Jag var precis och såg Interstellar och blev imponerad, sjukt bra film.
En fråga jag dock ställer mig är gällandes åldrandet. Som vi vet så åldras vi pga DNA skador som uppstår vid celldelning. Detta är en programmerad process som pågår oavsett vad du gör, celldelning är ett måste för att du ska överleva. Avstannar celldelningen betyder det att du är död.
Jag förstår relativitetsteorin MEN jag förstår inte kopplingen mellan att en fysisk lag kan påverka en kemisk funktion som fortgår. Om det är så att åldrandet stannar, dvs cellerna slutar att dela sig under perioden som du är i detta "tidsvakuum". Då borde alla händelser också att upphöra. Eftersom tiden som vi uppfattar den är ett måste för att saker ska kunna fortskrida, så betyder det att allt som händer i den tidsperioden, inte ens händer.
Jag förstår även att tid och rum uppfattas olika i ett svart hål och på jorden. Men HUR ska detta påverka en kemisk reaktion i kroppen? Ser du till det stora hela så delas dina celler precis lika många gånger i ett svart hål, som dom gör på jorden. Med andra ord har du åldrats precis lika mycket rent cellfysiologiskt.
Vad har jag förstått fel? Hur jag än vänder och vrider på det hela så känns det som att teoretisk fysik är ungefär lika mycket bullshit som religioner eller annat skräp som man faktiskt inte kan bevisa i vår verklighet.
En fråga jag dock ställer mig är gällandes åldrandet. Som vi vet så åldras vi pga DNA skador som uppstår vid celldelning. Detta är en programmerad process som pågår oavsett vad du gör, celldelning är ett måste för att du ska överleva. Avstannar celldelningen betyder det att du är död.
Jag förstår relativitetsteorin MEN jag förstår inte kopplingen mellan att en fysisk lag kan påverka en kemisk funktion som fortgår. Om det är så att åldrandet stannar, dvs cellerna slutar att dela sig under perioden som du är i detta "tidsvakuum". Då borde alla händelser också att upphöra. Eftersom tiden som vi uppfattar den är ett måste för att saker ska kunna fortskrida, så betyder det att allt som händer i den tidsperioden, inte ens händer.
Jag förstår även att tid och rum uppfattas olika i ett svart hål och på jorden. Men HUR ska detta påverka en kemisk reaktion i kroppen? Ser du till det stora hela så delas dina celler precis lika många gånger i ett svart hål, som dom gör på jorden. Med andra ord har du åldrats precis lika mycket rent cellfysiologiskt.
Vad har jag förstått fel? Hur jag än vänder och vrider på det hela så känns det som att teoretisk fysik är ungefär lika mycket bullshit som religioner eller annat skräp som man faktiskt inte kan bevisa i vår verklighet.
intressant ämne du tar upp, ligger och tänker på sånt här när jag inte kan sova!
Även, börja med tanken att allting har sin början! Vad uppfanns universium i? om allt har sin börjar så har även det! vad var tomrummet det skapades innuti?
Frågor som vi inte kan svara på. Tror även dina är svåra! endel av dom är tyvärr omöjliga!
Det är svårt och enkelt på samma gång; själva tiden går saktare vid ökad hastighet.
En utomstående observatör, om det var möjligt, skulle se att saker hände saktare än normalt. Även kemiska processer i kroppen.
Vid absolut c skulle det för en utomstående observatör se ut som att allt stod stilla medan personen som färdas skulle uppleva allt som normalt.
Att tiden är relativ är själva grundkonceptet.
Skillnaden mellan fysiken och religionen är att fysiken kan bevisas matematiskt.
Det är svårt och enkelt på samma gång; själva tiden går saktare vid ökad hastighet.
En utomstående observatör, om det var möjligt, skulle se att saker hände saktare än normalt. Även kemiska processer i kroppen.
Vid absolut c skulle det för en utomstående observatör se ut som att allt stod stilla medan personen som färdas skulle uppleva allt som normalt.
Att tiden är relativ är själva grundkonceptet.
