2014-12-06, 04:19
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Det är just på grund av det jag fetmarkerar ovan som jag känner att: Tid är subjektivt och går därmed inte att påverka den fysiska världen med. Jag anser mig vara hyfsat intelligent, men får helt enkelt inte in detta i mitt huvud.

Tid går väldigt bra att förändra i den fysiska världen. Som Hippie redan har sagt så är tiden relativ, inte subjektiv.

Här har du en härlig video på lite över 8 minuter som är värd att se ifall du är intresserad av tidsdilation https://www.youtube.com/watch?v=kGsbBw1I0Rg
Den tar även om något som du kanske tycker är lika stört, att avstånd också är relativt.
Citera
2014-12-06, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
om det var en sådan atmosfär skulle det inte vara ett svart hål.
Vadå, hur kan du vara säker på att svarta hål inte har en atmosfär?
om de hade en atmosfär borde den dessutom ligga på eller i marken?
Citera
2014-12-06, 04:22
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Du kan inte komma med petitesser. eller vad menar du?
självklart skulle personen dö.. men säg att det var en atmosfär som tillät celler/organismer att leva..

då skulle cellerna ha ett kretslopp, dvs "leva" .. men det skulle inte fungera på vår definition av att leva, eftersom cellerna skulle pga av gravitation "stå still." typ som att den var "pausad" vad gäller volym.

En atmosfär är egentligen det motsatta till ett svart hål. En atmosfär är gaser som med hjälp av en lagom stark gravitationen skapar ett behagligt eller obehagligt hölje runt sfären medans ett svart hål har som syfte att implodera allt i sin väg pga den starka gravitationen.
Citera
2014-12-06, 04:26
Medlem
Citat:
Okej du har iaf lyckats få mig att se saker ur ett annat perspektiv. Men jag kan fortfarande inte få in i mitt huvud hur ljus/hastighet kan ändra ett händelseförlopp.
Vi ponerar att en supernova skedde för 2 miljoner ljusår sen och jag åker ikapp denna händelse. Väl där så kan väl inte jag ändra händelsens förlopp? Jag kan uppleva den igen rent visuellt i och med att ljuset fortfarande färdas. Men har ju redan skapat en kedjereaktion med andra fysiska händelser som är "permanenta"? Tryckvågor, producerat nya grundämnen och tusen andra kedjereaktioner som påverkar allt i den tredje dimensionen?

Betyder det att en värld utan ljus inte heller hade kunnat skapa en tidslinje med händelser?
Hastigheten man fördas i ändrar inte förloppet i sig utan kan endast ändra hastigheten med vilket saker sker.
Ditt exempel med supernovan gäller inte eftersom du aldrig kan gå tillbaka i tiden, endast stanna den. Du kan faktiskt inte stanna den heller men det beror på att andra faktorer att du kan färdas i ljudhastigheten.

Du kan inte färdas bak i tiden och därmed kan du inte förändra några skeenden.
Du kan endast färdas framåt.
Citera
2014-12-06, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Intressant tanke. Ett sinne som avläser tiden på ett genuint sätt, inte indirekt genom en väv av tankar som binder ihop minnen med framtidsutsikter, utan ett sinne som läser av tid genom förnimmelser precis som vi läser av elektromagnetisk strålning och bildar en inre representation i form av en värld full av distinkta objekt. Undrar om det skulle vara möjligt med en sådan sinnlig tidavläsning på något sätt?
Jag tror inte detta skulle vara möjligt; våra sinnen kan endast uppfatta det tredimensionella rummet fastän vi omges av ett fyrdimensionellt där just tiden är den fjärde dimensionen.
Citera
2014-12-06, 04:33
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Tid går väldigt bra att förändra i den fysiska världen. Som Hippie redan har sagt så är tiden relativ, inte subjektiv.

Här har du en härlig video på lite över 8 minuter som är värd att se ifall du är intresserad av tidsdilation https://www.youtube.com/watch?v=kGsbBw1I0Rg
Den tar även om något som du kanske tycker är lika stört, att avstånd också är relativt.

