Citat:
Ursprungligen postat av
Adam211
Det är det första dom borde göra när det gäller däckbyte. Byta ventil och fylla på luft i reservdäcket. Jag får säga det varenda gång jag byter däck. Så står det någon nybörja från fordonsprogrammet och ska käfta emot om att det inte behövs.
Jag har en äldre släkting som har jobbat med däck under hela sitt yrkesverksamma liv, typ 45 år och jag frågade honom om detta. Han har endast bytt en handfull ventiler under hela sin yrkesperiod och tyckte bara att det vara idioti att byta dem förutsättningslöst vid varje däckbyte. Det var bara om det fanns en synlig skada eller ett läckage runt ventilen som den byttes.
Men det kanske var så att ventilerna höll bättre förr?
En seriös verkstad skulle väl kunna ställa frågan: vill du att vi byter ventilerna? Det kostar x kr extra och om man inte byter den kan det innebära bla-bla-bla. Säger man då nej så kan man inte skylla på någon om den gamla går sönder.
Jag byter själv aldrig ventiler (om jag själv skiftar däck) men däremot är jag noga med att rengöra den inre fälgkanten från gummirester och annat som kan ha fastnat där. Det anser jag vara betydligt viktigare och jag har själv sett hur många verkstäder struntar i detta.