Skillnaden mellan fysiken och religionen är att fysiken kan bevisas matematiskt.
Jag förstår precis det du säger. Men uppfattning och verklighet är två vitt skilda begrepp. Jag kan bli stenhög i talande stund och uppleva 10 minuter som 4 timmar medan någon som står och tittar på upplever detta för vad det är, dvs 10 minuter som passerar. Så visst i det perspektivet du lägger fram det förstår jag. MEN det ska rent tekniskt inte kunna påverka processer på så sätt för att fungera i praktiken.
Edit: Det jag försöker tvinga fram är en förklaring på hur att tiden stannar skulle kunna ändra biologin som vi känner till den och tillåta att den mänskliga kroppen lever utan celldelning. Det är inte möjligt.
Senast redigerad av Doxycyklin87 2014-12-06 kl. 02:36.
Jag förstår precis det du säger. Men uppfattning och verklighet är två vitt skilda begrepp. Jag kan bli stenhög i talande stund och uppleva 10 minuter som 4 timmar medan någon som står och tittar på upplever detta för vad det är, dvs 10 minuter som passerar. Så visst i det perspektivet du lägger fram det förstår jag. MEN det ska rent tekniskt inte kunna påverka processer på så sätt för att fungera i praktiken.
Edit: Det jag försöker tvinga fram är en förklaring på hur att tiden stannar skulle kunna ändra biologin som vi känner till den och tillåta att den mänskliga kroppen lever utan celldelning. Det är inte möjligt.
Du tar upp ett fenomen som förvisso existerar, men det existerar endast som upplevt fenomen medan tiden vid höga hastigheter faktiskt går saktare i sig.
Det ändrar inte på biologin överhuvudtaget faktiskt.
Även biologiska och kemiska processer tar tid; är denna tid då relativt sett längre tar också processerna längre tid.
Cellerna delas som vanligt; alla processer sker som vanligt för personen som färdas.
För en utomstående observatör skulle det se ut som om de saktades ner för dennes tid är inte samma som tiden för personen som färdas.
Du tar upp ett fenomen som förvisso existerar, men det existerar endast som upplevt fenomen medan tiden vid höga hastigheter faktiskt går saktare i sig.
Även biologiska och kemiska processer tar tid; är denna tid då relativt sett längre tar också processerna längre tid.
Cellerna delas som vanligt; alla processer sker som vanligt för personen som färdas.
För en utomstående observatör skulle det se ut som om de saktades ner för dennes tid är inte samma som tiden för personen som färdas.
Jo, men faktum är att enligt tvillingparadoxen där den allmänna relativitetsteorin kommer in pga att man nu blandar in acceleration (hastighetsändring, gravitation) så har den tvilling som gjort en resa i hastigheter nära ljuset faktiskt åldrats mindre än den andra när den kommer tillbaka till jorden. Alltså har vi bokstavligen fått med Einstein att göra ända ner på cellnivå .
Har inget jättebra svar på exakt hur relativitet påverkar celldelning etc, men jag tror att man inte ska glömma att relativitet inte bara påverkar tid och längd, utan även massa och energi. Gissar att svaret ligger i energin någonstans.
Senast redigerad av esant 2014-12-06 kl. 03:05.
Anledning: ...
Men vänta lite nu. Om mina celler delar sig långsammare, borde inte då t.ex mina rörelser etc också ske i en löjligt låg hastighet? Teorin säger att man själv upplever att allting sker i normal hastighet, med andra ord borde celldelningen också "upplevas" att ske i normal hastighet. Med andra ord precis lika många celldelningar oavsett var du är. Här är det antalet celldelningar som är den avgörande faktorn och inte tiden. Cellerna delar sig oavsett hur snabbt eller långsamt tiden går, om nu inte cellerna är tidsinställda att dela sig varje nanosekund eller dylikt. Förövrigt borde väl en långsammare celldelning leda till radikala problem i kroppen och göra det praktiskt taget omöjligt att överleva om teorin nu stämmer med verkligheten?
