2014-12-03, 21:33
Medlem
Iloveludas avatar
Har råkat ut för det 2 gånger på 4 år. Har tidigare aldrig hört att någon drabbats. Saken som hänt är att gummi fjoppen som går genom fälgen har släppt precis där gängan som ventilhatten sitter på börjat. Detta orsakar givetvis att däcket töms på luft inom 5 sekunder. Någon annan som råkat ut för detta? Brottet var skålformat och perfekt runt om. Precis som om att någon vulkning / Limning släppt.
Citera
2014-12-03, 22:20
Medlem
Råkade själv dra av en ventil när hatten fastnat - Inte svårt alls.

Böjer man den går det på en halv sekund för hand eller så drar man den bara rakt ut med polygrip.
Citera
2014-12-03, 22:24
Medlem
OrakelSpektakels avatar
När man köper ett NYTT däck som monteras på fälgen ska man kunna förvänta sig att verkstaden byter till en NY ventil (kostar ungefär ingenting), men det gjorde väl inte din verkstad. Och gummit som fått tåla antingen sol eller den torra vinterluften lite väl länge brister.

När du kontrollerar lufttrycket så passa på att fylla lite i reservhjulet också, så det inte är halvtomt när du står där med trötta barn i bilen och en äkta hälft som för tjugonde gången frågar vad det vad som hände
Citera
2014-12-04, 08:21
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Har råkat ut för det 2 gånger på 4 år. Har tidigare aldrig hört att någon drabbats. Saken som hänt är att gummi fjoppen som går genom fälgen har släppt precis där gängan som ventilhatten sitter på börjat. Detta orsakar givetvis att däcket töms på luft inom 5 sekunder. Någon annan som råkat ut för detta? Brottet var skålformat och perfekt runt om. Precis som om att någon vulkning / Limning släppt.
Samma eller olika set däck? Jag gissar på produktionsfel, dvs dålig kvalitet.
Citera
2014-12-04, 10:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Två gånger på fyra år låter ju märkligt eller har du helt enkelt haft otur. Själv har jag råkat ut för det en gång på drygt 20 års bilägande. Jag har inte kollat så noga men jag tror inte däckverkstaden byter ventil varje gång man byter däck.
Citera
2014-12-04, 11:00
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Två gånger på fyra år låter ju märkligt eller har du helt enkelt haft otur. Själv har jag råkat ut för det en gång på drygt 20 års bilägande. Jag har inte kollat så noga men jag tror inte däckverkstaden byter ventil varje gång man byter däck.

Det är det första dom borde göra när det gäller däckbyte. Byta ventil och fylla på luft i reservdäcket. Jag får säga det varenda gång jag byter däck. Så står det någon nybörja från fordonsprogrammet och ska käfta emot om att det inte behövs.
Citera
2014-12-04, 11:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Det är det första dom borde göra när det gäller däckbyte. Byta ventil och fylla på luft i reservdäcket. Jag får säga det varenda gång jag byter däck. Så står det någon nybörja från fordonsprogrammet och ska käfta emot om att det inte behövs.

Jag har en äldre släkting som har jobbat med däck under hela sitt yrkesverksamma liv, typ 45 år och jag frågade honom om detta. Han har endast bytt en handfull ventiler under hela sin yrkesperiod och tyckte bara att det vara idioti att byta dem förutsättningslöst vid varje däckbyte. Det var bara om det fanns en synlig skada eller ett läckage runt ventilen som den byttes.
Men det kanske var så att ventilerna höll bättre förr?

En seriös verkstad skulle väl kunna ställa frågan: vill du att vi byter ventilerna? Det kostar x kr extra och om man inte byter den kan det innebära bla-bla-bla. Säger man då nej så kan man inte skylla på någon om den gamla går sönder.

Jag byter själv aldrig ventiler (om jag själv skiftar däck) men däremot är jag noga med att rengöra den inre fälgkanten från gummirester och annat som kan ha fastnat där. Det anser jag vara betydligt viktigare och jag har själv sett hur många verkstäder struntar i detta.
Senast redigerad av zoombo 2014-12-04 kl. 11:47.
Citera
2014-12-04, 12:01
Medlem
Hände väll något liknande för mig i sommar men inte att hela släppte utan bara att det vart läkage vart den tätar mot hålet i fälgen. Som tur var detta reservdäcket/nödhjulet och det märktes innan Jag hade behov av det.
Citera
2014-12-04, 12:31
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Samma eller olika set däck? Jag gissar på produktionsfel, dvs dålig kvalitet.
Det var på 2 olika bilar. Igår ett nytt vinterdäck.
Den andra bilen var ett sommardäck.
Dessa nya vinterdäck köptes på annons och jag har ingen aning om vilken firma som lagt på dom.
Citera
2014-12-04, 14:37
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har en äldre släkting som har jobbat med däck under hela sitt yrkesverksamma liv, typ 45 år och jag frågade honom om detta. Han har endast bytt en handfull ventiler under hela sin yrkesperiod och tyckte bara att det vara idioti att byta dem förutsättningslöst vid varje däckbyte. Det var bara om det fanns en synlig skada eller ett läckage runt ventilen som den byttes.
Men det kanske var så att ventilerna höll bättre förr?

En seriös verkstad skulle väl kunna ställa frågan: vill du att vi byter ventilerna? Det kostar x kr extra och om man inte byter den kan det innebära bla-bla-bla. Säger man då nej så kan man inte skylla på någon om den gamla går sönder.

Jag byter själv aldrig ventiler (om jag själv skiftar däck) men däremot är jag noga med att rengöra den inre fälgkanten från gummirester och annat som kan ha fastnat där. Det anser jag vara betydligt viktigare och jag har själv sett hur många verkstäder struntar i detta.

Byter man däck ofta kan man nog strunta i att byta ventilen. Men jag kör väldigt länge med friktionsdäck både på vinter och sommar och byter ventilerna. Jag byter däck varannan sommar.
Citera
2014-12-04, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
När man köper ett NYTT däck som monteras på fälgen ska man kunna förvänta sig att verkstaden byter till en NY ventil (kostar ungefär ingenting), men det gjorde väl inte din verkstad.

Brukar väl ingå i priset?
Citera
2014-12-04, 20:52
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 454ci
Brukar väl ingå i priset?
Vissa mindre seriösa fuskar säkert.
Hur många kollar egentligen?
I mitt fall var det helt nya däck på begagnade plåtfälgar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in