Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-05, 19:17
Moderator
Hamilkars avatar
Det är nästan oundvikligt att det bollas diagnoser i flashbacktrådar om spektakulära mord, på ett mer eller mindre konstruktivt sätt. Men jag måste hålla med dip om JH inte känns som någon typisk borderlinepatient, utan mina tankar går i ganska annorlunda riktning.
Citera
2014-12-05, 19:23
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morelight
"bea67 man kan ju döda någon i vredesmod,(inte jag)men det märkliga är att hon sen kommer tillbaks till brottsplatsen,å där inne ligger liket ,jag skulle inte velat gå in, hon måste va helt kallsinning..totalt empatistörd"

Pressure changes everything.

Tänker på att J*nna alltid haft pojkvän, tills veckan innan hon attackerade L*visa om vi betraktar nyckelåterlämnandet som en brytpunkt för J*nna som i viss mån bekräftas av hennes sms till väninnan där hon skriver "...J*nas har nog lämnat mig." Trillar en del människor igenom utan partner? Hur "vanligt" är det? Handen på hjärtat...?

Nej så är det ju inte. Jag brukar "trilla igenom" när jag har en partner. Eller vad betyder "trilla igenom". Betyder det att deppa ihop?
Citera
2014-12-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är nästan oundvikligt att det bollas diagnoser i flashbacktrådar om spektakulära mord, på ett mer eller mindre konstruktivt sätt. Men jag måste hålla med dip om JH inte känns som någon typisk borderlinepatient, utan mina tankar går i ganska annorlunda riktning.

Vilken riktning? Vill gärna höra hur du tänker :-)
Citera
2014-12-05, 19:28
Medlem
"Eller vad betyder "trilla igenom". Betyder det att deppa ihop?"
ja, tappa greppet, själsligt haveri.
Citera
2014-12-05, 19:36
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
"Eller vad betyder "trilla igenom". Betyder det att deppa ihop?"
ja, tappa greppet, själsligt haveri.

Jaha. Svar nej: kvinnor får inte själsligt haveri utan partner! Vem har fått det menar du?
Citera
2014-12-05, 19:42
Medlem
BiPo är ju modernt men GM är nog bara något så osexigt som relationsberoende.
Citera
2014-12-05, 19:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Jaha. Svar nej: kvinnor får inte själsligt haveri utan partner! Vem har fått det menar du?

Är kvinnor en så enhetlig grupp? Det har inte jag märkt. Dom är snarare tokiga på var sitt sätt. Avstår dock från att diagnostisera
Citera
2014-12-05, 19:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Vilken riktning? Vill gärna höra hur du tänker :-)
Även om just styckmordet är ett extremt dramatiskt svar på ett stimulus, finns det ingenting som tyder på att Jonna har haft någon generell benägenhet att ställa till med scener för ingenting i andra sammanhang, och är det något som karakteriserar en borderlinepersonlighet är det ju att emotionerna är skruvade upp på max hela tiden. Jag funderar snarare på om den stora fokuseringen på hästar - som ju inte är sådär jobbiga och komplexa och svårlästa som människor är - samtidigt med en besynnerliga kombinationen av logiskt och totalt ologiskt handlande i samband med dådet kan tyda på en personlighet som ligger någonstans inom ASD-klustret.

Men jag är mycket mindre säker på det, än på att det här inte känns som en typisk borderline.
Citera
2014-12-05, 19:47
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
BiPo är ju modernt men GM är nog bara något så osexigt som relationsberoende.

Eller tänk om det är ren ondska, bara? Som hon fått med modersmjölken.
Citera
2014-12-05, 19:48
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är kvinnor en så enhetlig grupp? Det har inte jag märkt. Dom är snarare tokiga på var sitt sätt. Avstår dock från att diagnostisera

Förlåt, jag kom inte ihåg frågan. Hur var frågan? Vilka trillar igenom och varför?
Citera
2014-12-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Även om just styckmordet är ett extremt dramatiskt svar på ett stimulus, finns det ingenting som tyder på att Jonna har haft någon generell benägenhet att ställa till med scener för ingenting i andra sammanhang, och är det något som karakteriserar en borderlinepersonlighet är det ju att emotionerna är skruvade upp på max hela tiden. Jag funderar snarare på om den stora fokuseringen på hästar - som ju inte är sådär jobbiga och komplexa och svårlästa som människor är - samtidigt med en besynnerliga kombinationen av logiskt och totalt ologiskt handlande i samband med dådet kan tyda på en personlighet som ligger någonstans inom ASD-klustret.

Men jag är mycket mindre säker på det, än på att det här inte känns som en typisk borderline.

ASD är helt klart tänkbart. Och visst, i given info finns inte några glasklara indikationer på borderline, men heller inte tillräcklig info för att det ska gå att utesluta tycker jag. Det är mycket jag inte vet om hennes relationer trots allt, eller eventuellt självdestruktivt/utagerande beteende känner jag, även efter att ha läst FUP. Jag har i första hand tänkt ASD eller någon alternativt flera personlighetsstörningar... Intressant (i meningen djupt skrämmande) person det där...
Citera
2014-12-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Eller tänk om det är ren ondska, bara? Som hon fått med modersmjölken.
Finns verkligen ren ondska, och kan man i så fall få den med modersmjölken? Finns ren godhet också, och var får man i så fall den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in