Jag uppfattar teorin mer i en rent visuell form som beror på att att du lägger dig i samma lager som händelserna sker vilket gör att allt uppfattas som stillastående objektivt sett. Ungefär som om du tar en pensel och drar två röda streck ovanpå varandra. Du ser ingen skillnad, men finns fan finns penseldraget där.
Jo, men faktum är att enligt tvillingparadoxen där den allmänna relativitetsteorin kommer in pga att man nu blandar in acceleration (hastighetsändring, gravitation) så har den tvilling som gjort en resa i hastigheter nära ljuset faktiskt åldrats mindre än den andra när den kommer tillbaka till jorden. Alltså har vi bokstavligen fått med Einstein att göra ända ner på cellnivå .
Har inget jättebra svar på exakt hur relativitet påverkar celldelning etc, men jag tror att man inte ska glömma att relativitet inte bara påverkar tid och längd, utan även massa och energi. Gissar att svaret ligger i energin någonstans.
Men...tvillingparadoxen beskriver ju just tidens relativitet.
Således har tiden påverkat åldrandet.
Det är endast tiden som påverkar åldrandet, det kan vi vara överens om. Har då den ena tvillingen varit utsatt för tid som gått saktare under längre tid så kommer han också att vara yngre än sitt syskon då han återvänder till dennes tid.
Jag förstår detta. Jag menar bara på att våra vetenskaper inom diverse områden krockar så radikalt att allt rent objektivt i slutändan bara blir en massa nonsens. Vi förstår inte ett skit i det stora hela. Vilket gör en jävligt bra film, till ren fiktion för mig. Därför jag tog upp det hela här för att se om nån kunde klara upp diverse frågor.
Jag förstår detta. Jag menar bara på att våra vetenskaper inom diverse områden krockar så radikalt att allt rent objektivt i slutändan bara blir en massa nonsens. Vi förstår inte ett skit i det stora hela. Vilket gör en jävligt bra film, till ren fiktion för mig. Därför jag tog upp det hela här för att se om nån kunde klara upp diverse frågor.
Tack förövrigt för bra svar från er båda!
Ingen orsak
Vilka vetenskaper krockar menar du?
Den största krocken är väl mellan relativitet och kvantmekanik. Något som strängteorin försöker lösa.
Förstår inte hur det är relevant för frågan huruvida just celldelning går långsammare, sett från en observatör med förhållandevis låg hastighet. Tiden är relativ och det påverkar alla händelser, oavsett om det är celldelning eller nagelklippning.
Frågan låter i mina öron ungefär som om du skulle fråga: "Hur fungerar egentligen gravitationen för celler? Jag förstår gravitationslagen, men hur fan är det med cellerna?"
Senast redigerad av Frigjord 2014-12-06 kl. 03:20.
jag har läst och format min egna uppfattning, som inte är betygsatt... så ta det men en nypa salt, men jag tror kanske att det kan vara på detta vis.
du får se tid/åldrande som en paus-knapp.
Tid som sådant existerar inte, tid är ett mänsklig uppfattning av ett kretslopp.
Vårt kretslopp är jorden+månen, runt sin egna axel.
Sätt det i perspektiv till vad du vet om svartahål tex..
i ett svarthål kommer kretsloppen vara annorlunda pga
annat "tryck" - materia som flyger in i ett svart hål blir komprimerade - därav kommer "jordens kretslopp/tid" uppfattas som mkt längre.
Desto större de svartahålet är ju mindre blir objektet - och därav tycks tiden gå långsammare.
en cell som fördelar sig var 20:minut trycks alltså också ihop var 20:minut - även om cellen har fördelat sig tusen gånger, har den även blivit komprimerad tusen ggr och tiden tycks "stå still" även om kretsloppet inte står still.
Tid/livslängd är starkt kopplat till gravitations lagar.
Något som är litet har alltid en naturligt kortare livslängd än något som är stort - eftersom det krävs mer energi.
ps. Religion och Fysik är samma sak.
Senast redigerad av freethespeech 2014-12-06 kl. 03:26.