Det här hjälpte ju inte. Hans exempel är ju helt värdelöst och gör det hela ännu mer subjektivt. Tåget är antingen längre än tunnel, eller inte. Hur folk uppfattar det påverkar inte utgången, precis som jag känner när det gäller att färdas i ljusets hastighet: Bara för att saker upplevs olika så är inte utgången olika?!
Citera
2014-12-06, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Vadå, hur kan du vara säker på att svarta hål inte har en atmosfär?
om de hade en atmosfär borde den dessutom ligga på eller i marken?
Jag kan vara så säker eftersom gravitationen i det är så hög att inte ens fotoner kan lämna det.
Faktum är att densiteten är så hög att det är meningslöst att diskutera ens materia som vi känner det; än mindre "marken".
Senast redigerad av Hippie 2014-12-06 kl. 04:38.
Citera
2014-12-06, 04:42
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Hastigheten man fördas i ändrar inte förloppet i sig utan kan endast ändra hastigheten med vilket saker sker.
Ditt exempel med supernovan gäller inte eftersom du aldrig kan gå tillbaka i tiden, endast stanna den. Du kan faktiskt inte stanna den heller men det beror på att andra faktorer att du kan färdas i ljudhastigheten.

Du kan inte färdas bak i tiden och därmed kan du inte förändra några skeenden.
Du kan endast färdas framåt.

Okej. Kan du ge mig en förklaring på frågan i mitt tidigare svar? Betyder det då att ett händelseförlopp är enbart möjligt med ljus inblandat?
Citera
2014-12-06, 04:59
Medlem
Citat:
Det här hjälpte ju inte. Hans exempel är ju helt värdelöst och gör det hela ännu mer subjektivt. Tåget är antingen längre än tunnel, eller inte. Hur folk uppfattar det påverkar inte utgången, precis som jag känner när det gäller att färdas i ljusets hastighet: Bara för att saker upplevs olika så är inte utgången olika?!
Haha, jag undvek medvetet att blanda in längdkontraktionen i det hela eftersom den är om möjligt ännu svårare att förstå.
Det handlar än en gång inte om subjektivitet utan om relatitivitet.
Tåget i tunneln är ett klassisk exempel; det handlar om referensramar där inte bara tidens hastighet och längden förändras utan att även punkter i tiden förändras vilket illustrerades med giljotinerna.

Jo faktisk kan tåget både vara längre än tunneln och kortare än den. Det hela beror på vilket system du befinner dig i.
Det är inte för inte det kallas tidsdillationens paradox.

Vad som gör det svårt för oss att förstå detta är att vi inte kan observera det samtidigt, samt naturligtvis att vi inte kan färdas i de hastigheter där effekten visar sig. Ännu.

Det är ungefär som fotoner; de är både vågor och partiklar men vi kan endast visa på en egenskap åt gången.
Citera
2014-12-06, 05:05
Medlem
Citat:
Okej. Kan du ge mig en förklaring på frågan i mitt tidigare svar? Betyder det då att ett händelseförlopp är enbart möjligt med ljus inblandat?
Nej, händelseförlopp är möjliga så länge tid finns. Ljus har inget med detta att göra.

Ljusets hastighet är bara en begränsning som finns i hastighet.
Effekterna av relativism uppstår först då vi ökar hastigheten och ju större hastighet desto större effekter.
Citera
2014-12-06, 05:13
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Nej, händelseförlopp är möjliga så länge tid finns. Ljus har inget med detta att göra.

Ljusets hastighet är bara en begränsning som finns i hastighet.
Effekterna av relativism uppstår först då vi ökar hastigheten och ju större hastighet desto större effekter.

Okej då hänger jag med. Alltid haft ett intresse för fysik men aldrig riktigt orkat ta mig tiden att utforska detta. Som ateist har jag alltid låtit forskarna förklara det mesta för mig. Men ju djupare man kliver in i detta träsk ju längre och längre glider jag mot att bli agnostiker. Det är överväldigande och förklaringarna är inte alls tillfredsställande haha. Hippie stort tack för tiden du tog dig att försöka trycka in detta i huvudet på mig. Jag kan inte hävda att jag är helt med, men jag förstår resonemanget iaf!
Citera
2014-12-06, 05:18
Medlem
Citat:
Jag tror inte detta skulle vara möjligt; våra sinnen kan endast uppfatta det tredimensionella rummet fastän vi omges av ett fyrdimensionellt där just tiden är den fjärde dimensionen.

Men jag frågar mig om ett sådant sinne vore möjligt, inte om just vi kan erhålla ett sådant. D.v.s. är tiden, i sig själv, ett fenomen som går att avläsa direkt och skapa en inre representation av? Vore det teoretiskt möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in