Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-31, 02:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Som jag skrev tidigare – jag tror att det enda som möjligen kan ändras i Hovrätten är att uppsåtet ändras från likgiltighetsuppsåt till antingen insiktsuppsåt eller direkt uppsåt. Och med det en höjning av straffet till 18 år. Livstid kan knappast bli aktuellt utifrån gällande praxis och lag. Även om jag förstår att många kan tycka att det borde vara livstid. Men tyckande är en annan sak än gällande lagar och praxis.

När det sedan gäller mannen som slog ihjäl sin fru så skedde ju det inför barnet. Mord inför barn är en tungt vägande försvårande omständighet som ofta lett till livstid. I Jonna-fallet saknas alltså tillräckligt med försvårande omständigheter för livstid, även om Hovrätten alltså skulle ändra till ett starkare uppsåt. Även om många som sagt säkert tycker att det som skett skulle vara tillräckligt för livstid. Hade mordet i stället skett efter den 1 juli 2014 – då reglerna för straffpåföljd alltså skärptes – är min bedömning att Jonna troligen skulle ha fått livstid, oavsett bedömning av uppsåtet.
Jag tror att det kan bli livstid i HR om hon döms fullt ut enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Om du inte tycker det så tycker jag att du ska anmäla åklagaren för tjänstefel då han återigen yrkar på livstid i överklagandet till HR. Planering, direkt uppsåt, lidande för BO samt en styckning och dumpning i skogen som grädde på moset är klockren livstid enligt min uppfattning. Om du tolkar praxis som 18 år så får det vara din tolkning men det är inte min iaf.
Citera
2014-12-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror att det kan bli livstid i HR om hon döms fullt ut enligt åklagarens gärningsbeskrivning. Om du inte tycker det så tycker jag att du ska anmäla åklagaren för tjänstefel då han återigen yrkar på livstid i överklagandet till HR. Planering, direkt uppsåt, lidande för BO samt en styckning och dumpning i skogen som grädde på moset är klockren livstid enligt min uppfattning. Om du tolkar praxis som 18 år så får det vara din tolkning men det är inte min iaf.

Jag har inget behov av att ”ha rätt”. Men jag kan visa lite mer om hur jag tänker, vad jag grundar mina slutsatser på.

Det du (och HD ref i NJA 2013 s 376, nr 14 i det s k Bajonettfallet, se http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD013376.htm) återger i ditt tidigare inlägg från de förarbeten (prop. 2008/09:118) som ligger till grund för den lag som är tillämplig i Jonna-fallet är exempel på ”försvårande omständigheter” som bör innebära att längre straff utdöms vid mord. Det är alltså inte exempel på omständigheter som bör ge livstidsstraff.

HD resonerade i det nämnda målet om straffpåföljder och att normalstraffet för mord får anses vara 14 år. Sedan har man att lägga till tid vid försvårande omständigheter samt dra av tid vid förmildrande omständigheter. Det har också vad domstolen gjort i Jonna-fallet och landat på 16 år. Det som kan komma till tror jag alltså är maximalt ytterligare 2 år om Hovrätten bedömer Jonnas uppsåt som starkare. Och det är riktigt som du skriver att det är min bedömning – men jag grundar bedömningen på gällande lag och praxis, inte på tyckande eller personliga värderingar.

Det kan även tilläggas att maxstraffet för griftefridsbrott är 2 år, Jonna har här fått 1,5 år, alltså nära maxstraffet. Maxstraffet på 2 år vill jag minnas är förbehållet än mer grymma behandlingar av den dödes kropp. När det gäller det här finns knappast något utrymme att höja Jonnas straff i denna del.

När det sedan gäller vilka mord som ska ge livstid nämns följande i nämnda förarbeten (s. 43):

”Fängelse på livstid bör förbehållas de allvarligaste fallen, dvs. där det finns skäl att döma till ett svårare straff än fängelse i 18 år. Fängelse på livstid kan t.ex. väljas när domstolen ska bestämma ett gemensamt straff för flera mord eller ett mord och annan allvarlig brottslighet eller när den tilltalade tidigare har dömts för särskilt allvarlig brottslighet. I flertalet fall av mord bör ett tidsbestämt straff vara tillräckligt.”

Livstid kan således utdömas i de allvarligaste fallen, i de flesta fall ska ett tidsbegränsat straff vara tillräckligt. Livstid blir alltså aktuellt i följande situationer:
- Vid flera mord
- Vid mord + annan allvarlig brottslighet
- Vid tidigare dom för särskilt allvarlig brottslighet

Utöver det nämnda har följande faktorer visat sig utgöra skäl för livstid:
- Gärningsman och offer har varit närstående
- Gärningen har företagits inför offrets och gärningsmannens gemensamma barn

Det här framgår i en rättsfallsanalys jag kan rekommendera, se: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449601&fileO Id=4466375

Men finns förmildrande omständigheter är inte ens någon av nämnda faktorer tillräckliga för att ge livstid. I det nämnda Bajonettmålet menade HD att brottet i sig motiverade ett livstidsstraff men utdömde ett tidsbegränsat straff med hänsyn till att gärningsmannen utförde brottet under psykisk störning.

