2014-12-06, 03:29
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Förstår inte hur det är relevant för frågan huruvida just celldelning går långsammare, sett från en observatör med förhållandevis låg hastighet. Tiden är relativ och det påverkar alla händelser, oavsett om det är celldelning eller nagelklippning.

Frågan låter i mina öron ungefär som om du skulle fråga: "Hur fungerar egentligen gravitationen för celler? Jag förstår gravitationslagen, men hur fan är det med cellerna?"

Inte ens i närheten. Gravitation har ingen fysisk påverkan på något om det inte är densitet av något slag inräknat. Med något syftar jag på den mänskliga kroppen.
Senast redigerad av Doxycyklin87 2014-12-06 kl. 03:34.
Citera
2014-12-06, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Jag förstår detta. Jag menar bara på att våra vetenskaper inom diverse områden krockar så radikalt att allt rent objektivt i slutändan bara blir en massa nonsens. Vi förstår inte ett skit i det stora hela. Vilket gör en jävligt bra film, till ren fiktion för mig. Därför jag tog upp det hela här för att se om nån kunde klara upp diverse frågor.

Tack förövrigt för bra svar från er båda!
De relativistiska och den icke-relativistiska tidsuppfattningen krockar faktiskt inte alls, det är bara det att vår "normala" tidsuppfattning är ett särfall då vi inte färdas i de hastigheter där tidsrelativismen spelar någon roll.

Tänk dig så här; du sitter i din fåtölj och du känner att du sitter still. Samtidigt färdas du snabbt genom att jorden roterar, och ännu snabbare iochmed att jorden färdas runt solen.
Dvs i ditt rum är du stilla, sedd från solen färdas du mycket snabbt.
Detta innebär att hastighet är relativt. Samma sak gäller för tid.

Tack för en bra trådstart.
Citera
2014-12-06, 03:36
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
De relativistiska och den icke-relativistiska tidsuppfattningen krockar faktiskt inte alls, det är bara det att vår "normala" tidsuppfattning är ett särfall då vi inte färdas i de hastigheter där tidsrelativismen spelar någon roll.

Tänk dig så här; du sitter i din fåtölj och du känner att du sitter still. Samtidigt färdas du snabbt genom att jorden roterar, och ännu snabbare iochmed att jorden färdas runt solen.
Dvs i ditt rum är du stilla, sedd från solen färdas du mycket snabbt.
Detta innebär att hastighet är relativt. Samma sak gäller för tid.

Tack för en bra trådstart.

Det är just på grund av det jag fetmarkerar ovan som jag känner att: Tid är subjektivt och går därmed inte att påverka den fysiska världen med. Jag anser mig vara hyfsat intelligent, men får helt enkelt inte in detta i mitt huvud.
Citera
2014-12-06, 03:39
Medlem
Citat:
Det är just på grund av det jag fetmarkerar ovan som jag känner att: Tid är subjektivt och går därmed inte att påverka den fysiska världen med. Jag anser mig vara hyfsat intelligent, men får helt enkelt inte in detta i mitt huvud.

en cell som fördelar sig var 20:minut trycks också ihop var 20:minut i ett svart hål

om cellen har fördelat sig tusen gånger, har den även blivit komprimerad tusen ggr.

tiden tycks "stå still" eftersom cellen inte växer från vårt perspektiv.
Men det betyder inte att kretsloppet har upphört (dvs celldelningen).
Citera
2014-12-06, 03:42
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
en cell som fördelar sig var 20:minut trycks också ihop var 20:minut i ett svart hål

om cellen har fördelat sig tusen gånger, har den även blivit komprimerad tusen ggr.

tiden tycks "stå still" eftersom cellen inte växer från vårt perspektiv.
Men det betyder inte att kretsloppet har upphört (dvs celldelningen).

Förstår inte varför en människa med högre densitet skulle sluta åldras?
Citera
2014-12-06, 03:48
Medlem
Citat:
Förstår inte varför en människa med högre densitet skulle sluta åldras?

densiteten för människan ökas när personen flyger in i det svartahålet.

att flyga in i ett svarthål = färdas i ljushastighet.
på så sätt ökar densiteten samtidigt som volymen komprimeras.

