forts.
För mig står det glasklart att en gud tyvärr ej finns. Han kanske kan kommma att finnas, säger jag inget om. Men ännu, lika obefintlig som alltid.
Jag tänker inte skämmas för den klarheten, om du ursäktar.
Citat:
Det rimmar dåligt, för du kan ju inte veta det mer än att jag säger att han i så fall (om vi antar att Gud finns) bryr sig om varje andetag varje levande varelse tar i varje ögonblick det sker.
Jg säger inte att jag vet mer, jag säger enbart, att man inte bör skoja med sensitivitet hur som helst : lukt smak syn hörsel.. är människans synnerligen tillförlitliga kanaler att faktiskt vad du än säger, ges rätt till användning... när det görs.. uppkommer struktur som alla kan enas kring, att gälla.
Du har dina känslor, exklusivt baaaaara bara dina egna, .... de är subjektivt dina egna, jag har inget med dina känslor att göra, är du rädd för skuggor, så utgå inte från att det är mänskligt att va rädd för skuggor, gillar du inte jordgubbar, utgå inte från att man bör vara lite rädd för
jordgubbar... osv / tänkr du gud, kan du aldrig därmed hävda att gud utirån din känsla, finns...
tänker du däremot kokpunkter, så kan du räkna med existens, ordagrann sådan.
å att blanda qualia med naturvetenskap el. humanism eller livsvillkor, är ofint och oartigt också.
....................
Vetenskapligt förhållningssätt.. kör inte eget egensinnigt race - jag är inte egensinnig när jag hävdar kokpunkt, men hävdar jag "gud hör bön", då är jag egensinnigt retorisk.
"gud" är ett uttryck likt en luftstöt, inte ens grundlig betydelse som öht påverkar. Däför så patetiskt att försöka teoretisera : teologi är överpretentiös maktkoncentrat, obs.. man kan inte ens bevisa vad man hävdar.'
Nu är inte alla lika övertygade, men man har skapat en retorik som varit så pass hagalen, att religion medfört rätt mkt antipatisk stämning, inte minst i urdålig människosyn, som ej rimmar med verkligheten.
....................
Citat:
Jag ger inte så mycket för religion överhuvudtaget förresten, åtminstone inte i den form den kommit att mynna ut i då det gäller fanatism. Däremot är Gud schysst, tror jag.
Vad du säger här, är mer utvecklat konkret, att du gillar/föredrar din egen tankelek, när du-leker-med-din-egen-tanke-om-gud-eller-inte-gud-och -vad-det-handlar-om.
Ja du sa just att du kan gilla din egen tankeverksamhet : faktiskt det enda du sa här.
Citat:
Existentiell skräck har jag ingen, inte så att det är medvetet i alla fall. Som du skriver, omedvetet kan det dock finnas. Men den vet man ju i så fall inte om, eller hur.
Den kan underblåsas av straffretorisk moralism, det finns inbyggt i religiös etablering, man hade också monopol på etik moral sedevänjor under så passlånga tider, att det satte sig i folkmedvetandet, att många är så pass klara att kunna urskilja avad som varit hjärntvätt medan andra blivit-ett-med-strafftänket och repressivt ger efter... ja så funkar människan, människor kan inte förväntas tå ut med allt... liksom mer hatisk agenda också om så inlindat in "smickrande skönsång/poesi" utmynna i till slut , flockdjursbeteende, jag menar att gudshävdandet att inte negligerats... kan vara, men vet inte helt absolut, en kvarleva från rätt primitivt flockjursbetende.
Att t.o.m här... i virtuellt socialt medium, mer el mindre anklagas över att inte kunna uttala sig om icke-existens med mindre man öppnar upp för "möjligheten" är rätt uselt.
Vad som inte finns = det finns ej. Är benet tillräckl. brutet så finns inte gåfunktionen längre. Dock har "gudstanken" aldrig gått för egen maskin, aldrig stått på-egna-ben...
....så att gudshypotesen är bruten nej.. den var aldrig så upprättat rakryggad oavsett... utan lutade och stöttade sig på andras bekostnad, som bränsle.. för annat att ta imaginär plats. (makt, våldbengenhet, okunskap)
Men fantasy, är numera dokumneterat att också vuxna vill ha, mkt fiction... mkt action... mkt sagor... för små och stora.
Sedan finns dem som behöver riktiga utmaningar, det är en annan visa.... man kan inte var ahurklen som helst, att lämna imaginärt och det simulerade, för att börja navigera det riktigt sanna.
Citat:
PK-ism kan jag ju inte hävda att jag står för bara för att jag inte är en fanatiker. Måste man vara fanatiker för att tas på allvar?
Du är dock gudstroende och har något oreflekterat slukat religiöst fanatisk retorik. , där man mr tvångartat inte kan lossgöra sig med ens tanken att gud inte finns... det är rätt tragiskt hur människor driver varandra, däremot är det samtidigt medvetet hur man sker påverka varandra, just gudstro är behäftat med enormt bekräftelsebehov att förstora upp den emotionellt materielistiska känslan att-vara..
så okej... du känner att du finns och känner dig sedd, fint / wow vad unikt?
De kan vara livsfarligt naiva också... om än det inte är fallet nu längre, när ni har vetenskapen som en lika god suttenapp att gosa på, teister tror att man måste TRO på något.. detta märks väldigt tydligt i forumsdiskussionerna...
i hur man förhåller sig mot vetenskap, också... sedan utgår helt sonika, från att vetenskapligt sinnade individer OCKSÅ liksom teisterna, måste tro på vad de ägnar sig åt... dvs med sådan absolut hängivelse som de religiösa fanatiken har som pådrivning -
vilket är helt fel.
Vetenskaplighet, skulle aldrig skapa levnadsfunktionella strukturer, med fanatik inbyggt - det krävs däremot neutral syn... att inte värdera så jäkla förstockat i parti o minut om allt. Det är teister som varit fördömande och sjupt ovetenskapligt sinnade, finns en slags skam över att det är så. Bu vill man ist. teoretisera, imitera sin gudskänsla... leka akademisk med fördömandemoralismen.
som en cirkus. ingen ordning på torpet för fem öre, ena dagen satan demonism, sedan hopp in i högteknologisk aritmetisk finfilosofiskt finlir. nej rimmar inte det nej.
se vad g-d är : en arabisk mänsklig luftstöt ur okunskapens sökande... för lääääänge längesedan, sedan kom trösten, vetenskapen kom till hjälp. inget annat.
(ni enbart inte ekänner det, att gudshyotesen är erövrad och besegrad,
känslan, tankeleken återstår och det är väl fint nog?... nåja)