När det gäller Jonna-fallet så saknas någon av de försvårande omständigheter (som jag radat upp ovan) för att ge livstid. Så slutsatsen blir som sagt att livstid inte kan bli aktuellt för Jonna i Hovrätten utifrån gällande lag och praxis.

Kan även säga något om den senaste lagändringen som gäller numera (från den 1 juli 2014). I förarbetena (prop. 2013/14:194) sägs bland annat (s. 20):

”Utgångspunkten vid bedömningen av straffvärdet för ett mord som varken inrymmer förmildrande eller försvårande omständigheter är i dag fängelse i 14 år (NJA 2013 s. 376). Av praxis följer att tidsbestämda straff däröver tillämpas i de fall omständigheterna sammantagna är försvårande. Det är för dessa fall av uppsåtligt dödande som regeringen anser att det finns skäl att i stället välja livstids fängelse. Förhållanden som tidigare i princip endast beaktats i skärpande riktning vid straffmätningen av det tidsbestämda straffet bör alltså i stället tala för ett livstidsstraff. Dessa fall skulle, tillsammans med livstidsfallen, statistiskt sett motsvara majoriteten av alla fängelsedömda för mord. I den bemärkelsen uttrycker den föreslagna ordningen ett slags normalstraff.”

Följden av det här blir – såvitt jag kan förstå det – att samtliga mord som tidigare gett ett tidsbegränsat straff på mer än 14 år nu i stället kommer att ge livstid. Såsom i Jonna-fallet. Normalstraffet vid mord utan vare sig försvårande eller förmildrande omständigheter blir 18 år i stället för 14 år som tidigare (som vid tidpunkten för Jonnas mord). Så som sagt – Jonna hade flyt när det gäller tidpunkten för mordet…
Citera
2015-01-01, 18:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ja det är ett intressant samtalsämne helt klart, som iom straffskärpningen blir mer av akademisk betydelse, förutom de sista pågående fallen då naturligtvis. Enligt min åsikt så tycker jag att den nya påföljdskalan är för hård och man kunde ha nöjt sig med att höja de tidsbestämda straffen något, tex 12-20 år eller livstid i de grövsta fallen och 16 år för ett "normalmord". Men vid en snabbkoll så finns det fyra aktuella fall som blir bland de sista innan straffskärpningen och nu tar jag allting direkt från skallen så det kan finnas vissa faktafel nedan.

Uppsala: livstid i HR, åkl yrkade livstid
Askersund: 16 år i TR, åkl yrkar livstid
Höganäs: 18 år i TR, åkl yrkar livstid
Lundblad: dom 20 januari, åkl yrkar livstid

Här är mina kommentarer utan att ha läst någon av fupparna utan jag går bara direkt på "media".

Uppsala: Har svårt att se nåt riktigt motiv här så uppsåtet blir ju svagt som satan, hade gissat 18 år.

Askersund: Livstid pga tidigare nämnda åsikter.

Höganäs: Här blir det väl bara 18 år även om det ligger ruskigt nära livstid. Inget riktigt bra motiv här heller men den här jävla jubelidioten förtjänar verkligen livstid. Eller vad säger man om kommentarer som "Jag mördade henne pga ett facebook-inlägg jag blev sur på.", eller "Kan jag få tillbaka kniven när ni är klara med den?". Vid såna här tillfällen vill man verkligen införa dödsstraffet igen, åtminstone temporärt. Det här fallet påminner en del om Askersund faktiskt. GM hade med sig både hammare och kniv men hade lämnat sprutorna hemma. Någon styckning hann han heller inte med innan snuten kom som tur var. Hoppas verkligen att HR är på strängt humör den dagen de beslutar om påföljd här och drämmer till med livstid.

Lundblad: MPS-bruttan löser hela fallet till lata snuten. Ett urstarkt motiv, arvet, gör att alla andra bitar faller fint på plats. Nu vet jag inte så mycket om det här fallet men jag drar till med livstid för att mördaren är ett sånt jävla falskt kräk. Väldigt ung mördare men det skiter jag totalt i för här ska det vara livstid punkt slut.
Citera
2015-01-01, 22:42
Medlem
Citat:
Utöver det nämnda har följande faktorer visat sig utgöra skäl för livstid:
- Gärningsman och offer har varit närstående
- Gärningen har företagits inför offrets och gärningsmannens gemensamma barn

Det här framgår i en rättsfallsanalys jag kan rekommendera, se: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449601&fileO Id=4466375

Men finns förmildrande omständigheter är inte ens någon av nämnda faktorer tillräckliga för att ge livstid. I det nämnda Bajonettmålet menade HD att brottet i sig motiverade ett livstidsstraff men utdömde ett tidsbegränsat straff med hänsyn till att gärningsmannen utförde brottet under psykisk störning.

Några förtydliganden på det jag skrev tidigare.

