Citat:
Ursprungligen postat av
LarsOrvar
Hur gör dom öl som smakar frukt. brygger dom på frukten?
själv tycker jag att öl inte ska smaka fruktigt. kalla mig reaktionär men Öl ska vara bryggt på torrfoder (malt, ris, potatis osv) och smaka just Öl. man kan nog hålla sig till cider om man vill ha mer sötma.
häftigt namn föresten "öl".
anno 1000 år före kristus:
"kolla här smidbjoern va gott detta smakar. va ska vi kalla't?"
"öööööööhh....öl?"
:-)
Håller med. Jag gillar inte heller fruktsmak i öl. Fast som brutefish var lite inne på i inlägg #9448 när han svarade mig så behöver inte fruktsmaken vara så framträdande. Jag har själv tänkt börja lagra en sorts belgiska öl, som jag har tagit upp nyligen i den här tråden men kommer då inte att satsa på de som har körsbär eller annan frukt som en ingrediens. Timmermans kriek har jag hemma men kan inte rekommendera den då den är just av den "frukttyp" som jag inte gillar och inte kommer att satsa på för lagring. Bl.a. för fruktsmaken men också av de skäl som jag har fått råd om här ovan. Jag kommer att införskaffa några av de öl som jag har fått tips om i denna tråd. Öl av lambictyp, geuze, gueuze eller vad man ska kalla dem. En ny öltyp för mig så jag är ingen expert.
Det finns många olika typer av öl. T.ex. så ligger flesta ale närmare ljus lager i smaken än många andra men de smakar ofta mer. Även ljus lager finns av många olika typer och med olika smak. Jag lagrar bl.a. porter av lite olika typer och tycker att det är roligt. Föredrar dock öl bryggda enligt Reinheitsgebot och då alltså med enbart de ingredienserna. Det hindrar dock inte att ölen kan vara av många olika sorter och smaka väldigt olika.
Ordet öl är väldigt gammalt.
Citat:
Ordet öl kommer från äldre fornsvensk tid. Fornsvenskans öl betydde öl, dryckeslag, gästabud. Det är ett gemensamt germanskt ord, eventuellt besläktat med latinets alumen som betyder ’alun’. I den fornnordiska mytologin kallades gudarnas dryck för bior och människornas dryck kallades för alu. Från alu kommer orden öl och ale. Tyskans Bier, engelskans beer, franskans bière, med flera har omstritt ursprung, men kan komma av latinets bibere 'dricka'. Ordet bärs kommer av bärjersöl 'bäjerskt, bayerskt öl'.[2] Medeltidstyska hade även ordet Äl, som användes för en variant som förbjöds i renhetslagarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96l