s. "snacka skit" om tyskarna oavsett deras skyldighetsgrad, bara för att de drogs in i WW2 och blev en del av det.
Men det är inte okej.[...]
Jo, det finns säkert en hel del slarv och generaliseringar som ligger bakom jargongerna. Men tyvärr har det också funnits en tendens att demonisera tyskarna och nazisterna. Det har varit okej att s.a.s. "snacka skit" om tyskarna oavsett deras skyldighetsgrad, bara för att de drogs in i WW2 och blev en del av det.
Men det är inte okej.[...]
Men slarvet som inte är okej har bara uppmärksammats av förnekarna:
Citat:
Att 6.000.000 judar blivit gasade är en jargong hos just förnekarna, inte hos de återstående 99,9999% av befolkningen.
Att 6.000.000 judar blivit gasade är en jargong hos just förnekarna, inte hos de återstående 99,9999% av befolkningen.
Men hur har de återstående 99,9999% av befolkningen skaffat sig en sådan insikt i förintelsens komplexitet?
Hur undkom den förkrossande majoriteten nerkoket/slarvet?
Jfr:
Citat:
[...] De allra flesta vet [...] att man dödade judar på andra sätt än genom galning. F.ö. brukar "vanliga" människor inte uttrycka sig kategoriskt eller tvärsäkert om de inte är absolut säkra på det som de talar om.
[...] De allra flesta vet [...] att man dödade judar på andra sätt än genom galning. F.ö. brukar "vanliga" människor inte uttrycka sig kategoriskt eller tvärsäkert om de inte är absolut säkra på det som de talar om.
De allra flesta vet att man dödade judar på andra sätt än genom gasning, men väldigt få håller reda på siffrorna:
Citat:
Det är väldigt få som håller reda på siffrorna. Det är nog rätt få som vet hur många som gick åt i förintelsen och ännu färre hur många judar det var.
Det är väldigt få som håller reda på siffrorna. Det är nog rätt få som vet hur många som gick åt i förintelsen och ännu färre hur många judar det var.
De har missat nerkoket/slarvet till 6 (CreepyCrawl ovan)?
Det (nerkoket/slarvet) har bara gått hem hos förnekare?
....................
Kan Babords klassiska formulering av hur ett ifrågasättande av hemskheterna under förintelsen uppkommit, ge vägledning? :
Citat:
(FB) Förintelsen och skolan
Ursprungligen postat av Babord
För min del tror jag dock att ett ifrågasättande av hemskheterna under förintelsen, lättast uppkommer genom det som faktiskt förekom där!
För min del tror jag dock att ett ifrågasättande av hemskheterna under förintelsen, lättast uppkommer genom det som faktiskt förekom där!
Fast det faktiskt förekommande som får tvivlet att uppkomma är uppenbart för alla som inte är fall för psyket:
Citat:
Inte alls.
Hur det gick till är uppenbart for alla som inte är fall för psyket.
/VV
(FB) (WW2) - Auschwitz
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
En annan sak som är slående med denna förintelse eller det mekaniserade massmord som det beskrevs är det svala intresse segermakterna hade att ta reda på hur det gick till.
En annan sak som är slående med denna förintelse eller det mekaniserade massmord som det beskrevs är det svala intresse segermakterna hade att ta reda på hur det gick till.
Inte alls.
Hur det gick till är uppenbart for alla som inte är fall för psyket.
/VV
Jag vill inte undanhålla läsarna ett annat replikskifte från (FB) Förintelsen och skolan :
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Ja. Det är tur att man inte tar dessa förnekare på särskilt stort allvar i samhället iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
P.P.S. Vad gäller historiska händelser så tror jag lika lite på att Förintelsen har ägt rum som att slaget vid Lützen har ägt rum. Jag *vet* att dom har ägt rum.
P.P.S. Vad gäller historiska händelser så tror jag lika lite på att Förintelsen har ägt rum som att slaget vid Lützen har ägt rum. Jag *vet* att dom har ägt rum.
Ja. Det är tur att man inte tar dessa förnekare på särskilt stort allvar i samhället iallafall.
Fast samme StateCollapse skrev om den befarade effekten av lite elev-research i sin TS!!!!:
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
[...]
Tänk om en elev gör lite research om lärarens felaktiga påståenden om påhittade tortyrscener och liknande, då börjar eleven säkerligen också ifrågasätta fler saker i Förintelsen...
[...]
Tänk om en elev gör lite research om lärarens felaktiga påståenden om påhittade tortyrscener och liknande, då börjar eleven säkerligen också ifrågasätta fler saker i Förintelsen...
Läs sen vad Babord trodde igen (ovan)!!!!
Tänk om !!!!!!!
Granska nerkoket!!!
Senast redigerad av Erleb 2014-12-05 kl. 02:47.
Senast redigerad av Erleb 2014-12-05 kl. 02:47.