Uppfylls båda förutsättningarna i de nämnda punkterna och det saknas förmildrande omständigheter är livstid den högst sannolika påföljden.

Även i de fall enbart den andra punkten ovan är uppfylld – dvs. mord av den andre föräldern inför ögonen på barnet och det saknas förmildrande omständigheter – talar mycket för livstid.

När det emellertid gäller den första punkten ovan så behövs även andra försvårande omständigheter vara uppfyllda som exempelvis att:
– Mordet är överlagt och planerat
– Förloppet är brutalt och hänsynslöst
– Gärningen är riktad mot en skyddslös individ
– Förloppet är inte kortvarigt och offret måste ha känt dödsångest

Se fall 2 på s 18f i den här rättsfallsanalysen:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449601&fileO Id=4466375
Citera
2015-01-02, 22:24
Medlem
Hej! Hoppar in här :P
Har hört att det ska finnas en rätsrapport här, men det är ju så sjuktmånga sidor.
Någon som minns vilken sida den ligger på?
Citera
2015-01-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.SILoveYou
Hej! Hoppar in här :P
Har hört att det ska finnas en rätsrapport här, men det är ju så sjuktmånga sidor.
Någon som minns vilken sida den ligger på?

Första inlägget, första Sidan

EDIT: Ja, och så första länken då också.
Citera
2015-01-04, 03:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
När det gäller Jonna-fallet så saknas någon av de försvårande omständigheter (som jag radat upp ovan) för att ge livstid. Så slutsatsen blir som sagt att livstid inte kan bli aktuellt för Jonna i Hovrätten utifrån gällande lag och praxis.
Ja vi får väl se hur det blir i HR. Det kan ju bli så att knäppskallerabatten räddar henne till tidsbestämt, som bajonettsnubben, men helt säker kan hon definitivt inte vara. Hon ska svettas ända till domen i HR faller helt klart. Hennes advokat var ju uppenbart nöjd med domen i TR och var ju inte den som överklagade först till HR. Sen är ju inte heller påföljden allt utan även gärningsbeskrivningen är ju viktig för att skipa rättvisa. Jag skulle kunna köpa att HR anser att gärningen är tillräckligt grov för att döma livstid men att knäppskallerabatten räddar henne till 17 år som bajonettsnubben. Jag är för dåligt insatt både i det här specifika fallet och hur mycket knäppskallerabatt man brukar ge. Men hade det varit upp till mig så hade jag dömt livstid ändå, eller möjligen vård med särskild utskrivningsrätt som halshuggaren fick två dagar innan straffskärpningen.

Sen är det lite ironiskt med tanke på straffskärpningen 1/7, att den kom till tack vare att Justitiedepartementet tyckte att man dömde för få livstidsdomar. Men nu verkar det som att man tog i lite väl mycket enligt min åsikt iaf. Det hade kanske räckt att man påpekade det isf? Den som lever får se hur det blir.

Edit: För att förtydliga så håller jag alltså inte med om din slutsats att JH inte kan få livstid. Ingenstans står det att JH inte kan få livstid. Åklagaren yrkar också på livstid eftersom att det kan bli livstid. Hade lag och praxis sagt att JH inte kan få livstid så hade ju åklagaren begått tjänstefel om han hade yrkat på det.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-01-04 kl. 03:59.
Citera
2015-01-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Är JA fortfarande sjukskriven? Hur har hans familj påverkats av detta? Hur mår LL:s familj i dagsläget? Är de fortfarande sjukskrivna (antar att de har varit det iaf). Och hur har JH:s familj påverkats?

Ja?
Citera
2015-01-10, 17:36
Medlem
Kexet65s avatar
En fråga:
Hur fungerar det nu när domen är överklagad till Hovrätten? Innebär detta att förhandlingarna kommer tas om helt och hållet? Kommer då även denna "omgång" i så fall vara "publik" - dvs kan man närvara även då på plats?
Sista frågan är om någon vet något datum för dessa förhandlingars start?
Tack på förhand!
Citera
2015-01-10, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
En fråga:
Hur fungerar det nu när domen är överklagad till Hovrätten? Innebär detta att förhandlingarna kommer tas om helt och hållet? Kommer då även denna "omgång" i så fall vara "publik" - dvs kan man närvara även då på plats?
Sista frågan är om någon vet något datum för dessa förhandlingars start?
Tack på förhand!
Den kommer att vara publik, och består av, förutom sakframställningar och slutpläderingar, videouppspelningar av förhör i TR, samt eventuella kompletteringar. Vet ej datum.
Citera
2015-01-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den kommer att vara publik, och består av, förutom sakframställningar och slutpläderingar, videouppspelningar av förhör i TR, samt eventuella kompletteringar. Vet ej datum.

Finns det något ljudband med vittnesförhör på? Själv har jag bara hört GM:s berättelse.
Citera
2015-01-13, 11:42
Medlem
Hovrättsförhandlingen inleds 25 februari och beräknas pågå under 5 dagar med sista dag 4 mars enligt nerikes allehanda idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in