Men i det här fallet med celldelning så ökas volymen hela tiden... så därför komprimeras den hela tiden...

så den ser ut att sluta åldras, eftersom det inte ser ut som den har ett kretslopp.

ps. En cells kretslopp är att dubbla sig själv - vilket mäts genom att beräkna volymen - men volymen ändras aldrig i detta fall.
Senast redigerad av freethespeech 2014-12-06 kl. 03:57.
Citera
2014-12-06, 03:50
Medlem
Citat:
Njae, tiden är faktiskt inte subjektiv den är relativ. Inom det system som den verkar är den objektiv. Vore den subjektiv skulle den verka olika inom samma system.
Tidsuppfattningen däremot är subjektiv då den tolkas genom människan, men det är en annan sak.
Tid i sig är svår att förstå som begrepp och att då lägga till att den är relativ gör det ännu svårare.
Ärligt talat tror jag ingen förstår vad tid egentligen är, vi har inget sinne som kan uppfatta den, men vi kan mäta den och ha en uppfattning om vad skillnad mellan olika punkter i tid är. Vi har naturligt en ungefärlig hum om hur lång en timme är och vi kan mäta den gämligen exakt, däremot har vi ingen aning om vad varje punkt i tiden innebär.
Citera
2014-12-06, 03:59
Medlem
Citat:
densiteten för människan ökas när personen flyger in i det svartahålet.

att flyga in i ett svarthål = färdas i ljushastighet.
på så sätt ökar densiteten samtidigt som volymen komprimeras.

Men i det här fallet med celldelning så ökas volymen hela tiden... så därför komprimeras den hela tiden...

så den ser ut att sluta åldras, eftersom det inte ser ut som den har ett kretslopp (en cells kretslopp är att dubbla sig själv - vilket mäts genom att beräkna volymen - men volymen ändras aldrig i detta fall).
En person som skulle åka in i ett svart hål skulle sluta åldras; detta eftersom den skulle dö och med den alla dess celler.
Citera
2014-12-06, 04:10
Medlem
Citat:
En person som skulle åka in i ett svart hål skulle sluta åldras; detta eftersom den skulle dö och med den alla dess celler.

Du kan inte komma med petitesser. eller vad menar du?
självklart skulle personen dö.. men säg att det var en atmosfär som tillät celler/organismer att leva..

då skulle cellerna ha ett kretslopp, dvs "leva" .. men det skulle inte fungera på vår definition av att leva, eftersom cellerna skulle pga av gravitation "stå still." typ som att den var "pausad" vad gäller volym.
Citera
2014-12-06, 04:11
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Njae, tiden är faktiskt inte subjektiv den är relativ. Inom det system som den verkar är den objektiv. Vore den subjektiv skulle den verka olika inom samma system.
Tidsuppfattningen däremot är subjektiv då den tolkas genom människan, men det är en annan sak.
Tid i sig är svår att förstå som begrepp och att då lägga till att den är relativ gör det ännu svårare.
Ärligt talat tror jag ingen förstår vad tid egentligen är, vi har inget sinne som kan uppfatta den, men vi kan mäta den och ha en uppfattning om vad skillnad mellan olika punkter i tid är. Vi har naturligt en ungefärlig hum om hur lång en timme är och vi kan mäta den gämligen exakt, däremot har vi ingen aning om vad varje punkt i tiden innebär.

Okej du har iaf lyckats få mig att se saker ur ett annat perspektiv. Men jag kan fortfarande inte få in i mitt huvud hur ljus/hastighet kan ändra ett händelseförlopp.
Vi ponerar att en supernova skedde för 2 miljoner ljusår sen och jag åker ikapp denna händelse. Väl där så kan väl inte jag ändra händelsens förlopp? Jag kan uppleva den igen rent visuellt i och med att ljuset fortfarande färdas. Men har ju redan skapat en kedjereaktion med andra fysiska händelser som är "permanenta"? Tryckvågor, producerat nya grundämnen och tusen andra kedjereaktioner som påverkar allt i den tredje dimensionen?

Betyder det att en värld utan ljus inte heller hade kunnat skapa en tidslinje med händelser?
Citera
2014-12-06, 04:12
Medlem
Citat:
Du kan inte komma med petitesser. eller vad menar du?
självklart skulle personen dö.. men säg att det var en atmosfär som tillät celler/organismer att leva..

då skulle cellerna ha ett kretslopp, dvs "leva" .. men det skulle inte fungera på vår definition av att leva, eftersom cellerna skulle pga av gravitation "stå still."
om det var en sådan atmosfär skulle det inte vara ett svart hål.
Citera
2014-12-06, 04:13
Medlem
Citat:
Ärligt talat tror jag ingen förstår vad tid egentligen är, vi har inget sinne som kan uppfatta den, men vi kan mäta den och ha en uppfattning om vad skillnad mellan olika punkter i tid är.

Intressant tanke. Ett sinne som avläser tiden på ett genuint sätt, inte indirekt genom en väv av tankar som binder ihop minnen med framtidsutsikter, utan ett sinne som läser av tid genom förnimmelser precis som vi läser av elektromagnetisk strålning och bildar en inre representation i form av en värld full av distinkta objekt. Undrar om det skulle vara möjligt med en sådan sinnlig tidavläsning på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in